България отличничка по ръст на учителските заплати, на дъното по покупателната им способност
България е една от страните с най-високо процентно увеличение на учителските заплати в Европа през последните пет години, но покупателната им способност е сред най-ниските спрямо осигуряваната от възнагражденията на европейските им колеги. Това показват данни за заплатите и надбавките за учители и директори в Европа през учебната 2020/2021 година, цитирани в доклад на европейската образователна мрежа "Евридика".
Брутните годишни начални заплати в Съюза варират значително - от около 4 000 до 92 000 евро годишно. В пет държави членки, сред които е и България, тя е под 10 000 евро. Останалите страни са Латвия, Унгария, Полша и Румъния.
Заплатите на учителите в тези държави са сравними с нивата им в Албания, Босна и Херцеговина, Северна Македония, Сърбия и Турция.
Най-високи в Европа са учителските заплати в Дания, Германия, Люксембург, Швейцария и Лихтенщайн - над 50 000 евро годишно.
Сравнението на заплатите в евро създава изкривяване, тъй като покупателната способност е различна в различните държави. По тази причина в анализа заплатите са представени и в стандарт на покупателната способност (СПС).
СПС е изкуствена обща референтна парична единица, която позволява да се елиминират разликите в ценовите равнища между отделните държави и улеснява международните сравнения.
При СПС все още съществуват значителни различия между отделните държави, но с намалена амплитуда. Брутните начални заплати на учителите варират от около 8 000 до около 59 000 СПС годишно.
В 8 държави членки на ЕС годишният СПС е под 20 000 годишно. Сред тях са България с 15 159, Словакия - 10 750 и 13 319 (различен е за учителите, преподаващи в различните степени), Унгария - 13 465, Полша - 15 068, Румъния - 17 977, Естония, Гърция и Латвия.
Покупателната способност на учителите в осемте държави е сравнима с тази на педагозите в Албания, Босна и Херцеговина, Черна гора, Северна Македония и Сърбия.
Най-високия европейски стандарт на покупателната способност (над 30 000) осигуряват учителските заплати в Дания, Германия, Испания, Люксембург, Нидерландия, Австрия и Швейцария. Начело е Германия с над 50 000 СПС.
Между учебните 2019/2020 и 2020/2021 г. в повечето образователни системи учителските заплати са били увеличени, но като цяло скромно или обвързано с инфлацията. В 10 държави началните заплати на учителите (коригирани спрямо инфлацията) са останали същите или по-ниски между 2014/2015 г. и 2020/2021 г. За разлика от тях, най-големите увеличения - над 30% - през последните пет години се наблюдават в няколко държави от Централна и Източна Европа: България, Чехия, Естония, Латвия, Литва и Словакия, както и в Исландия и Сърбия.
В 15 държави промяна в политиката или регулаторната рамка е довела до увеличаване на законоустановените заплати на учителите и/или директорите на училища. Докладът дава за пример България, където те бяха изменени след правителствената реформа през 2017-2021 г., с която се въведе постепенно увеличаване на възнагражденията на педагогическите специалисти. Началната учителска заплата беше увеличена с 16%, след като предходната година увеличението беше със 17%.
Друг пример е Чехия, където в резултат на реформа на системата на заплащане на учителите, средствата за техните заплати се увеличиха с 9%. Трети е Хърватия, където коефициент, който влияе върху размера на заплатите се увеличава постепенно, а отделно заплатите бяха повишени.
Реформа, довела до повишение на заплатите, има и в Литва. Тя обхвана както педагозите в предучилищния етап, които бяха приравнени със заплатите на учителите в началния курс, така и директорите.
В Унгария през 2020 г. бе въведена секторна мотивационна добавка в размер на 10% от основната заплата за всички учители и директори на училища.
В Словакия правителството повиши законоустановените заплати на учителите с около 10% през януари 2019 г., септември 2019 г. и януари 2020 г.
В Лихтенщайн с наредба за заплатите на държавните служители от октомври 2019 г. е въведен принципът на равно заплащане на учителите в детските градини и началното образование.