Автоинструктори запушиха центъра на София с колите си, заплашват с петчасова блокада
Стотици автоинструктори блокираха с колите си площад "Батенберг" в София час по-рано от първоначално обявения час за начало на протеста им срещу промените, касаещи подготовката и изпитите за шофьорска книжка.
В 12 ч. те се събраха на площада с намерението ако трябва, да блокират столичния център (вкл. пл. "Батенберг", пл. "Независимост", бул. "Цар Освободител") в продължение на пет часа.
Те планират шествие - от "Батенберг" през Министерство на образованието на "Дондуков" 2А до Министерството на транспорта, където очакват среща с министрите.
Негодуват срещу предложените изменения на Наредба 38 на транспортното министерство и срещу заповедта на министъра на образованието Красимир Вълчев, с която часовете по кормуване се увеличават с 11 на 42 и се фиксират конкретен брой часове за извънградско шофиран, нощно шофиране, шофиране по автомагистрала и др.
Промените в наредбата пък променят начина на провеждане на теоретичния изпит и включването на технически устройства, чрез които да не се допуска кандидатите да влизат с мобилни устройства, които биха могли да им "помогнат" за листовките. В тях е заложено и електронно определяне на маршрута на изпитвания с цел избягване на субективния фактор. По време на изпита ще бъде използвана навигационна система и така ще може да се оцени умението на кандидата за вземане на самостоятелни решения по време на управлението. Ще има възможност за преглед на записа от видеонаблюдението на изпита в учебен център, като кандидатът ще се идентифицира с номера на ваучера от проведения изпит и ще може да се проконтролира кои грешки е маркирал председателят по време на изпита.
"С цел ограничаване на некоректни действия от страна на определени учебни центрове" в §10 от проекта на наредба се предлага да се допусне за първо явяване на практически изпит кандидатът да бъде представен от учебен център, различен от учебния център, където е обучен. Това може да стане само по искане на кандидата, за което е подал заявление в съответното регионално звено на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация", става ясно от проекта.
Включена и възможност за оспорване на резултатите от практическия изпит и е описан редът, по който може да става това, както и този, при който може евентуално да се промени резултатът от проведените изпити за шофьорски книжки.
В проекта за промени на наредбата са добавени и конкретни изисквания към камерите, с които е оборудвано помещението за теоретичните изпити.
Протестиращите автоинструктори твърдят, че часовете са достатъчно, обучението - добро, но проблемът - водещ до толкова много катастрофи с жертви на пътя - се криел в изпитите за шофьорски книжки и контрола там.
„Нашето настояване продължава да бъде усилията на държавата да бъдат пренасочени към изпита, а не към шофьорския курс. Ако изпитът може да бъде купен, какво значение има колко трудно и продължително е обучението? В крайна сметка не курсът на обучение, а изпитът дава шофьорската книжка“, заявява инж. Емил Панчев, председател на СБА в позиция, разпространена от съюза.