АПИ с нов вариант за "Струма": обход на Кресненското дефиле с 5 тунела и 12 моста
Агенция "Пътна инфраструктура" обмисля нов вариант за продължението на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле - източен обход на Кресненското дефиле с 5 тунела и 12 моста.
Това обясни шефът на АПИ инж. Лазар Лазаров пред БНТ.
Новият вариант предвижда от Кресна до Симитли да се използва сегашния път еднопосочно, а за обратната посока да се изгради ново трасе, изнесено на изток.
Новият път ще е двулентов, с 5 малки тунела. При изкачванията ще има три ленти. Двете трасета ще бъдат резервни едно на друго и при инцидент ще има възможност за прехвърляне на движението от единия към другия път, както и връзки с населените места в района, обясни Лазаров.
Идеята е първо да се изгради новото трасе, а след това ще се рехабилитира настоящото, посочи Лазаров, като допълни, че това е най-балансираното решение за момента.
"Възможно е до 2020 г. да имаме безопасен и безконфликтен път през Кресненското дефиле", подчерта шефът на АПИ.
По думите му през последните три години при катастрофи в тази част от пътя за Гърция са загинали 46 души, а над 250 души са били ранени.
Вече десетилетие са обсъждани различни варианти на трасе – дълъг тунел, двулентов път на два етажа и други. Те обаче са били изоставяни заради протести на природозащитници или на жителите от района, както и по мнение на експерти от БАН, тъй като региона е сеизмологичен, коментира той.
Лазаров каза още, че АПИ е работила с еколозите Андрей Ковачев и Петко Ковачев като членове на комитета по наблюдение на магистрала "Струма". Боян Петров, който заедно с Андрей Ковачев беше блъснат от автомобил в Кресненското дефиле преди дни, вероятно е бил техен сътрудник.
Те трябвало да предложат мерките, които да залегнат при проектирането на трасета, така че магистралата да бъде максимално щадяща към природата.
В деня на инцидента двамата еколози са били там, за да огледат допълнително трасето като част от мерките, които трябва да предложат. На метри от еколозите, в района на инцидента е имало ограничение на движението и сигнализация във връзка с дейности по укрепване и поставяне на мрежа на ската, извършвана от алпинисти на АПИ. Там имало и отбивки и ограничения на скоростта.