АПИ пак пуска обществена поръчка за проект на тунел под Петрохан
Агенция "Пътна инфраструктура" обяви обществена поръчка за изработването на идеен проект за скоростен път Монтана - София с тунел под Петрохан, съобщиха от пресцентъра на АПИ.
Оферти се приемат до 15 февруари. Приблизителната дължина на участъка е 82 км, а проектната скорост – 120 км/ч. Индикативната стойност на обществената поръчка за проектиране е 6 666 666,67 лв. без ДДС. - 8 млн. лева с ДДС.
Избраният изпълнител ще трябва да изготви разширения идеен проект на трасе, което да свърже обхода на Монтана и Софийския околовръстен път. Новото трасе ще трябва да бъде съобразено с проекта за изграждане на скоростен път Монтана - Враца и автомагистрала „Европа".
Необходимо е при разработването на идейния проект да се избягва преминаването през защитени зони и територии и да се спазват всички изисквания в Закона за опазване на околната среда и Наредбата за условията и реда за извършване на ОВОС.
Срокът за изпълнение на поръчката е 365 календарни дни.
През лятото на 2019 г. пътната агенция подписа договор за изработването на прединвестиционното проучване на поне три варианта за ново пътно трасе между София и Монтана с тунел под връх Петрохан. Проектантите от Университета по архитектура, строителство и геодезия и фирма "Трансконсулт 22" имаха година и половина да изготвят проектите. Срокът изтече в края на февруари 2021 г.
Беше възложена процедура за оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС), въз основа на която да бъде взето решение за одобрение на вариант за бъдещото трасе. Оказа се обаче, че голяма част от проекта попада в границите на "Натура 2000".
Скоростният път Монтана – София с тунел под прохода „Петрохан" е ключов за националната и европейската транспортна мрежа.
Направлението София – Петрохан – Берковица – Монтана – Лом е най-краткото трасе, но в момента времето за пътуване значително се увеличава заради преминаването през старопланинския проход „Петрохан". През зимата поради планинския релеф и при влошаване на метеорологичните условия се налага ограничаване на движението, което натоварва трафика по алтернативните пътни артерии, обясняват от АПИ.
През годините проектът е разглеждан, но окончателното проектно решение не е одобрено. В края на 80-те години на 20-и век са извършвани проучвания, които са имали за цел изследване на икономическата целесъобразност на проект за подобряване на трасето на път II-81 София – Монтана.
През 2020 г. беше изработено прединвестиционно проучване за направлението Монтана – София с тунел под прохода „Петрохан".
АПИ обяви обществена поръчка и за изработването на разширен идеен проект, с пълни инженерно-геоложки проучвания и подробен устройствен план - парцеларен план за модернизацията на пътя Монтана – Враца, с приблизителна дължина 29 км, и удвояване на настоящия обход на Враца.
Срокът за подаване на офертите е до 22 януари 2024 г. Обществена поръчка е в две обособени позиции. Индикативната й стойност е 2 208 333,33 лв. без ДДС.
С реализиране на проектите в Северозападна България ще се подобри транспортната свързаност в региона, ще се повиши безопасността на движение и ще се разтовари трафика по първокласния път I-1, по който преминава основният трафик от Дунав мост при Видин към столицата, граничните пунктове с Гърция, Сърбия и останалата част от републиканската пътна мрежа, заключват от "Пътна инфраструктура".