OffNews.bg

Ти си това, което четеш - кампания бори фалшивите новини в нета

Новинарският сайт Mediapool поведе кампания срещу фалшивите новини в интернет. Посланието на инициативата е "Ти си това, което четеш".

Съвсем целенасочено всички елементи и материали на инициативата са изготвени в стила на фалшивите новини, за да покажат нагледно механизмите им на привличане на внимание, начина им на създаване и подвеждащото им влияние върху ежедневните мнения и избори на хората, обясняват авторите на кампанията.

Най-любопитният елемент е генераторът на фалшиви новини, който има за цел да покаже колко лесно, дори за секунди, могат да бъдат създадени такива и разпространени в мрежата. Сайтът bairak.bg дава възможност да създадете фалшива новина за приятел, с която да "заглушите фалшива новина от интернет". Когато създаде фалшива новина и я споделите в социалните мрежи, попадате на сайта, на който има видеоклип, посветен на кампанията. "Ти беше подведен от поредната фалшива новина, ето как да не ти се случи отново", гласи надпис на началната страница, преди клипа.

Създаването на фалшива новина за приятел е лесно - качвате снимка, измисляте шок заглавие и споделяте.

Над 50% от сайтовете, предлагащи новини, са анонимни и без ясна собственост, показа статистиката от блога на Красимир Гаджоков, който се е наел със задачата да провери над 300 български новинарски сайта.

С точност 54% или 176 от общо 324 от проверените българските интернет сайтове за новини са анонимни, твърди проучването на блогъра.

Проектът "Медийно око" разглежда над 300 сайта за новини, като статистиката обхваща това дали зад страницата стои организация, главен редактор, отговорни лица и каква е популярността му според ранкинг системата alexa.com.