Разприятеляване: Австралия обяви, че няма да допусне сплашване от Фейсбук
Австралийският министър-председател Скот Морисън заяви, че правителството му няма да бъде сплашено от "Фейсбук", след като платформата заяви, че ще блокира новините за потребителите от държавата континент. Той определи решението като арогантно и разочароващо.
Компанията "Фейсбук" реагира на предложения закон, който ще накара технологичните гиганти да плащат за новинарско съдържание на своите платформи.
От четвъртък страниците във "Фейсбук" на всички местни и глобални новинарски сайтове са недостъпни. Хората извън страната също нямат достъп до австралийски новинарски публикации в платформата.
Блокирани бяха и няколко правителствени страници за здраве и спешни случаи. По-късно "Фейсбук" заяви, че това е грешка и много от тези страници вече са отново достъпни онлайн.
"Гугъл" и "Фейсбук" се противопоставят на закона, защото смятат, че той не отразява начина, по който работи интернет, и несправедливо „наказва“ платформите им.
Въпреки това, за разлика от "Фейсбук", "Гугъл" наскоро сключи договор за заплащане с три големи австралийски медии.
Действието на социалната мрежа стана няколко часа след като "Гугъл" се съгласи да плаща на News Corp на Рупърт Мърдок за съдържание от новинарски сайтове в цялата му медийна империя.
Какъв е отговорът на забраната?
В изявление, публикувано във "Фейсбук", Морисън каза, че големите технологични компании може да променят света, но това не означава, че трябва да го управляват.
"Действията на "Фейсбук" за "разприятеляване" на Австралия, прекъсване на основните информационни услуги на здравните и спешните служби, бяха както арогантни, така и разочароващи, каза той. - Редовно контактувам с лидерите на други държави по тези въпроси. Просто няма да бъдем сплашени".
Г-н Морисън призова "Фейсбук" да работи конструктивно с правителството, "както наскоро "Гугъл" добросъвестно демонстрира".
Министърът на финансите Джош Фрайденбърг заяви, че забраната за новинарска информация има "огромно въздействие върху общността". Около 17 милиона австралийци посещават социалната медия всеки месец.
Други високопоставени лица бяха по-малко дипломатични. Премиерът на Западна Австралия Марк Макгоуън обвини компанията, че "се държи като севернокорейски диктатор".
Някои предполагат, че вакуумът за новини може да бъде запълнен от дезинформация и теории на конспирацията. В своя публикация в "Туитър" редакторът на The Sydney Morning Herald Лиза Дейвис определи този ход като „истеричен изблик“.
Защо Facebook прави това?
Австралийските власти изготвиха закона, за да "изравнят условията за конкуренция" между технологичните гиганти и издателите в борбата за печалба. От всеки 100 австралийски долара (77 щатски долара), похарчени за дигитална реклама в австралийските медии в наши дни, 81 отиват за "Гугъл" и "Фейсбук".
Според "Фейсбук", законът се стреми "да накаже компанията за съдържание, което не е взето или поискано", каза местният управляващ директор на компанията Уилям Истън.
"Фейсбук" заяви, че е помогнал на австралийските издатели да спечелят около 407 млн. австралийски долара (316 млн. щатски долара) през миналата година чрез препратки, но "печалбата на платформата от новините е минимална".
Новините обаче са третата най-голяма причина, поради която хората посещават социалните медии, според доклад за дигиталните новини на "Ройтерс".
"Фейсбук" е най-важната социална платформа за новини. В Австралия около 36% от хората я използват за това. Едновременно с това само 14% от австралийците плащат за онлайн новини.
Също така, медийните компании отчитат дългосрочен спад на приходите от реклама, докато тези на "Гугъл" и "Фейсбук" са нараснали през последните години.
Съгласно забраната австралийските издатели също нямат право да споделят или публикуват каквито и да е връзки на своите страници във "Фейсбук". Националната телевизия ABC и вестници като The Sydney Morning Herald и The Australian имат милиони последователи.
Какво ще стане със закона?
Консервативното правителство на Австралия се придържа към закона, който долната камара на парламента прие в сряда. Той има широка междупартийна подкрепа и вероятно Сенатът ще го приеме следващата седмица.
"Ние ще приемем този закон. Искаме цифровите гиганти да плащат на традиционните медийни бизнеси за генериране на оригинално журналистическо съдържание", каза г-н Фрайденбърг, който добави, че "очите на света наблюдават какво се случва тук".
Той посочи, че "Фейсбук", подобно на "Гугъл", е договарял сделки с местни организации. Според него забрана е дошла не навреме и е навредила на репутацията на сайта.