Петър Ценков за дюните и Андите
Прeдставяме втората част на анализа на Петър Ценков за това какво очаква него, съотборника му в „Рали Рейд.БГ” Младен Вачков и техните АТВ-та Сан-Am в рали „Дакар”.
На 14 декември единственият българин, завършил митичното състезание разказа за очакванията си от етапите в Аржентина. Ето коментарът на Ценков за чилийската част от състезанието.
Етап №6
Петък, 6 януари 2012 г. Fiambala – Copiapo Liaison sections: 394 km Special stage: 247 km Този етап завършва в чилийския миньорски град Копиапо (ударението е на последната сричка). Селището е известно с големите дюни. На следващия ден ще има затворен етап пак там. На 8 януари, отново в Копиапо, ще бъде почивният ден на рали „Дакар”. Така че там ще бъдем цели три дена. На картата изглежда, че градът е на Тихия океан, но от него не се вижда водата. Преди него ще преминем граничния пункт между Аржентина и Чили в Андите на височина от 4700 м. Проходът е неасфалтиран. Чака ни голям студ. Организаторите са обявили, че в този етап няма откъде да се зареди гориво.
Етап №7
Събота, 7 януари Copiapo – Copiapo Liaisons: 154 km Special stage: 444 km В затворения етап най-трудно ще ни бъде с навигацията сред дюните. Над 400 километра само дюни. Регламентът позволява състезателите да пристигнат в лагера до 18:00 на следващия, почивен, ден. Това означава само едно: чака ни изключително тежък етап. Предвижданията са за много закъсали машини в пясъците, които трябва да бъдат вадени. Тези дюни са много, но за сметка на това тежки, ако коментирам в кръга на шегата.
Етап №8
Понеделник, 9 януари Copiapo – Antofagasta Liaison sections: 209 km Special stage: 477 km Този маршрут съм го преминал тази година на ралито, но в обратната посока. Чили е много неприятно място за каране. Офроудният му участък е една „умряла земя”, както я наричам аз. Почвата е изветряла. Теренът изглежда привидно твърд, но когато стъпиш, потъваш в нещо като застинала пудра, омесена с камъни. Не помня обаче да съм имал проблеми в този участък. Преди морето има красиви гледки към океана. Някак не се връзва „извънземната” пустиня с прекрасния пейзаж.
Етап №9
Вторник, 10 януари Antofagasta – Iquique Liaison sections: 9 km Special stage: 557 km Тук е най-дългият специален етап в цялото рали. Всяка отсечка над 200 км е много тежка, направете си сами изводите. Тук е моят „любим” Икике, където тази година ми се счупи диференциала. Ако се вярва на организаторите ни чака етап от две части. Две секции, разделени от неутрализация са в дневния ред с разнообразни черти и пейзажи. В началото на деня, състезателите ще преминат през каньони, ще карат през чисти участъци и ще затъват във феш-феш. Това е пустинният прах, който се наслагва, в участъци, където вятърът намалява скоростта си. В Чили този прах покрива пространства с размерите на Софийското поле. Много е неприятно – караш и не знаеш какво има точно под колелата ти и кога ще затънеш. В Сахара феш-феш има но в участъци с големина не повече от 50-100 метра. Образно казано, представете си едно пространство, в което са изсипани много торби цимент и камъни. Привидно имаме твърда повърхност, но при стъпване потъваш. Случвало ми се е в такъв феш-феш да включвам 4х4 на АТВ-то. Опасно е, защото може да изкривиш щанга, да спукаш гума, да извадиш гума от джантата. Освен това, тъй като частиците са много фини, се засмукват през въздушните филтри и могат да ги запушат. Втората част на този етап ще е с тежка навигация. Предполагам, че тук ще бъде спускането към бивака в Икике, както тази година. То е изключително зрелищно. Над 3,5 км при наклон от повече от 38 процента. Имаш чувството, че падаш надолу.
Етап №10
Сряда, 11 януари Iquique – Arica Liaison sections: 317 km Special stage: 377 km Спомням си, че беше дълъг етап с много дюни. В началото имаше по-бързи участъци в каньони. Даже малко се позагубих и се качих върху един хълм, за да се огледам, къде са другите машини. После пък спуках гума и карах така 200 км. Бърз и тежък терен. Точно тук отпадна тази година и другият ни участник Тодор Христов. С пристигането в Арика свършват етапите в Чили и предстои състезание в Перу.