OffNews.bg

Крадена ли е песента на Виктория за Евровизия от песен на Били Айлиш?

Знам, знам, знам, че има COVID-19...

Понеже изчетох доста по темата за кражби на песни, днес си направих труда да изслушам отново песента на Виктория за Евровизия и песента на Били Айлиш (която до оня ден не знаех, че съществува).

Според мастити люде, подкрепени от експертизата на разни сайтове, тази песен (на Виктория) е кражба.

Даже заглавията са ШОК, УЖАС, АД, СКАНДАЛ...

Аз съм навикнал да правя нещата така - "око да види, ръка да пипне" - така са ме учили учителите ми някога...

Та днес изслушах двете песни.

Песента на Били Айлиш е по-интимна откъм звучност - търсено е друго въздействие.

Оркестрацията е наситена в средния и ниския регистър, звучи филмово - класически прийом на доста от песните за филми за агент 007.

Песента е в ми минор.

Започва в характерната прогресия ми минор, до мажор, после обаче следва мажорна седмица - ла мажор септакорд, последван, съвсем естествено от си, но мажор.
Преходът е с прогресия си минор, до мажор, ла минор.

Припевът е белязан от хармоничната конструкция до мажор-ми минор-ла минор-си мажор, преминаващ в ми минор, до мажор и ла минор.

На всичкото отгоре песента няма ясен бридж. Оркестърът играе сериозна роля в драматургията, но тръгва изведнъж, малко след ретро китарата.

Песента на Виктория е в друга тоналност - сол бемол мажор (тоналност с 6 бемола, търсена вероятно за удобство на гласа, при певците се търси най-удачната тоналност, което може да заведе песента в тоналност с много арматурни знаци).

В куплетите прогресията е съвсем различна - имаме сол бемол мажорен акорд, който стои на място, докато басът се спуска надолу - характерен похват, всеки, който е учил хармония в училище го знае.

Припевът е повече от ясен - ла бемол мажор-ре бемол мажор-сол бемол мажор-до бемол мажор.

Който вижда сходство в хармоничните прогресии на двете песни, трябва спешно да отиде да се прегледа (но по-добре да изчака, че има епидемия сега и не е добре да се ходи при джипито).

Оркестърът наслагва своята канава - това е характерно за песента на Виктория. И е в абсолютен контраст с песента на Били Айлиш, при която оркестърът нахлува в tutti при припева.

Единствената прилика е стила на пеене - да, там сходство има. Но не в мелодията, а в гласовете на двете певици.

Впрочем, това често се случва. Защото гласовете са само 3 - алт, мецосопран и сопран, с няколко разновидности - колоратурен сопран, контраалт... а бе, не сте длъжни да го знаете това.

Именно това е причината някои гласове много да си приличат.

Има гласове с драйв. Има чисти. Има високи, има ниски.

С това завършвам този бая дълъг анализ.

И ще се радвам някой, който наистина разбира материята, да ме оспори.

Защото останалото е пълен майтап и се учудвам как интелигентни хора се ловят на глупости...