OffNews.bg

Големият цигулар Светлин Русев ще свири тази вечер в зала България

Цигуларят Светлин Русев излиза тази вечер на сцената на зала „България“. Диригент е Авишай Шалом, носител на първа награда от международния конкурс „Артур Никиш” (София, 2022), съобщават от Софийската филхармония.

Ще звучи Първият концерт за цигулка на Карол Шимановски, а във втората част на вечерта – Симфония №1 от Густав Малер.

КРАЙ НА ТРАДИЦИОННАТА ЕСТЕТИКА

Първият концерт за цигулка на Шимановски се смята за един от първите съвременни концерти за цигулка, които отхвърлят традиционната до тогава естетика. Написан е през 1916 г., докато е в Зарудие, Украйна. Пол Кохански съветва Шимановски по време на композирането на концерта и по-късно той написва каденцата. Творбата е посветена на Кохански. Вероятното вдъхновение за концерта е Noc Majowa, стихотворение на полския поет Тадеуш Мичински. Концертът не следва и не дублира поемата, но екстатичната, разкошна музика на Шимановски е идеален спътник на езика на Мичински.

Премиерата на концерта е на 1 ноември 1922 г. във Варшава със солист Юзеф Озимински. Този концерт вдъхновява Бела Барток при написването на неговия Втори концерт за цигулка.

Искате да знаете повече?

Кaрол Шимановски (1882-1937) е една от най-забележителните личности на полската култура от първата половина на ХХ век, най-яркият полски композитор след Фредерек Шопен, „баща“ на съвременната полска музика, разказват от филхармонията. Освен композитор, той е пианист, педагог, музикален критик, пътешественик, изследовател на древните култури, писател, поет, либретист, художник.

Роден е в село Тимошувка, Киевска губерния (днешна Украйна). Семейството му има интерес към музиката и първоначално учи пиано с баща си. Постъпва в Музикалното училище, а в периода 1901 – 1905 следва във Варшава. Посещава Италия. Той е сред съоснователите на дружеството „Млада Полша“ (1905), в което членуват изявени музиканти. Независимо че скоро се разформирова, целта му да пропагандира творчеството на младите композитори продължава. С подкрепата на княз Владислав Любомирски се издават и изпълняват техни произведения.

През следващите години Шимановски има активна концертна дейност и много пътува. През 1912 г. се установява във Виена и сключва 10-годишен договор с „Универсал Едисион“. Страстта му към пътешествия го отвежда през 1921 в САЩ, заедно с двама негови колеги, приятели и бележити изпълнители – това са цигуларят Павел Кохански и пианистът Артур Рубинщайн. На следващата година има успешен авторски концерт в Париж. След 1922 г. редовно посещава и живее в Закопане.

Следващият период е вдъхновен от Ориента и средиземноморските култури. От този период са много от най-известните му композиции. След 1921 г. се формира оригиналният му личен стил – черпи вдъхновение от полския фолклор, особено от планинския регион Подхале около Закопане, и създава национално музикално творчество.

Шимановски оставя голямо наследство. Автор е на четири симфонии, два концерта за цигулка, оперите „Хагит“ и „Крал Рогер“, наречена негов Opus magnum, балетните пантомими „Мандрагора” и „Харнаси”, ораторията „Стабат матер“, както и множество творби за пиано и цигулка, песенни и хорови композиции и др.

Авишай Шалом е диригент с еврейски произход, който живее в Германия. Той е носител на Първа награда от второто издание на международния конкурс за диригенти „Артур Никиш” в София (България) през 2022 г. С този приз е удостоен единодушно от журито - за „изключителен професионализъм, солидна подготовка и дълбока чувствителност”. След това признание е поканен да дирижира Йерусалимския симфоничен оркестър на концерта за откриването на фестивала „Пиано в Йерусалим”. По-нататъшните му ангажименти през тази година включват асистентство в Гранд опера – Авиньон, в постановката на операта „Самсон и Далила” от Камий Сен-Санс.

От лятото на 2022 г. Шалом заема позицията на хормайстор и капелмайстор в Schleswig-Holstein Landestheater във Фленсбург, където работи редовно с хора и дирижира оперни представления. Между 2020-2022 е репетитор и диригент в театър Крефелд –Мьонхенглдбах, където дирижира операта „Дон Паскуале” от Гаетано Доницети, първо действие на „Валкюра” от Рихард Вагнер, балетната постановка на „Сън в лятна нощ” от Феликс Менделсон, „Бурята” от Жан Сибелиус.

В периода 2019-2021 г. Шалом е музикален директор на концорциума на камерния хор „Музикум Берлин“, а през юли 2019 г. е капелмайстор на постановката на операта „Сватбата на Фигаро” от Моцарт в Берлинската оперна академия.

През 2017-2018 следва по програма „Еразъм” във Висшето училище за музика и театър, в Мюнхен. Там дирижира Мюнхенския симфоничен оркестър, Държавната капела в Мюнхен и Грузинския камерен оркестър в Инголщат.

Шалом завършва Йерусалимската академия за музика и танц и продължава обучението си в музикалната консерватория към университета в Синсинати с магистърска степен по оркестрово дирижиране. От 2015 до 2017 г. е музикален ръководител на висшето оперно студио към музикалната консерватория. Дирижира оперите „Коронацията на Попея” от Клаудио Монтеверси, „Сеньор Брускино” от Джоакино Росини и „Transformations” от Конрад Суза.

В по-ранните си студентски години (2012-2014) e асистент-диригент на Новия израелски вокален ансамбъл и Камерния хор на Йерусалимската академия. През 2014-2016 г. има подкрепата на Американско-израелската културна фондация за оркестрови диригенти.