OffNews.bg

Пратете SMS, ако не искате да печелим от парите ви

"Ako ne zhelaete da pechelite s nas, otpishete se s SMS...". Съобщение с такова съдържание получава съпругата на Костадин Стоилов на 14 април към 16 ч. SMS-ът е от мобилния ù оператор Vivacom и е за включване във VIVA Blitz Club - абонамент за игри.

Жената не обръща внимание на неразбираемия SMS, по принцип писането на телефон я затруднява, и просто игнорира съобщението. След седмица получава нов SMS за същите игри. Оказва се, че без да е разбрала, без да е искала въпросната услуга и без да е дала разрешение за абонамент, жената е била включена във въпросния клуб, който прибавя по 2 лева без ДДС към сметката ù всяка седмица (от разпечатката става ясно, че само първият SMS е безплатен).

Съпругът ù забелязва начислената сума в разпечатката към сметката за изтеклия месец и звъни във Vivacom, за да разбере какво се е случило. Служителка, представила се като Таня, потвърждава, че мобилният оператор има такива игри, но не знаела как става регистрацията за тях. На по-остър въпрос как така някой е включил съпругата му към този клуб, без тя да го е разрешила, връзката прекъсва. Звъни втори път. Обажда се мъж и се представя като Николай. Той също дава не съдържателен отговор и отново връзката прекъсва.

Получават се още няколко SMS-а, преди Костадин да успее да спре абонамента на телефона, който се води на негово име. След безуспешните си опити да убеди служителите на мобилния оператор, че не е редно Vivacom да абонира клиентите си за платени услуги, които те не са пожелали, че SMS-ите на латиница са неразбираеми, особено за по-възрастни хора, Костадин решава поне да даде гласност на проблема и се свърза с OFFNews. Изпратихме въпроси до пресцентъра на БТК, сред които защо текстът е бил написан на латиница, защо не се изисква разрешение от клиента за включване, а вместо това се иска SMS за изключване от нежелана платена услуга, ще възстанови ли Vivacom парите на хората, които са били подведени и таксувани, колко са постъпилите жалби срещу включване във Viva Blitz Club и как компанията им е отговорила.

Ето отговора, който получихме от Цветелина Арсова, съветник от отдел "Корпоративни комуникации" на компанията:

"VIVA Blitz CLUB е услуга с развлекателен характер, която изисква изрично разрешение от клиента за активирането й чрез изпращане на SMS. По същия начин се заявява и отказ от услугата. И в двата случая SMS-ите са напълно безплатни.

Технологията на SMS-a предлага възможност за изпращане на текстово съобщение на кирилица, което обаче няма гарантирана доставка или правилно визуализиране на символите на различните мобилни устройства, които се използват от потребителите.

Поради тази причина VIVACOM използва за цялостната си комуникация (независимо за каква услуга) латински букви, което позволява коректното достигане до всичките устройва, на които се изпраща.

Всички запитвания или оплаквания във връзка с услугата се разглеждат индивидуално, в резултат на което потребителите ни получават конкретната информация или разяснения, от които имат нужда".

След наш уточняващ въпрос от компанията допълниха:

"Във всеки SMS, който клиентите получават за подобни услуги, има указан начин, по който да спре услугата и да се откаже от получаване на маркетинг съобщения. За максимално улеснение на потребителите, има два възможни начина за заявяване на отказ – чрез изпращане на SMS на специален кратък номер или чрез обаждане на Call център (кратък номер 123). Начините за отказ са посочени и в договора за дадена услуга.

Ако няма получен отказ по един от посочените начина, считаме, че клиентът е съгласен да получава маркетинг съобщения".

Към края на първото тримесечие на 2016 г. мобилните абонати на Vivacom са над 3 млн. Не е ясно колко от тях са получили SMS-и с покана за изключване от игрите и колко са били таксувани, без да желаят и без да разберат, че са включени в някакъв клуб.