КЗП забрани на търговец да лъже, че бижутата му са със сертификат за качество
Комисията за защита на потребителите забрани на онлайн търговец на бижута да заблуждава, че те са придружени от сертификат за качество.
Търговецът вече е премахнал заблуждаващото съобщение от сайта си, съобщи КЗП.
Проверката установила, че срокът на валидността на въпросния сертификат е изтекъл преди повече от две години и половина. Оказало се, че сертификатът можел да бъде интеглен и от интернет и на практика не доказва, че всички продавани обеци, гривни, колиета и пр. са изпитани в сертифицирана лаборатория.
Невярна се оказала и информацията за част от бижутата, че те не променят цвета си и че предпазването им от намокряне би позволило дългогодишно ползване. Жена си купила пръстен, чийто цвят се променил само след няколко дена.
Въпреки това тя получила отказ от търговеца да уважи желанието й да върне пръстена в дадения от закона 14-дневен срок. Към момента на проверката на КЗП е липсвала информация за правото на отказ от онлайн покупката и условията, при които то може да бъде упражнено. Това вече е променено, като търговецът има отделна секция с подробни указания относно реда за връщането, замяната и рекламацията на закупените от него артикули.
В разписаните условия обаче се съдържат някои ограничения на правата на потребителите, с които се цели възпрепятстване на упражняването им. Например, търговецът е посочил, че клиентът има право да предяви рекламация до два дни след доставката, докато по закон този срок е до две години. Освен това прави уговорката, че приема рекламации само в писмен вид – нещо, което законът не предвижда.
При упражнено право на отказ в 14-дневния срок неправомерно е въведено изискването стоката да бъде върната в оригиналната й опаковка без нарушена цялост. Потребителят обаче трябва да има възможност да установи характеристиките на продукта и правилното му функциониране, затова той може да носи отговорност за намалената стойност на стоките при изпробването им, но не и да загуби правото да се откаже от покупката. Според условията възстановяването на сумата при уважено право на отказ пък е само и единствено по банков път, като банковите такси са за сметка на купувача. По закон връщането на парите следва да стане по начина, по който е извършено плащането.
Също така незаконосъобразно търговецът прави уговорката, че може да променя едностранно без предварително уведомление до потребителя всички условия за доставка на предлаганите стоки и каквато и да било друга публикувана на сайта информация. В подобни случаи клиентът задължително трябва да бъде уведомен до седем дни за извършените промени, като има право да реши дали ги приеме или да се откаже от договора.
КЗП изготви писмо до търговеца с настояване да отстрани в 14-дневен срок тези и други констатирани неравноправни клаузи в общите си условия. В случай че той не се съобрази с отправените препоръки, комисията ще заведе колективен иск в съда за прогласяването на тези клаузи за нищожни.