Поисках днес да приемем поправката в бюджета, за да стигнат веднага парите до университетите. Реакцията беше: Разваляме коалицията!
Ще получат ли държавните ни висши училища заложените в бюджета 20 милиона лева допълнителна субсидия за заплати? Днес парламентът остави въпроса "висящ" и председателят му не включи точката в програмата за седмицата, след като миналата депутатите от "Продължаваме промяната" напуснаха пленарната зала и провалиха кворума и гласуването на проектобюджета за изменение на параграф 17 от Закона за държавния бюджет за 2022 г. по предложение на Ива Митева и група народни представители от ИТН. Предложението ѝ "отвързваше" университетите от поставеното им условие в параграфа да променят правилата си за атестация на преподавателите и само тогава да могат да получат част от тези пари. Сегашният текст изисква промяна в правилниците на университетите в съответствие с методика на Министерския съвет и променени критерии за атестация. И двете са все още проекти, които чакат гласуване в МС. Но и преди него се водят ожесточени спорове дали налагането от правителството по предложение на министъра на образованието на правила за атестация на висшите училища не нарушава Закона за висшето образование и Конституцията на Република България.
За коментар относно създалата се ситуация потърсихме основният вносител и зам.-председател на Народното събрание г-жа Ива Митева (ИТН).
Госпожо Митева, защо в програмата за седмицата на Народното събрание не влезе предложената от Вас поправка в параграф 17 на Закона за държавния бюджет, която би дала възможност университетите да получат заложените допълнителни 20 млн. лева за заплати без условието да променят правилата си за атестация? Провал на кворума от депутатите от ПП осуети гласуването миналата седмица.
Вчера на коалиционен съвет аз поставих въпроса защо липсва тази точка в програмата и отново чух, както и в пленарна зала, за формални пречки. Смятам, че няма такива и законът можеше да влезе днес и да се приеме. Още повече, че дебатът е приключил.
Този въпрос зададох и днес на председателски съвет на председателя. След като това е било точка в дневния ред миналата седмица и дебатът е приключил, защо не се изгласува и не е включено в неговата програма за тази седмица? Очевидно е, че не желаят да го направят. Многократно съм казвала, че ако могат, даже ще отменят параграфа и няма да дадат тези пари. Това го твърдя съвсем сериозно.
Вчера, между другото, когато казах, че ще направим предложение по чл. 47, ал. 3 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание за включване в точката в дневния ред, реакцията беше: "Тогава ние разваляме коалицията!".
Вече ми омръзна да чувам тези думи, че разваляме коалицията, защото на някой от партньорите нещо не му харесва. Ако това е повод за разваляне на коалицията, да излязат и да го обявят. Но такова извиване на ръце и действия по такъв елементарен начин не приемам. Обидно е, унизително е, не знам дали го разбират.
Смятам, че трябваше да бъде в програмата за седмицата, да се гледа, да се приключи въпросът, да се изгласува в едно заседание, да затворим темата и хората да могат да си получат парите сега и веднага. Това беше достойното и отговорно поведение.
Виждам, че всеки се опитва да си прави някакъв пиар. Вчера Христо Иванов даже ми каза: "Вие вече го внесохте. Ясно е, че ще се води Ваша поправка, Вие си направихте пиара". Не, искам да стане категорично ясно: аз пиар и популизъм не правя със съдбите на хората, с тези 20 милиона. Аз смятам, че това беше нормалното поведение на политици, които твърдят, че са дошли за промяна. Друго поведение е на страхливци и на хора, които изпълняват нечии поръчки.
Кой предложи да развалите коалицията?
Свиленски (Георги Свиленски, депутат от "БСП за България" - бел. ред.). Той заплаши, че ще развали коалицията, ако се включи гледането на държавния бюджет тази седмица. (бел. ред. Основният спор между депутатите миналата седмица беше може ли народни представители да инициират промяна в него и не нарушава ли това Конституцията, която дава законодателната инициатива по внасянето на законопроекта за държавния бюджет на Министерския съвет. Информация за това пленарно заседание вижте ТУК.)
Между другото, същата заплаха отправи и при гледането на състава на комисиите.
Пред "Труд" казахте, че депутатите от "Продължаваме промяната" са провалили кворума преди гласуването на проекта Ви, защото депутатите от ИТН и ГЕРБ са бламирали предния ден в комисия приемането на Национална програма "Фонд "Стефан Стамболов" за финансиране на български студенти в чужбина - инициатива на премиера Кирил Петков и вицепремиера Асен Василев. Това ли е причината за липсата на желание законопроектът Ви да бъде включен в програмата - нежеланието Ви да одобрите програма "Стамболов"?
Държавата ще плати следването на 30 български студенти в 24 водещи университета по света
Програма "Стамболов" е също под голяма въпросителна. Смятам, че това е категорично противоконституционна поправка (бел. ред. - става въпрос за предложена от депутата Антон Тонев (ПП) поправка в Закона за висшето образование, която да позволи приемането на програмата, която сега би била незаконна, още вижте ТУК. Именно на нея се възпротивиха ИТН и ГЕРБ в комисията по образование.).
Да не говорим, че самият параграф 17 е противоконституционен, или най-малкото - има съмнение за противоконституционност, тъй като не сме ние тези, кото ще кажем дали един текст е противоконституционен, или не.
Програма "Стамболов" за мен противоречи на член 53, ал. 3 от Конституцията, която казва, че при определени от закона условия образованието във висшите държавни училища е безплатно.
Забележете, че между първо и второ гласуване - дори не с писмено предложение, а на хвърчащ лист - се прави предложение, подадено от академик Денков (министърът на образованието и науката Николай Денков) за промяна в Закона за висшето образование, която да позволи финансиране с държавни средства на частни университети в чужбина! При положение, че частните университети в България не се финансират, ние ще финансираме 10 деца по един списък от 24 държави, изготвен от Министерство на образованието, за които за 1 година държавата ще плати 2 милиона лева!
Знаете ли кое е най-стряскащото в самата национална програма, когато я отворих и я прочетох? Че инвестицията е в образованието на "амбициозни хора" (бел. ред. - това е записано дословно в доклада с мотивите за внасянето на програмата, стр. 2, първи абзац). Мисля, че ние трябва да поощряваме кадърните, можещите, а не амбициозните хора.
Пише, че по този начин щял да се намали недостигът на квалифицирани специализирани кадри. С десет, десет (!) магистратури ще се повиши квалификацията на кадрите! Вярвате ли го това нещо? Да не говорим, че вътре няма информация за какви магистратури става дума. Вие може да изберете социални науки. С това ли ще повишим капацитета и икономическото развитие на страната, както е записано по-натък?
Говори се за "мотивирани българи" (стр. 2 от доклада). Ние какви сме? Другите българи и нашите деца, които учат в България и всички, които сме завършили в България, не сме мотивирани? Нямаме никакъв принос? Нямаме никаква добавена стойност в България в момента? Мисля, че това е обидно и унизително. По този начин тази програма не трябва да се подкрепя.
Още повече, че ние първо трябва да помислим за нашите частни университети - може ли да ги субсидираме, трябва ли да ги субсидираме, в какъв размер - защото многократно се поставя въпросът трябва ли да се плаща за българските деца, които учат в частни университети. Да не говорим, че над 18 хиляди чуждестранни студенти учат в България. Това са деца включително на професори, западни професори. Нима те смятат, че в България няма никакво образование и въпреки това са изпратили децата си да учат тук? Това е смешно!
Медицина учат над 5000 деца в България. Медицина! Идват тук, и то не е само заради евтиното образование, а заради качеството, казват, на образованието. А ние ще даваме пари на деца за неясни магистратури в чужбина!
Дойдох в политиката и вече усещам, че съм на ръба, защото дойдох наистина за да се прави качествено законодателство. В същото време, ние продължаваме по стария начин. Нашите предложения и нарушения на Конституцията ги обличаме във формата на промяна, а това, което е било преди нас, не му викаме "промяна", а му викаме "стар ред". Не го разбирам.
Оттук нататък каква ще е съдбата на законопроекта Ви?
Доколкото разбирам, идеята е да влезе в актуализацията на бюджета. С какъв текст ще влезе не знам. Това, което вчера разбрах, е, че в проекта пише, че парите се дават като допълнителна субсидия. Те, между другото, са предвидени в член 1, алинея 5, точка 2.9 на държавния бюджет. Въпросът е по какъв ред ще бъдат предоставени. Как ще се прецени на кой университет колко да се даде? Затова моето предложение беше да е по предложение на министъра на образованието след съгласуване с национално представителните синдикати и Съвета на ректорите. Трябва да се направи разчетът кой колко да получи.
Кога може да се случи това?
Надявам се в актуализацията, най-късно 1 юли, когато влезе в сила тя. Най-рано, ако се прецени, може да влезе в дневния ред на парламента другата седмица и да се изгласува. Но аз не мога да разбера защо е това заиграване с този параграф и защо е това поведение на коалиционните ни партньори.