Вижте кои са най-големите дарители
За 14-а поредна година Български дарителски форум (БДФ) награди най-големите корпоративни дарители и най-успешните партньорства между компании и неправителствени организации в нашата страна. Домакин на церемонията беше г-н Румен Радев - Президент на Република България. По традиция той връчи персоналната награда за значим принос за развитието на дарителството в България.
Носители на приза в индивидуалната категория станаха Нели и Робърт Гипсън. Те бяха отличени за тяхната щедрост в образованието, културата и съхраняването на българската памет. От 2004 г. насам всяка година сем. Гипсън отпуска стипендии на български студенти с материални затруднения. През последните 15 години 1200 студенти са получили финансова помощ на обща стойност над два милиона лева. Дарителското семейство подкрепя и българското училище „Христо Ботев“ в Ню Йорк. Със средства на Нели и Робърт Гипсън е закупено оборудване за Националния исторически музей, Националния археологически институт с музей и библиотека „Гео Милев“ в Монтана, реставрирани са манастирът „Св. св. Петър и Павел“ в Лясковец, иконите и иконостасът на храм „Вси светии” в Тетевен. Роялът „Стейнуей“ в залата на българското генерално консулство в Ню Йорк също е тяхно дарение. Благодарение на семейство Гипсън в България остава уникален фотоархив върху над 180 стъклени негатива - фотографии от 1912-1913 и 1940 г. Пак с финансовата помощ на Нели и Робърт Гипсън става възможна изложбата „Основоположници на българската фотография: Карастояновите“, която представя в снимки 200-годишната история на известен самоковски род.
В конкурса „Най-голям корпоративен дарител“ форумът всяка година отличава компании с устойчиви и прозрачни инвестиции в значими обществени каузи в България. Наградите са в няколко категории – количествени (според инвестираните финансови и нефинансови ресурси, както и доброволен труд), качествени (според качествата на програмите на бизнеса в подкрепа на обществото) и за най-сполучливо партньорство между компания и гражданска организация. Кандидатурите в количествените категории се верифицират от „Делойт България“, а тези в качествените се оценяват от жури с участието на експерти от престижни неправителствени организации и медии. Победителите в категорията за партньорство са избор на членовете на БДФ.
За БДФ е изключително важно да насърчава не само дарителските инвестиции, но и тяхната устойчивост във времето. Ето защо устойчивостта на дарителството беше акцент на тазгодишната церемония за награждаване на победителите в конкурса „Най-голям корпоративен дарител“. В синхрон с тази идея отличията бяха връчени от представители на образователни, здравни и културни институции, създадени с дарения или обитаващи сгради, построени с дарителски средства.
Отличените през 2019 г.:
Категория „Най-голям обем финансови дарения“
„Кауфланд България“
През миналата година дружеството на „Кауфланд“ в България е дарило над 464 хил. лв. Подкрепени са множество социални, образователни и местни проекти в различни части на страната.
Категория „Най-голям обем нефинансови дарения“
„Данон Сердика“
„Данон Сердика“ предоставя безвъзмездно свои продукти в подкрепа инвалидни дружества, домове за деца, социални кухни и др. Само през 2018 г. компанията е предоставила 35 280 кг млечни продукти на обща стойност над 255 хил. лв.
Категория „Най-голям принос чрез доброволен труд на служителите“
„Хюлет-Пакард глоубъл деливъри България сентър (HPE)“
През 2018 г. служителите на HPE са дарили 5900 часа доброволен труд на обща стойност 158 651 лв. Всички доброволчески акции са били в рамките на работното време в съответствие с т.нар. Voluntary Time Off Policy, според която всеки служител има право да отделя до 60 часа от работното си време на година за доброволчески труд. В допълнение, за всеки час доброволчески труд служителите получават по 5 USD. Те са предоставени от HPE Foundation и могат да бъдат използвани само и единствено за дарения към одобрени неправителствени организации, част от платформата HPE Gives.
Категория „Най-щедър дарител“
„Трейс груп холд“
Чрез корпоративната фондация „Трейс за хората“ са подкрепени множество каузи в сферата на културата, изкуството, историческото наследство, науката, образованието, спорта. Компанията е дарила 1.91% от печалбата си преди облагането с данък за 2018 г.
Категория „Най-добра дарителска програма“
„ТехноЛогика“
Интерактивният детски център за наука и технологии TechnoMagicLand (ТехноМеджикЛенд) е логична следваща крачка в систематичните усилия на „ТехноЛогика“ в помощ на образованието. Компанията работи с висшите училища от 1993 г., а чрез TechnoMagicLand цели да провокира интереса към природните и инженерните науки, технологиите и математиката (т.нар. STEM умения) у децата между 7 и 14 г. Детският център е открит през юни 2018 г. с инвестиция от над 750 хил. лв. Още над 300 хил. лв. ще бъдат вложени в него до края на 2021 г. През първата година от своето съществуване TechnoMagicLand е приел 14 хил. посетители от България и 18 държави от цял свят.
Категория „Най-устойчива дарителска програма“
„Нова броудкастинг груп“
От 2014 г. насам програмата „Промяната“ открива мотивирани социални предприемачи и им помага да реализират идеите си за по-добро и сигурно бъдеще на българските деца и младежи. Избраните социални предприемачи получават за период между една и пет години подкрепа под формата на първоначално финансиране, бизнес обучения, менторство, медийна подкрепа и възможност да станат част от общност от социални предприемачи в България и чужбина. Всяка година компанията инвестира в инициативата 190 хил. лв., които се разпределят за набиране, селекция и подкрепа на социалните предприемачи.
Категория „Най-сполучливо партньорство“
„Лидл България“, фондация „Работилница за граждански инициативи“ и Български дарителски форум за инициативата „Ти и Lidl за по-добър живот“
Чрез инициативата „Ти и Lidl за по-добър живот“ компанията подкрепя проекти на граждански организации в цялата страна в сферата на образованието, околната среда, културата, историческото наследство и активния начин на живот. Във всеки етап от реализацията на програмата търговската верига ползва опита и експертизата на неправителствени организации в лицето на своите партньори – фондация „Работилница за граждански инициативи“ (ФРГИ) и Български дарителски форум (БДФ). В двете издания на инициативата до момента са финансирани общо 51 проекта на стойност 390 000 лв. Фондът на програмата, чрез който се предоставя финансова подкрепа за граждански организации, се събира, като Лидл отделя по 3 стотинки от всеки касов бон за определен период от време всяка година.