Недоволни от екотаксите превозвачи вещаят 5% по-скъпи билети за автобусите
Недоволни от въвеждането на нови екотакси превозвачи прогнозират поскъпване на билетите за автобусите от общинската пътна мрежа с до 5%.
Според проекта на Министерството на околната среда и водите колкото по-старо е превозното средство, толкова повече ще плаща при първата регистрация. Ако е над 10 г. тя се увеличава от сегашните 267 на 310 лв. Ако е между 5 и 10 г. таксата се вдига от 253 на 290 лв. За произведените преди по-малко от 5 г. коли има намаление – от 200 на 194 лв., а за новите – от 146 на 125 лв.
Въвеждат се и нови продуктови такси за някои категории МПС: например микробуси с над 8 места и товарни коли до 12 тона. За новите ще е 625 лв. и се увеличава до 1550 лв. за тези над 10 г. Нов автобус и камион над 12 т. ще се регистрира за 938 лв., ако е произведен преди повече от 10 г., таксата скача на 2325 лв.
Пакетът от проектодокументи изисква още автобусите задължително да са оборудвани с колани, да има видеорегистратори, които да заснемат случващото се вътре.
Скептичен към изискванията, председателят на Съюза на автобусните превозвачи Васил Пиронков определи проектозакона за промени в Закона за пътищата като "неработещ от самото му създаване", нарече го и популистки.
"С изключение на автобусите, които изпълняват редовни автобусни линии по републиканската транспортна схема, всички, които са по общинските транспортни схеми, над 65-70% не отговарят на условията - заяви той пред БНР. - Ще бъде по-добре да се подмени целият автобусен парк, но идва следващият момент – с една наредба, дори не със закон, е въведена продуктова такса за камиони и автобуси, които – в случая употребяваните, ще бъдат 2500 лева на автобус – това е втора недомислица, която ще доведе до поскъпване на билетите, не повече от 5%. В републиканската транспортна схема билетите няма да поскъпнат, тъй като и в момента автобусите са с колани и видеорегистратори."
Вносителите на поправките са депутатите от ГЕРБ Александър Ненков и Станислав Иванов, чиито мотиви са свързани с трагедията край Своге, при която загинаха 17 души.
Превозвачите трябва да оборудват автобусите си до 6 месеца след приемането на закона. Неизрядните след това ще бъдат глобявани: 500 лв. за шофьор на автобус без колани, 3000 лв. за фирмата превозвач. 1500 лв. ще е санкцията при липса на видеорегистратор.
И сега поставянето на колани от пътниците е задължително, но само при наличието на такива в превозното средство. Глобата за пътник е 50 лв., но не е известно такава да е била наложена на някой.
Предвижда се още промяна в теоретичния и практическия изпит на кандидат-шофьорите. Специални видеа ще поставят в реална ситуация курсистите по теория, а практическият изпит ще се провежда на три етапа – на учебни площадки или полигона, в града и извънградско. Промените в Закона за пътищата предвиждат от 1 януари следващата година да бъде въведена смесена тол система. За леките автомобили ще се изискват електронни винетки, а за тежкотоварните – тол такса на база изминато разстояние. Парите от тези такси няма да отиват за общински пътища.