OffNews.bg

Манолова обвини КФН в слаб контрол при срива на Олимпик

Слабите действия на надзора у нас са позволили на нестабилната кипърска компания „Олимпик” да стане един от основните застрахователи в България, а заради недостатъци в законодателството стотиците хиляди нейни клиенти с „Гражданска отговорност” се налага да плащат повторно след фалита на компанията и тук трябва да дойде намесата на депутатите. Това заяви националният омбудсман Мая Манолова в сутрешния блок на бТВ.

Тя отбеляза, че именно на българските граждани са 16-те милиона лева, внесени от „Олимпик” в Обезпечителния фонд, който би следвало да гарантира вноските при несъстоятелност на застрахователя. В същото време, обаче, според Кодекса на застраховането у нас не се предвижда изплащане на обезщетения при фалит на чужда компания, която няма лиценз у нас и оперира в условията на т.нар право на установяване.

„В тази си част българското законодателство е несправедливо”, смята Манолова.

Според нея в тази ситуация е нормално парите да бъдат върнати от българския фонд, а той след това да си ги търси от кипърския. В противен случай структурата в островната държава може да откаже да плаща на клиентите на „Олимпик” с мотива, че те не са внасяли вноските си там.

Манолова беше категорична, че Комисията за финансов надзор е била длъжна да следи работата на застрахователя у нас и при индикации за проблеми незабавно да информира колегите си в Кипър, за да вземат мерки – нещо, което вече се е случвало с българска компания, работеща другаде в Европа.

„На КФН би следвало да й направи впечатление, че застраховките са по-евтини. През последните години дружеството е обявявало загуба, а в същото време е предлагало най-евтините застраховки с най-големите комисионни за застрахователните брокери”, отбеляза омбудсманът.

Според нея не по-малък проблем са делата, които се налага да водят с „Олимпик” тези, които са били потърпевши от действията на шофьори, застраховани там. Компанията с години бави плащанията.