Локомотив 44-111, или как работи схемата за източване на БДЖ
OFFNews многократно е обяснявал схемите за източване на БДЖ през последните години - коя от коя по-абсурдни и нагли.
Вече сме ви разказвали как се сключват многомилионни договори за застраховки на влакове, които са валидни само докато те стоят заключени вътре в депото и как се дават 4 милиона на фирма, за да пише фактури. Сегашната история, която ще ви опишем, обаче е може би върхът на огромния айсберг от безскрупулност, изяждащ стотици милиони левове всяка година от парите на българските данъкоплатци чрез железниците.
За какво иде реч:
БДЖ организира търг и избра фирма, която да ремонтира локомотив, който обаче току-що е ремонтирала самата държавната компания!
Колкото и абсурдно да звучи, това е абсолютен факт!
Ето предисторията.
През юли т. г. държавният железопътен превозвач е стартирал обществена поръчка с № 01605-2019-0015 „Извършване на подемен ремонт /ПР/ на 6 броя електрически локомотиви с №№ 44 109, 44 111, 44 126, 44 197, 45 113 и 45 199”, открита процедура по реда на ЗОП, открита с Решение №19/08.07.2019 г. на Управителя на „БДЖ – Пътнически превози” ЕООД, публикувана в Регистъра на обществени поръчки към АОП с посочения по-горе уникален номер на 11.07.2019 г.
В случая иде реч за едни 3 милиона лева без ДДС.
В процедурата се включват две компании - румънският жп завод "Релок" и компанията "ЖП Тракция", която бе фаворит при ремонтните търгове на бившото ръководство на държавните железници, известно като Велко и Владко.
И след "смяната на властта" в БДЖ обаче новият управител на БДЖ-Пътнически превози Христо Иванов явно бързо се е ориентирал коя е правата вяра. На 3 септември т. г. излиза решение, подписано именно от него, с което поръчката за подемен ремонт на шесте локомотива, отива при вездесъщата "ЖП Тракция".
Само през последните два месеца БДЖ-Пътнически превози е дала поръчки за подемен ремонт на цели 20 локомотива, разделени в три лота на компанията, чийто шеф е Николай Кръстев. Той е колега на директора на Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" към транспортното министерство Веселин Василев. Двамата са работили заедно в жп предприятие на бизнесмена Васил Божков. Именно Василев е човекът издал лиценз на "ЖП Тракция" да ремонтира локомотиви. И явно след като веднъж колелото се е завъртяло, спирането му по надолнището е трудна работа.
Къде обаче е проблемът с въпросната обществена поръчка?
По документацията всичко изглежда съвсем нормално и наред. И всъщност много вероятно тя щеше да приключи мирно и тихо, ако просто служители от депото на БДЖ в Горна Оряховица преди броени дни не се бяха похвалили с добра работа, която са са свършили - подемен ремонт на локомотив с номер 44-111. Един от шестте, които са включени в обществената поръчка, за която "ЖП Тракция" е класирана за победител и за които ще получи почти 3 милиона лева за ремонт.
Още по-странното с тази процедура е, че в жп депото в Горна Оряховица специалистите от държавната компания наистина са положили сериозни усилия. Сменени са части, фаровете, машината е боядисана (само последното отнема около 40 дни работа). Според информацията на OFFNews ремонтът на 44-111 в депото е започнал още преди да бъде обявена обществената поръчка за ремонта през юни.
Обясненията на БДЖ
На запитване от страна на OFFNews от държавната компания на практика потвърдиха цялата изложена по-горе фактология. Локомотивът 44-111 наистина е току-що е ремонтиран и наистина е включен в заданието на поръчката с победител "ЖП Тракция". Обяснението на компанията е, че в самата процедура имало възможност при забавяне посочените пономерно машини да бъдат заменени с други. Също така от БДЖ категорично отричат, че прясно ремонтирания локомотив ще бъде пратен на разходка до депото на частната фирма и да само бъде фактурирана "свършена работа".
А подобни схеми в БДЖ в никакъв случай не са новост. Интересът да продължат - огромен!