OffNews.bg

КЗК глоби eMAG с над 130 хил. лева

Комисията за защита на конкуренцията глоби румънската  „Данте Интернешънъл“ СА, която държи електронния магазин eMAG.bg, с 137 887,44 лева (1% от приходите за 2013 г.).

Решението на КЗК от 11 март бе публикувано снощи в регистъра й.

Производството е образувано с решение септември 2014 г. след сигнал и жалба на двама души заради кампанията „Спечели екскурзия до Канарите“, провеждана от 28 юли до 17 август 2014 г. и рекламирана по телевизията. За да участва в томболата за 6-дневната екскурзия за двама на остров Тенерифе, човек трябвало да си купи продукт от онлайн магазина.

Един от оплакалите се в КЗК потребители си купил бургия за 3 лева, но установил, че не може да участва в томболата, защото за нея могат да се регистрират само хора, купили продукт на стойност поне 100 лева. В рекламата обаче не е било указано, че има минимален праг за стойността. П.И. твърди в сигнала си, че това нарушава Закона за защита на конкуренцията, защото представлява заблуждаваща реклама.

Вторият оплакал се - М.А. - твърди, че е с провеждането на томболата eMAG нарушава текста от Закона за защита на конкуренцията, забраняващи предлагането или даването на добавка към продаваната стока или услуга безвъзмездно или срещу привидна цена на друга стока или услуга, с изключение на: рекламни предмети с незначителна стойност и с ясно посочване на рекламиращото предприятие; предмети или услуги, които според търговската практика са принадлежност към продаваната стока или извършваната услуга; стоки или услуги като отбив при продажба в по-големи количества, и на текста, забраняващ извършването на продажба, когато заедно с нея се предлага или обещава нещо, чието получаване зависи от: решаване на задачи, ребуси, въпроси, гатанки; събиране на серия от купони и други подобни; разиграване на игри с парични или предметни награди, чиято стойност значително надвишава цената на продаваната стока или услуга.

В случая наградата е на стойност 6934,26 лева - сума, която надвишава 15 пъти размера на минималната заплата в България.

Комисията не установява извършено нарушение по първия казус, но глобява "Данте" по втория.

Във връзка с първото оплакване от "Данте" заявяват, че рекламите целят да съобщят на потребителя само най-важната информация - невъзможно е представянето на пълната информация в 20-секунден клип, но в него през цялото време е бил написан домейнът на сайта www.emag.bg, на който потребителят може да получи пълна и точна информация относно условията на всички пет рекламирани предложения, обясняват от фирмата, чиято реклама завършва с призива „влез в еМАГ и сам се убеди“.

Според тях липсата на уточнението, че покупката трябва да е на стойност поне 100 лева не прави рекламата подвеждаща, защото "ако се следва логиката на сигналоподателя, то ДАНТЕ би следвало да укаже в рекламата всички необходими условия за участие под страх някой от потребителите да не бъде подведен, а видно от правилника на кампанията минималната стойност на поръчката е само едно от тях".

Нещо повече - те се съмняват във въпросния сигналоподател, защото заявяват, че за целия период на кампанията eMAG.bg не е продал нито един брой бургия на стойност 3 лева и че такъв артикул изобщо не се предлага от онлайн магазина.

Интернет потребителите в голямата си част са образовани млади хора или хора на средна възраст, които умеят да боравят с компютър и имат опит с онлайн пазаруването - трудно е такива хора да бъдат заблудени от търговец, а в сайта eMAG условията са били много ясно написани, включително минималната сума.

"Невъзможно е потребителят да влезе в сайта и да не разбере за минималната сума за покупка", пишат от фирмата.

"Обратно, при един стандартен магазин за електроника и битова техника, дори и търговецът да е посочил в телевизионната си реклама в рамките на 3 секунди със ситен шрифт, че има изисквания за участие, е много по- вероятно потребителят действително да бъде заблуден", пишат те.

Вторият казус обаче не е решен в полза на eMAG.

"Обявената от организатора стойност на обещаваната награда – екскурзия за двама до Канарските острови, съгласно официалните правила на промоцията, е 5 867,45 лева, което означава, че цената му значително надвишава максимално допустимия праг, определен съгласно правилата на решение № 55/29.01.2009 г. на КЗК, а именно абсолютно определената стойност от 15 минимални работни заплати за страната, равняващи се на 5400 лева", пишат от КЗК.

Това не е първия случай, в който КЗК глобява eMAG - през ноември електронният магазин бе глобен с над 750 000 лева заради кампаниите им "Черен петък" и „1+1 гратис Tassimo”.