OffNews.bg

Злото 'Монсанто' изчезва?

Ето, че най-после отново германски концерн е по заглавните страници на икономическите списания по цял свят. За разлика от "дизелгейт" и провала на "Дойче банк", този път има добри новини. Срещу сумата от 56 милиарда евро концернът "Байер" купува американския гигант за производство на семена "Монсанто". Това е най-голямото сливане на германски концерн в чужбина.

Един омразен обект изчезва

Когато ставаме свидетели на подобни големи събития, можем със сигурност да разчитаме на едно: че ще се намери огромна тълпа критици, които да изложат всевъзможни аргументи "против". В конкретния случай те твърдят, че "Монсанто" и генната технология са виновни за мъките на селските стопани в развиващите се страни. Твърдят още, че сега възниква един монопол, който не дава никакъв избор на фермерите по света. Концернът "Байер", казват те, се слива с едно предприятие със съмнителна репутация и така уврежда собствения си имидж. При всяка откриваща се възможност по улиците излизат демонстранти с плакати, на които е изписано: "Монсанто=зло!".

Разбира се, няма как да не подчертаем, че "Монсанто" беше омразен обект. Концернът от Сейнт Луис в щата Мисури правеше какви ли не машинации. Той разкрасяваше и дори фалшифицираше резултатите от изследванията на своите продукти, подкупваше служители на регулаторните агенции. За лошия имидж на "Монсанто" допринесоха и скандалите, съдебните спорове, но и предразсъдъците. В Германия например се шири небивал страх от генната технология. Макар че науката се опитва, според силите си, да отнеме страховете на хората. Напразно, казват критиците, тъй като учените "така и така са купени от "Монсанто".

Монопол вместо многообразие?

Настроенията сред фермерите са разнопосочни. Едни смятат хербицида "Раундъп" (продуктът с глифозата) и пасващите към него семена за идеални средства. Защото и при тежки климатични условия реколтата е сигурна. Други пък казват, че това е дяволско средство, което щяло да ни превърне в мутанти. И когато сега "Байер" поглъща "Монсанто", изчезвало само името, но глифозатът си оставал. Щели да останат и съдебните дела на американските фермери срещу "Монсанто". Ищците казват, че глифозатът предизвиква заболявания и настояват за обезщетения. Ако спечелят делата, концернът "Байер" ще бъде изправен пред сериозен проблем.

Към това се прибавя и историята с т.нар. монопол. След сливането на двата концерна, "Байер" ще има една четвърт дял от световния пазар. А това не е никакъв монопол. "Байер" ще си дели пазара с още три други концерна, които от своя страна също търсеха партньори. Вярно, че преди няколко години все още имаше седем големи агрохимически концерни, а сега те са само четири. Вярно е и това, че "Байер" ще стане най-големият в света производител на семена и хербициди. Но антимонополните служби в 30 държави все пак проучиха сделката много подробно. Всяка от тях имаше конкретни изисквания за това кои сфери от бизнеса си трябва да продаде "Байер", за да може и в бъдеще на световния пазар да има конкуренция. Германският концерн от своя страна предостави 40 милиона страници документи в Брюксел и Вашингтон, за да убеди антимонополните власти в сделката.

Може ли злото да бъде победено?

"Байер" и "Монсанто". Сделката вече е факт. Договорът е подписан от юристите на двата концерна и е публикуван. Без шумно парти, без шефовете на двата концерна, които да говорят за "звездна сватба". Това показва, че "Байер" явно знае с какво се захваща. "Ние осъзнаваме нашата отговорност пред селските стопани, потребителите и околната среда", заяви преди няколко дни шефът на "Байер" Вернер Бауман. И обеща прозрачност.

След 117 години името "Монсанто" изчезва. Първоначално от обменните списъци на борсите. А от главите на хората? Това ще се случи тогава, когато мениджмънтът на "Байер" докаже, че злото наистина може да бъде победено.