Жената във ваната на Хитлер: Историята на Лий Милър
Елизабет Милър, по-известна като Лий Милър, е родена през 1907 г. в градчето Пъкипсий, разположено на около 100 километра северно от Ню Йорк. От малка тя се интересува от изкуство - и от Европа. Когато е на 18, заминава за Париж, за да учи осветление, костюми и дизайн. Година по-късно се премества в Ню Йорк, където следва театър, рисуване и живопис. Нейната история разказва "Дойче веле".
Модел по случайност
Малко след като пристига в Голямата ябълка, Лий Милър се превръща в един от най-търсените модели в града. И то по чиста случайност - издателят на "Вог" Конде Наст я спасява на улицата от приближаваща кола. Но работата като модел много бързо ѝ омръзва - Лий Милър иска да застане от другата страна на камерата.
През 1929 г. Лий Милър се връща в Париж, където става ученичка, муза, любовница и сътрудничка на художника и фотограф Ман Рей. Разработената от двамата техника на соларизацията се превръща в тяхна запазена марка. Скоро Милър основава собствено фотостудио и успява да се наложи като творец.
Пътят на Лий Милър
След като се разделя с Ман Рей, през 1934 г. Милър се омъжва за египетския бизнесмен Азиз Елуи Бей, с когото се премества в Кайро. Там тя започва да снима египетските природни пейзажи. В тези години Милър запечатва някои от най-известните си творби - като фотографията "Портрет на пространството".
През 1937 г. Милър се връща в Париж, където среща втория си съпруг - британския сюрреалист Роланд Пенроуз. Двамата се преместват да живеят в Лондон, където през 1947 г. се ражда техният син.
След избухването на Втората световна война Милър решава да използва фотографските си умения като военна кореспондентка за "Вог". Работата ѝ я отвежда и на фронта - в онези години тя е единствената фотографка, която получава разрешение да пътува самостоятелно до зони на бойни действия. Снимките, които Милър прави по това време, обединяват фотожурналистиката и изкуството - сюрреалистичният ѝ усет определя и композицията на нейните кадри.
Жената във ваната на Хитлер
Лий Милър има око за онези малки моменти, които убягват на повечето хора. На една от най-известните си снимки Милър се къпе във ваната на Хитлер в Мюнхен. Фотографията е заснета на 30 април 1945 г. - точно в деня, в който Адолф Хитлер се самоубива в Берлин. Съюзниците настаняват Милър в мюнхенското жилище на Хитлер, след като преди това тя снима освободения концентрационен лагер Дахау в близост до баварската столица.
Движеща сила за Милър е не само естетиката, но и емпатията. Нейните снимки, запечатали толкова много смърт, разрушения и човешко страдание, не са загубили шокиращата си сила и до днес - повече от седем десетилетия по-късно.
"Момчето, което ухапа Пикасо"
През годините Милър се сприятелява с редица прочути творци, сред които и Пабло Пикасо.
Милър и Пикасо поддържат приятелски отношения цели четири десетилетия, през които тя заснема стотици негови снимки, а той я рисува шест пъти. Синът ѝ Антъни Пенроуз дори написва книга за детските си преживявания с художника, която е озаглавена "Момчето, което ухапа Пикасо".
Всичко, което Милър вижда и заснема по време на войната, оставя обаче сериозни белези. След завръщането си в Англия тя страда от депресия. В крайна сметка решава да се откаже от фотографията и насочва креативността си в друга посока - отдава се на готвенето на гурме ястия за приятелите и семейството си.
Лий Милър умира през 1977 г. от рак на 70-годишна възраст. Но още десетилетия преди това вече е оставила своя отпечатък в историята на световната фотография.