Търговци: Потребителите в България не си знаят правата
Клиентите много често не знаят какви са правата им и това поражда проблеми, оплакаха се вчера представители на големи търговски вериги на Комисията за защита на потребителите (КЗП).
КЗП покани днес търговците на среща по повод Световния ден на потребителите – 15 март. От 2005 година до момента жалбите, подадени до комисията са нараснали с над 15 000, каза председателят й Веселин Златев.
Не може да се каже, че българинът е запознат със своите права и задължения в качеството си на потребител, единодушни бяха както от КЗП и представителите на веригите.
„Много проблеми се появяват, защото купувачът не се е запознал с инструкцията за експлоатиране на стоката, особено що се касае до електроуредите“, обясниха търговците. Освен това твърде често очакванията на потребителите за качеството на дадена стока и цената, която са готови да заплатят за нея, рязко се разминават, оплакаха се те.
По повод на случаите, в които се стига до съдебно производство, председателят на КЗП напомни за скорошната промяна в закона, която дава възможност разрешаването на конфликти да става посредством медиатор. В този случай процедурата е много по-гъвкава и евтина.
Един от търговците се оплака, че особено в провинцията при съдебен спор между търговци и потребители решаващо за изхода от ситуацията било субективното мнение на конкретния съдия. Веселин Златев потвърди, че имало случаи, при които по един и същ потребителски казус в София и Варна съдиите се произнасят по различен начин.
Очаква се по време на Великденските празници да се увеличат и проблемите поради повишеното пазаруване и неизменното покачване на цените. По този повод екипи на КЗП ще дежурят в цялата страна. Те ще следят обозначаването на цените и етикетите на стоките по различните търговки обекти.
КЗП ще засили наблюдението на сайтовете за групово пазаруване, а скоро трябва да бъдат отстранени и проблемите с мобилните оператори, обяви Веселин Златев.