OffNews.bg

Служители на МС и МО на прокурор заради полетите на властта (обновена)

Две прокурорски проверки започват срещу служители на Министерския съвет и Министерството на отбраната заради нерегламентирано ползване на държавните самолет, стана ясно от съобщение на прокуратурата, разпространено днес.

Сигналите за проверките са на премиера Пламен Орешарски и на военния министър Ангел Найденов.

На мушка

Днес прокурори от Софийската градска прокуратура са претърсили административната сграда на правителствения Авиоотряд 28, на територията на Летище София. Проверката е по досъдебно производство срещу длъжностни лица от Министерския съвет на Република България за това, че в периода от 01. 05. 2009 г. до 01. 05. 2013 г. са нарушили служебните си задължения с цел да набавят за себе си и/или за другиго облага и от това са могли да настъпят неблагоприятни вредни последици за републиканския бюджет. Проверявани са полети в страната и чужбина. Иззети са и документи и видеозаписи от т.нар. ВИП пунктове на Летище София. 

На 20 юни военните прокурори също са започнали разследване срещу лица от Българската армия и Министерство на отбраната (МО) за длъжностни престъпления . Твърди се, че в периода от август 2009 г. до март 2013 г. са превишили властта си, като са предоставили на 51 пъти военни въздухоплавателни средства за ползване в страната и чужбина не за целите на въоръжените сили на Република България и от това са настъпили тежки последици – щети в размер на близо 813 000 лева. Проверки по разследването се извършват от военни прокурори във формирования на военновъздушните сили (Враждебна, Крумово, Безмер), както и в Националната служба за охрана (НСО). Иззети са множество документи. Провеждат се разпити на лица от летателния състав, както и на офицери от НСО, включително и на директора на тази служба, съобщават от прокуратурата.

И по двете досъдебни производства предстоят разпити на множество свидетели с цел установяване на пълните данни за полетите, съдържащи се в отправените към прокуратурата сигнали (маршрут, цел на ползване, заплащане на гориво, превозвани лица и т.н.), допълват разследващите.

Нормативните документи предвиждат полетите с военна техника да се извършват по заповед на военния министър. За инкриминирания период на този пост бяха последователно Николай Младенов и Аню Ангелов. В техните правомощия е да издадат заповед на началника на отбраната, който на свой ред да заповяда на шефа на ВВС да подготви техниката за искания от правителството полет. Това са и съответните лица, които носят конкретна отговорност. В същото време Софийска градска прокуратура е единствената в страната прокуратура, която може да извършва разследване срещу министри. От прокуратурата за момента не потвърждават дали бившите военни министри или техни заместници са привиквани на разпит. В същото време, ако се търси отговорност на военни лица, то разследването би трябвало да е във Военна прокуратура. 

Без билет

В документацията за полетите на властта с военна техника цари пълен хаос, отчете шефът на временната анкетна комисия за „Авиоотряд 28” и летателни апарати на ВВС Венцислав Лаков. В нарушение на заповед в Министерството на отбраната от 2009 година не са прилагани списъци на лицата, които са летели с хеликоптерите "Кугар" и военнотранспортния самолет "Спартан". В заповедта е регламентирано, че извън военното ведомство и други министерства могат да ползват военна летателна техника, но това може да стане след сключването на договор. Такива договори обаче не са открити, а това е потвърдено пред комисията началникът на ВВС ген.-лейтенант Константин Попов и шефът на НСО бриг.-ген. Тодор Коджейков.

Военна летателна техника може да бъде ползвана само от министъра на отбраната, началника на отбраната, командирите на съответните видове въоръжени сили. „Никъде не намерихме такъв договор да е сключван между МС и МО. Изводът е, че изцяло незаконно са извършени тези полети. Било е практика да се ползват самолетите без списък с пътниците”, каза Венцислав Лаков.

Пред комисията шефът на НСО обяснил, че държавните гардове единствено се интересували от охраняваното лице, но не и от хората, които го придружават. Така на практика, при евентуален инцидент с авиотехниката по време на полет, никой не би могъл да знае кой е бил на борда освен охранявания и екипажа.

Близо 850 млн. лв. са стрували полетите на военните за нуждите на правителството. Едва 167 хил. от тях са платени, като един от тези полети е за връщането на български моряци от Оман, а друга част е платена за гасенето на пожари с хеликоптери. 

Нови попълнения сред "екзотичните" полети

Списъкът с "екзотичните" полети на властта продължава да расте. Един от тях е полет по време на предизборната кампания през 2011 година. „По данни на ВВС, полетът е извършен на 28 октомври 2011 г. между първия и втория тур на изборите по маршрут Крумово – Долна Митрополия – Крумово. Полетът е продължил 1.30 часа и само горивото е на обща стойност 7200 лв. Една справка в „Гугъл” показва, че на същата дата министър-председателят Бойко Борисов открива пътен възел „Скобелева майка” в Пловдив и ясно изразява подкрепата си за Иван Тотев като кандидат за кмет на Пловдив. Бил е заедно с Лиляна Павлова. В 12.30 часа е направил първа копка на Общност център за интегрирани услуги за деца от 0 до 7 години в Асеновград. След това се озовава в Долна Митрополия, Плевен, където пак справката показва, че там дава рамо на кандидата за кмет Димитър Стойков”, обясни Лаков. „Това е фрапиращо нарушение – използване на военни летателни средства с предизборна цел”, обясни Венцислав Лаков.

„Установихме още много такива любопитни съвпадения. Например полетите до Безмер са 16, от които 4 със „Спартан”, 12 с хеликоптер „Кугър”. На 20 юни 2012 г. се е извършил полет с продължителност от 2.40 часа, който струва 12 800 лв. и е по маршрут Крумово – Горна Оряховица - Паламара – Воден - Крумово. Справка в „Гугъл” показва, че основателната причина за този полет е откриване на пивоварна във Велико Търново. Подобен случай е на 15 септември 2011 г. по маршрут Крумово – София – Шумен – Безмер на стойност 14 400 лв. само за гориво. Повод за този полет е да се открие центъра на Шумен. На 16 септември 2011 г. хеликоптер „Кугър” лети от Безмер - Ормана (дивечовъдно стопанство) – Ново село – Стара Загора – София – Крумово. Целта е да се открие Ески джамия”, разказа още шефът на комисията.

Той се закани да предостави всички документи на прокуратурата.