OffNews.bg

По-голяма автономия за училищата и детските градини

По-голяма автономия за детските градини, училищата и центровете за подкрепа на личностно развитие разписаха депутатите в приетите окончателно текстове от проекта на Закон за предучилищното и училищно образование.

Училищата сами ще разписват част от програмите, по които обучават учениците си, ще избират и част от предметите, по които да преподават.

Училището ще има право да разписва само учебните програми по всички предмети, с изключение на “Майчин език”, “Религия” и “Хореография”, в часовете за избираема и факултативна подготовка. Програмите ще се подписват от директора. Окончателно ще се утвърждават от министъра.

Министерството ще е автор само на програмите за часовете за задължителна подготовка.

Профили

Училищата ще имат автономия при избора на профил и при разписването на част от програмите за профилираната подготовка. Профилът е комплекс от профилиращи предмети, два от които се определят с държавен стандарт, а останалите – от училището. Изучават се в XI и XII клас.

Профилите са:

1. чужди езици;

2. хуманитарни науки;

3. обществени науки;

4. икономическо развитие;

5. компютърни науки;

6. предприемачески;

7. математически;

8. природни науки;

9. изобразително изкуство;

10. музика;

11. физическо възпитание и спорт.

Всеки профилиращ предмет има задължителни и избираеми модули. Съдържанието на избираемите ще се определя от училището. Тези програми могат да бъдат изготвени в сътрудничество с университети, пише в проекта на закона.

Според приетите днес текстове, атономията на училищата, детските градини и центровете за подкрепа за личностно развитие включват и възможността за определяне на собствени политики за развитието си, правото сами да избират "организацията, методите и средствата на обучение", да имат свои символи и ритуали в съответствие с принципите на национална идентичност и култура, да въвеждат униформи или отличителни знаци, да участват в образователни национални и международни програми и проекти.