OffNews.bg

Експерти настояват да се търси отговорност от стопаните на пътища, създаващи условия за ПТП

Прокуратурата да възлага експертизи за състоянието на пътя при всяка катастрофа със смъртен случай. А ако се окаже, че състоянието на пътя е предпоставка за инцидент, да се търси отговорност от стопаните на съоръжението. За това настояват от Института за пътна безопасност.

Богдан Милчев от института заяви пред БНТ, че вече са проведени срещи по този въпрос със служебния министър на вътрешните работи Иван Демерджиев и главния прокурор Иван Гешев и че идеята среща разбиране.

"При всеки случай със смърт на пътя трябва да има експертизи как пътят е повлиял за грешка на шофьорите. Само тогава собственикът на пътя ще има страх от наказателна репресия и той по естествен път ще започне да поддържа пътя така, че да не е предпоставка за катастрофи", посочи Милчев.

В България собствениците на пътищата и улиците в урбанизираните части на страната са общините, а извън тях - Агенция "Пътна инфраструктура".

От Института за пътна безопасност оцениха положително новата инициатива на МВР за линеен контрол на движението. Според Богдан Милчев обаче министър Иван Демерджиев среща вътрешна съпротива в КАТ, която в някои случаи стига до саботаж.

"Политическата нестабилност у нас деморализира пътните полицаи, тъй като има много силно политическо влияние в професионалното ръководство. Ето, Демерджиев вчера обявява акцията за линеен контрол и началниците на двете му най-големи дирекции в "Пътна полиция" излизат в отпуск за 20 дни. Те саботират намеренията му", изтъкна Милчев.

Според Руслан Вуцов липсва координация между институциите, отговорни за пътната безопасност, а работата на АПИ трябва да е по-прозрачна, за да няма предпоставки за корупция.

"Държавната агенция за безопасност на движението не може да накара АПИ да упражни контрол върху фирмите, поддържащи пътищата и пътната маркировка, да си свършат работата.", изтъкна той.

От Института за пътна безопасност настояват регионалното министерство да направи публични всички поръчки, които АПИ възлага на фирми за поддръжката на пътищата. Само така, според експертите, ще се постигне самоконтрол на системата.