Драмата на днешното образование е, че то е от времето на масовото производство, с характеристики на производствената система и доминираща култура на стандартизация. На фона на новите технологии, довели до шокови трансформации на взаимоотношенията, процесите и на цели системи, стандартното образование изглежда все по-неадекватно и бавно променящо се. То очевидно не може повече да изглежда като производствена система, а трябва все повече да изглежда като организъм. Живите системи се адаптират, ако не го направят - загиват.
Не Министерството на образованието и науката, не регионалните управления на образованието ще променят образователната система. Промяната ще е плод на иновациите и ще дойде отдолу нагоре - от иновативните учители и иновативните училища, заяви министърът на образованието Красимир Вълчев при откриването на национален форум на иновации в образованието, който се провежда днес в столицата.
В рамките на целодневния форум в "София тех парк" представители на иновативни училища и организации, въвели иновации в училища ще представят своя опит. Аудиторията им включва около 600 представители на образователната система у нас. Те се събраха в зала "Джон Атанасов", където 10-ина минути след 10:00 ч. форумът бе открит, а първият държавник зад микрофона бе вицепремиерът Томислав Дончев:
"Няма друг път, свързан с благосъстоянието на нацията, освен образованието. ... От образованието, разбира се и от семейството, зависи какви ще бъдат ръководителите, инженерите, счетоводителите, финансистите, юристите, работниците след 15-20 години. Каква полза, ако имаме чудесни магистрали или фабрики с модерни машини, когато няма кой да ги ползва по най-добрия начин? ... Уравнението е просто: добавената стойност от труда на един неквалифициран работник е една, добавената стойност от труда на един висококвалифициран инженер е друга. Този, който прави нещата както ги правят другите, може да получи един приход. Този, който измисля нещата по нов, различен, непознат начин може да получи двойно, тройно, четворно и петорно. Това трябва да е нашата цел.
Бих могъл да говоря с клишета - не, че не са верни - че образованието трябва да е първият приоритет на държавата, първият. Но това е недостатъчно. Образованието трябва да е първият приоритет и на обществото. Тук говорим за всички - и за класната стая, и за учебното съдържание, и за ученика, разбира се, и за учителя.
На нас, освен добри професионалисти, ни трябват и критични, непокорни и най-вече добри граждани."
Сумарната енергия на училищата и детските градини да променят системата е 1000 по-голяма от тази на МОН и 100 пъти по-голяма от тази на РУО - подчерта след вицепремиера министър Вълчев. Започването на промяната отдолу нагоре е първата крачка, след която следват всички останали.
За да им дадат тази свобода, от образователното министерство планират някои промени, изброени от министър Вълчев. Една от тях е смяна на модела на регулиране: МОН повече да стимулира и подкрепя училищните политики, а не само да контролира и санкционира. Това ще насочи директорите към основната им задача: да налагат култура на креативност и иновации, да мотивират и подкрепят креативните учители, които са в основата.
"За да реализираме тази промяна, всички по веригата трябва да си променим чипа", призна министър Вълчев.
Сред другите замислени в МОН промени са изменения в нормативната уредба, така че стандартите да са по-скоро насочващи, а не строго и конкретно изискващи. Ще започнем със стандарта за физическата среда, посочи той.
Освен това се планира създаването на национална електронна платформа за споделяне на иновации в образованието, която да се превърне и в своеобразен дискусионен форум за иновации. Ще разработим и стартираме национална програма за популяризиране и мултиплициране на добрите иновации, която да финансира посещения в училища с иновации, партньорства за иновации, създаване на мрежа от иновативни училища, взаимни обучения и обмяна на опит. Нещо като "Еразъм" за иновации - добави Вълчев.
Планират се промени на подзаконово ниво, които да позволят разширяването на възможностите на училищата и детските градини, включително по отношение целодневната организация на учебния процес, управлението на училищата, създаването на нови интегрирани учебни предмети и предлагането на нови методи на обучение.
"Иновациите обаче не трябва да са самоцел - предупреди министърът. - Те трябва да бъдат насочени към подобряване на образователните резултати и приобщаване на всяко едно дете. Трябва да са осъзната целенасочена и контролирана промяна като част от цялостния процес за развитие на образователните институции. Не можем и не трябва да резюмираме, че всяка иновация е ползотворна, но и нямаме право да стоим на едно място. Със система с единствено традиционни методи на работа рискуваме да произведе единствено ползватели. Училището на бъдещето трябва да експериментира, да изследва, да провокира креативност в цялостния образователно-възпитателен процес.
Нововъведенията са трудни, защото означават да правиш нещо, което ще наруши комфорта на повторението и сигурността. То означава да предизвикаш неща, които приемаме за даденост, неща, които мислим за очевидни.
Основната предпоставка за извършване на промените е да се разбере от директорите на училища и учителите, че могат да правят училищни дейности и по друг начин, че че самите те може да открият по-добрите варианти за общуване и взаимодействие със своите деца и че това може да е принос към цялостното развитие на образованието.
...
Каквото е днес училището, такова ще бъде обществото утре. Някой беше казал, че в най-голяма степен може да разберем какво ще е обществото след 30 години, ако погледнем какво се случва днес в класната стая.
Много пъти в срещи с директори и учители са ме питали дали ще финансираме проекти за иновации. Иновациите имат нужда от допълнително финансиране, но и не трябва да се създаваме стимули да се правят иновации само и единствено заради финансирането. Иновативни трябва да бъдат всички училища. И днес имаме училища, които не са кандидатствали с проект, не са определени като иновативни, но в тях има иновативни практики. Всички училища и градини трябва да бъдат подкрепени да правят иновации, в това число и финансово подкрепени."
А каква е моментната картина в българските училища по отношение на иновациите? Анализ, който я показва, представи програмният директор на "Отворено общество" д-р Боян Захариев. Иновативните училища са 294 от общо 2383 в страната. Те се намират в 92 общини. Одобрените им проекти са над 340. Най-голям е делът на иновативните училища сред профилираните гимназии - 36%. Втори са средните училища - 21%, трети - тези по изкуствата (10%). Почти половината частни училища са иновативни.
Разпределението по области дава превес на София-град. Втората област е Видин, на трето място е София-област, четвъртата е Бургас. Последна е Смолян.
Сред областите, в които са проектите са: развитие на компетентности; интерактивно обучение; нови технологии; игрови подходи; междупредметни връзки; възпитание; проектно базирано учене; емоционално развитие; толерантност; учене чрез преживяване; учене чрез правене; справяне с агресията.
Слаб интерес има към иновации в областта на работата с ученици от уязвими групи, със специални образователни потребности и в нужда от догонващо обучение. Тези иновации са малко, отчете Захариев.
В резултат на иновациите вече са се появили нови учебни предмети, например компютърна математика и етикет и ценности.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
7926
2
03.12 2018 в 22:12
11671
1
03.12 2018 в 19:14
Последни коментари
4I4ATA
Исторически парк или държава в държавата, на която самата държава не обръща внимание
alfakentavur
След 4 ч. дебат за промените по Патриарха: Трайков не иска да е кмет на дупката на геврека, от която хората са си тръгнали
Бешката
След 4 ч. дебат за промените по Патриарха: Трайков не иска да е кмет на дупката на геврека, от която хората са си тръгнали
Mateevk
Гнусно! Училище връзва пионерски връзки на деца. Депутат от ГЕРБ гледа от първия ред (видео)
alcom4
Русия започна масирано настъпление в Харковска област
borisboris
Гнусно! Училище връзва пионерски връзки на деца. Депутат от ГЕРБ гледа от първия ред (видео)