Проучване на аудиторията на разби на пух и прах мечтата на рекламодателите.
Търговските клипове и послания все по-рядко достигат до активното население, гледат ги предимно по-възрастните и хората в селата и малките градове. Целта на рекламодателите обикновено е тъкмо обратната – да достигнат активното население в големите градове и хората на възраст между 18 и 49 г., които са най-платежоспособни.
Любопитно е, че потребителите са по-негативно настроени към рекламата в традиционните медии (телевизия, радио и преса) и са по-благосклонни към брошурите в пощенските си кутии и рекламните послания в интернет.
Това показа изследване на „Галъп“, което е част от студентски проект на Националната художествена академия за мониторинг на рекламата у нас. Изследването е представително за страната и е проведено през месец май тази година.
Едва 15% от българите (или приблизително един от 7) гледат рекламните блокове по телевизията – медията, която генерира най-високи приходи от реклама. 37% не се заглеждат в рекламите на екрана, а 33% директно сменят канала, разкрива проучването на потребителските нагласи. Рекламните блокове са гледани най-вече от жени над 60-годишна възраст и жители на малки населени места. Тези зрители обичайно имат повече свободно време, ограничен достъп до интернет, разполагат с по-малко тв канали и нямат навика да сърфират между тях с дистанционното, обясниха авторите на изследването. Мъжете и жителите на столицата в голямата си част са по-склонни да сменят канала, започне ли рекламният блок. Хората между 40 и 59 г. пък обичайно вършат нещо друго, докато текат рекламите.
Интересни са и негативните засега нагласи към продуктовото позициониране на стоки и услуги в рамките на други тв предавания и сериали. 29 на сто от запитаните отговарят, че това ги „дразни“, 11 на сто имат негативно отношение и едва 18% харесват относително новия за България рекламен похват. Той се одобрява главно от младите хора и предизвиква объркване и недоверие у жителите на малките населени места, които предпочитат рекламата да я по-ясно разграничена.
Цели 38% от запитаните пък споделят, че не се зачитат в която и да е реклама във вестници и списания. Едва 11% разгелждат с интерес търговските рекла ми в пресата, а 22 на сто четат само онова, което ги интересува.
При външната реклама (билбордове, плакати) положението е сходно – едва 9% казват, че ги четат с интерес, 36% не им обръщшат никакво внимание, а 31% се заглеждат, ако рекламираният продукт ги интересува.
Като цяло най-положително се приемат рекламните брошури в пощенската кутия, установява допитването на „Галъп“. 49% от българите четат рекламните материали от пощите си, ако те ги заинтригуват, 13 на сто четат всичко, а 23% споделят, че директно ги изхвърлят.
Интересното е, че също цели 49% от запитаните казват, че четат рекламните съобщения в имейлите си, ако темата ги вълнува. 45% обаче директно ги трият.
Най-скептични са хората у нас към политическата реклама - 77 на сто вярват, че в нея няма смисъл и така само се харчат парите на данъкоплатците. 66 на сто апелират тя изобщо да бъде спряна, а едва 1/3 от българите мислят, че тя все пак е в основата на демокрацията. Гласоподавателите определят като най-запомнящи се клиповете на БСП (10%), ГЕРБ (9%), Росен Плевнелиев (5%) и на Стефан Данаилов в трамвая (4%).
На фона на политическата и комерсиалната, най-харесвана е социалната реклама. Според 72 на сто от българите тя стимулира гражданската съвест. Но в същото време 69% смятат, че ако държавата си вършеше работата, нужда от такава реклама нямаше да има. Най-харесвани са кампаниите на bTV "Да изчистим България за един ден" (19%) и Българската Коледа (13%).
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
05.11 2012 в 15:01
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
05.11 2012 в 14:36
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
Последни коментари
Люгер Химарс
''Ако едно прасе се снима до Зеленски, то не спира да бъде прасе''
Люгер Химарс
Борисов не е в положение да поставя условия, заяви Асен Василев
Mladen900
Украйна съобщава, че ситуацията на фронта се влошава
Д-р Мазникуров
Украйна съобщава, че ситуацията на фронта се влошава
Козин Човков
''Ако едно прасе се снима до Зеленски, то не спира да бъде прасе''
781000
Украйна съобщава, че ситуацията на фронта се влошава