Революция в Православието: Жена бе ръкоположена за свещеник за пръв път от 1000 години

Владимир Йончев 03 май 2024 в 17:02 8092 5

Дякониса  Анжелик Молен

Снимка orthodoxdeaconess.org

Анжелик Молен въздава евхаристия в деня, в който беше ръкоположена за дякониса. От повече от 1000 години насам, това е първото извършване на Свето тайнство от жена в Православието

За пръв път от повече от 1000 години насам жена стана православен свещеник. Анжелик Молен от Зимбабве беше ръкоположена за дякониса от Гръцката православна патриаршия на Александрия и цяла Африка.

Събитието е историческо и чертае нов път пред Православието по един от най-спорните въпроси - ролята на жените в църковното служение.

През първото хилядолетие от съществуването на Църквата е честа практика жени да бъдат ръкополагани за свещеници. От Великата схизма между Константинопол и Рим през 1054 г. обаче тази практика е изоставена. Повече от 1000 години жени не са били ръкополагани за православни свещеници. В Католическата църква има отделни случаи, докато това е масова практика в някои протестантски църкви.

От 1855 г. в Православието тече дебат за възстановяване на древния институт на дяконисите. През 2016 г, в Родос беше взето решение, което позволява това.

Лидер на този процес е Гръцката православна патриаршия на Александрия и цяла Африка, която е различна от Коптския православен патриархат, чието седалище е също в Александрия. Коптската църква, която има над 12 млн. членове, както и отделилата се от нея Етиопска църква (с 45 млн. последователи) смята себе си за православна, но не приема решенията на Халкедонския събор от 451 г., заради което Халкедонските църкви (като нашата и Вселенската патриаршия например) не я приемат за православна и я наричат монофизитска.

За разлика от Коптския патриархат, Гръцката православна църква на Александрия и цяла Африка, наричана още мелкитска,  остава вярна на Халкедонското вероизповедание и е в общение с останалите православни църкви. Тя има межди 500 000 и 1 500 000 последователи.

Ръкополагането на дякониса Анжелика е направено от Негово Високопреосвещенство митрополит Серафим от Зимбабве (Кикотис) в мисионерската енория "Св. Нектарий при водопада". Това историческо събитие не би било възможно без одобрението и подкрепата на Александрийския синод и Негово блаженство Теодорос II. Ръкополагането на дякониса Анжелик беше кулминацията на усилията по целия свят за обновяване на древния ред на дякониси в Православната църква и по-специално за уникалните нужди на енориите в Африка, отбелязва сайта orthodoxdeaconess.org.

През 2017 г. бяха направени първите стъпки за подновяване на ордена на дяконисите в Африка, когато Теодорос II, папа и патриарх на Александрия и цяла Африка, освети пет жени в Демократична република Конго.

Съществува разграничение в чиновете на духовенството в Православната църква между „малки ордени“, които са осветени длъжности, и „висши ордени“, които са ръкоположени длъжности, пряко свързани със светотайнствения живот на църквата. Ръкополагането на дякониса Анжелик е първото допускане на жена до светотайнствения живот на църквата от повече от 1000 години.

Според част от коментаторите това бележи връщане към апостолската традиция на институцията на дяконството. Решението обаче далеч не се подкрепя от всички. В социалната мрежа Х (бивша Туитър) набира скорост дискусия за спиране на даренията към Гръцката православна църква на Александрия заради този акт, който някои определят като светотатство.

Митрополит Серафим, който извърши ръкополагането написа много силно обръщение, в което обяснява защо го е направил: „Една от най-важните области на работа на дяконисата беше упражняването на делата на любовта. Те бяха ангелите на милосърдието и сестрите, които посещаваха болните, „скърбящите“ и бедните жени, предавайки им даровете на християнската любов."

Той отбелязва, че работата на дяконисите днес не би била идентична с тази, упражнявана във византийско време, но подчертава, че „трябва да признаем, че жените могат да предложат на Православната църква голяма мисионерска работа“ и подчертава тяхната мисионерска, катехизическа и учителска дейност.

Велики четвъртък е избран от митрополит Серафим за това историческо събитие, тъй като божествената литургия, отслужена на този ден, възпоменава установяването на св. Евхаристия; по този начин ръкополагането свързва работата на дяконството с Евхаристията.

Д-р Кари Фредерик Фрост, председателят на борда на Центъра за дякониси „Св. Фийби“ (организацията с нестопанска цел в САЩ, посветена на обучението и застъпничеството за съживяването на дяконисите) стана свидетел на ръкополагането заедно с дъщеря си Ани. „За мен е чест да бъда с православния народ на Зимбабве, особено с Негово Високопреосвещенство митрополит Серафим и дякониса Ангелик по този исторически повод, и съм трогнат от тяхната смелост и далновидност“, каза д-р Фрост. „Това не е само важно събитие за православната общност в Зимбабве, но ще служи като пример и вдъхновение за останалия православен свят за възстановяване на това жизненоважно служение на дяконисите“.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

11300

5

yoghurt

04.05 2024 в 11:32

Абе, революция и Православие са несъвместими понятия. Всяко понятие да си знае гьола!

2415

4

Пустиняк

04.05 2024 в 07:11

Това наистина е революция в православието и възвръщйне към корените. На съборът в Крит трябваше да се гласува е вторабрачие при свещенството и брак при епископата, все належащи въпроси.

11300

3

yoghurt

03.05 2024 в 19:13

Въпросната църква не е православна от много време насам.

-985

2

Козин Човков

03.05 2024 в 18:41

Много некадърен превод. Ordaining не значи "орден", а произвеждане в свещенически сан. А дали има разлика между "малко произвеждане' и "пълно ръкополагане", е въпрос на съответната църква. И няма такъв светия, св. Евхарист, става дума за Светото причастие.

7925

1

Trabajo

03.05 2024 в 17:18

евала, чудесен материал.
прочетох с удоволствие.