Санкциите работят: BMW и Audi отрязоха руските дилъри от достъп до софтуера си

OFFNews 21 август 2023 в 10:35 3023 0

Снимка РИА Новости

Всички, които твърдят, че западните санкции не работят, могат да го обяснят лично на собствениците на западни марки автомобили в Русия.

Автомобилните концерни BMW и Audi ограничиха достъпа на руските дилъри до своя софтуер, съобщи московският „Известия“. Собствениците на колите от тези марки вече нямат достъп до историята на сервизното техническо обслужване, не могат да обновяват софтуера на автомобилите си и да използват нови ъпгрейди и подобрения.

Участниците в автомобилния пазар, според „Известия“ „се опитват да намерят изход, като са започнали да работят над собствен софтуер или да получават програми по алтернативни канали“. Изданието успокоява засегнатите собственици на коли, че според експерти функционалното ограничаване на софтуера, който е калкулиран в цената на колата, може да се квалифицира като измама на потребителя. Само че западните санкции в момента минават за форсмажор и това сваля отоговорността на производителите, признават същите експерти.
BMW и Audi са просто поредните във веригата на концерните, които адаптират политиката си към всеобщата политика на санкции на Запада срещу Русия заради нахлуването й в Украйна. Миналата седмица подобна мярка обяви Mercedes-Benz.

Най-големият дилърски център на BMW „Борис Хоф“ е признал пред „Известия“, че компанията действително е изключила Русия от софтуерното осигуряване.

„Не може да се направи вече дубликат на ключове, има и други усложнения“, обяснява един от мениджърите. Служител от отдела за техническо обслужване на свой ред отбелязва, че сега не е ясно дали дилърите могат да направят дори диагностика.

„Дойдох на планов технически преглед, а майсторът ми казва, че са им блокирали достъпа до онлайн системите на BMW, но той бил успял принтира цялата история на прегледите на моята кола“, разказва пред „Известия“ рускиня, собственичка на BMW. „Излиза, че минавама не хартиени сервизни книжки. Досега можех да отида в който и да е официален дилърски център в Русия и по ключа мениджърът можеше да ми види пробега, последния ремонт и т. н., сега вече такава възможност няма“, страда рускинята.

От сервиза предупредили жената, че се очаква ограничаване на функционалността на официалното приложение на BMW ConnectedDrive, с чиято помощ бяха достъпни дистанционното палене на двигателя, загряване на колата, проследяване на нивото на горивото и информация за ъпдейти.

В един от дилъриските пунктове на „Audi“ в Москва твърдят, че за собствениците на автомобилите от тази марка достъпът до софтуера на компанията е бил ограничен още преди два месеца.

„Освен проблемите с програмиране на дубликати на ключове, не може да се уточнят и резервните части от блока за управление, скоростната кутия, парктроници и прочие, които изискват софтуер. За „Audi“ не съществува и алтернативен софтуер.

Подобни трудности има и при премум моделите на Volkswagen, както и колите среден клас от марките „Kia“ и „Skoda“.

„Купувайка автомобил, човек получава не само самия продукт, но и обслужването“, напомня за правилата членът на Обществената палата Александър Холодов, който отстоява мнението, че като ограничава достъпа до софтуера, производителят мами купувача.

„Руското законодателство не беше готово за напускане на компании, тъй като дори не се и мислеше, че производителят може да изчезне. Съгласно закона „За защита на правата на потребителя“, човек може да предяви претенции към производителя или продавача, към онзи, който е получил парите за стоката“, разяснява Холодов.

Въведените санкции срещу Русия забраняват на производителите на автомобили да доставят коли и резервни части за тях, както и да осигуряват техническа поддръжка, напомня партьнорът в юридическата компания Bishenov&Partners Алим Бишенов. От разясненията му следва, че собствениците на „чуждестранни марки“ могат да пият по една студена вода.

„Забранителните мерки на държавите, забраната за търговски операции, в това число с отделни страни, в резултат на приети международни санкции и на други, независещи от волята на страните по договора обстоятелства, това е форсмажор“, подчертава еккспертът. Това затруднява вероятността от успешно прекарване на казуса през съда от собствениците на автомобили.

Самите дилърски компании не предявяват претенции към производителите на автомобили, защото не искат да си развалят с тях отношенията, в случай, че един ден те се завърнат отново на руския пазар.

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    X

    Заедно с Азов на фронта в Донбас. Нашият кореспондент Горица Радева разказва войната от първо лице