Осигуряването на точна информация за локацията на товарите и избор на оптимални алтернативни маршрути играят ключова роля за ефективното планиране на бизнеса в условията на продължаващата криза в Червено море. Това заяви Огнян Дучев, ръководител на отдел „Морски и въздушен транспорт" в Гопет Транс, водеща компания в транспортния и логистичен бранш.
Заради непрестанните нападения от хути срещу търговски кораби в Червено море, бизнесът е изправен пред сериозни предизвикателства в продължение на месеци. Атаките на бунтовниците доведоха до прекъсване на международната търговия през Суецкия канал, който е ключов за световния транспортен трафик. Кризата принуди корабите да обикалят през Африка около нос Добра Надежда, което допълнително удължи пътуванията с хиляди мили, увеличавайки двойно разходите за доставка и предизвиквайки сериозни забавяния.
Инвестиция в нова система за проследяване на пратките
За да осигури на клиентите необходимите инструменти за успешно справяне с предизвикателствата, Гопет Транс инвестира в иновативна система за проследяване на товарите. Тя сравнява информацията за локацията на пратките едновременно от три независими източника - корабната компания, сателитни данни и информация от самото пристанище. Това позволява на Гопет Транс да предоставя ясни прогнози за времето на пристигане на доставката и цените на услугите.
"Понякога се случва корабите, които обикалят около Африка, вместо да влязат в Средиземно море, да продължат към Холандия и Германия заради по-големия интерес в тези райони на големите корабни компании. Това обаче води до огромни непредвидени закъснения. Затова ние съветваме клиентите си регулярно да търсят най-добрите начини за проследяване, да изискват и получават актуална информация всяка седмица, както и да изследват всяка възможност за алтернативни решения, които могат да подкрепят техния бизнес. Именно новата система за проследяване дава повече сигурност и предвидимост на клиентите ни", допълни още Огнян Дучев.
Алтернативни пътища и решения
В тази изключително усложнена ситуация Гопет Транс предлага на своите клиенти допълнителните алтернативни маршрути с камион от Китай през Казахстан, Азербайджан и Грузия, както и възможности с влак през Полша и Унгария.
„Макар и сравнително малко, тези варианти са много добри решения, те са доста по-изгодни от въздушния превоз и са подходящи за по-чувствителни откъм транзитното време пратки. От друга страна трябва да се има предвид, че превоз с влак или камион излиза по-скъпо от морския транспорт. Именно затова ние винаги предлагаме на фирмите да преценят добре спешността на пратките. Когато могат да изчакат по-дълго време, ги консултираме да изберат морския транспорт, който остава предпочитан, коментираха още експертите от Гопет Транс.
Разбира се, остава и другата алтернатива за превоз със самолет, но при него няма рязка промяна на поръчките след кризата в Червено море. Той е крайно решение, защото излиза с 15-20 пъти по-скъп от морския превоз. Освен това големите карго самолети от Азия не кацат в София, а в Германия, Белгия, Унгария и този вариант се използва основно, когато бизнесът на клиентите е свързан с високостойностни пратки, разваляемо и температурно карго или е сериозно заплашен от спиране на производство и няма друга алтернатива. Поради по-малкия капацитет на самолетите до София и ограничения набор от авиопревозвачи, въздушните коридори са през големите европейски летища. Това позволява да се намали цената или скъси максимално времето за доставка, защото ползваме комбинации от различни собствени сухопътни схеми на компанията, коментира още Огнян Дучев.
Инфлация и допълнителни забавяния
В следващите месеци се очаква повишен риск от нов инфлационен шок, тъй като се увеличават забавянията и допълнителните разходи и такси. В момента корабните компании, извършващи целия транзит през Африка, са в доминираща роля и използват това, като начисляват по-високи навла. За сравнение, преди кризата цените на навлата бяха стигнали от 1500 до 2000 долара, докато сега те са около 3 500-4 000 долара, което е двойно увеличение. Едновременно с това забавянията са завишени с допълнителни 15-30 дни. За сравнение, ако бизнесът преди можеше да разчита на средно планиране в период от около 1-2 месеца, то в момента се налага да се предвиди два пъти повече време. Това поставя в непосилна ситуация клиентите, които разчитат на своите наличности или пък са зависими от трайността на продуктите. Именно вследствие на създалата се ситуация, се наблюдава тенденция към леко повишение на поръчките, защото компаниите се страхуват да не останат без наличности. Затова активно разглеждат алтернативни решения и поръчват по-големи количества. Клиентите искат да разчитат на повече запаси на определени по-дълготрайни стоки, с които да могат да работят спокойно през следващите месеци, коментираха още от Гопет Транс.
„Перспективите не са много позитивни, но все пак всички се надяваме да се намерят варианти за преодоляване на кризата и конфликтът в Суецкия канал да бъде разрешен по най-бързия начин, за да може да се върнем към нормалното функциониране на транспортните маршрути“, допълни за финал Огнян Дучев.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Коледна проповед: Папа Франциск забрани на служителите на Ватикана да клюкарстват
Терористът на коледния базар в Германия бил противник на исляма
Орбан обвини имиграцията за нападението в Магдебург
PISA: Българчетата са най-функционално неграмотни в Европа. Къде сме година след теста