Вотът е време разделно, ГЕРБ няма да преговаря с властта

Последна промяна на 30 май 2014 в 09:55 5279 12

Бойко Борисов

Снимка БГНЕС, Архив

„След като не се съобразиха с вота на народа в неделя, след като не се съобразиха с финансови, икономически и всякакви аргументи, от тук нататък никога повече не искам да ме питате за национално съгласие, дали ще сядаме на една маса, на един стол, дали ще водим преговори с грандиозните думи за бъдещето на България."

Това заяви след в кулоарите на парламента лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов, след като кабинетът оцеля и при четвъртия вот на недоверие. По думите на Борисов с подкрепата си за кабинета БСП и ДПС са показали, че са готови на всичко, за да останат на власт. Според Борисов оставането на Орешарски на власт е в разрез с вота, който българите са изразили на евроизборите.

"Тези хора показаха, че само, за да са на власт са готови да загърбят и вота на хората, който дори Станишев го пререди, Станишев не може да е първи в листата на БСП, а иска да управлява България”, каза Борисов.

Лидерът на ГЕРБ за пореден път заяви, че разумният ход е правителството да подаде оставка, за да се проведат парламентарни избори, след които всички партии да проявят национално отговорно поведение и да седнат на масата за преговори за стабилно управление.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

31.05 2014 в 15:23

... за Европейски Парламент. И нищо повече!
Доказа го и смешно ниската избирателна активност от 28%! Поне и 1/3 от избирателите да се бяха явили на урните.

Тези избори изпълниха целта ми -

Избраха българските депутати в Европейския Парламент!

30.05 2014 в 12:14

​Валентин Вацев: Не чакайте избори, от Русия са се задали няколко влака с пари

Ако до 45 дни някой не събори това правителство, после и с ядрени удари „Южен поток” не може да бъде спрян
Без контрол ДПС е бомба с голям тротилов еквивалент

На „Позитано” няма драма, а ревматизъм - всеки който е против Станишев, го заклеймява като Бойковист, казва пред Faktor.bg анализаторът

Валентин Вацев е един от най-добрите познавачи на светлата и тъмната част в БСП и левицата. До 1997 г. е член на Изпълнителното бюро на столетницата и лидер на най-яростната вътрешнопартийна фракция АСО. Днес е скъсал с политиката. Преподава геополитика в ПУ „Паисий Хилендарски” и европеистика в Европейския колеж по икономика и управление в Пловдив.

Интервю На Стойко Стоянов

- Г-Н Вацев, съкрушителните резултати от евроизборите ще се окажат ли необходимия катализатор на „Позитано”, за да проумеят, че без реформи партията им загива?

- Резултатът от тези избори не е катастрофа на БСП, както някой се надява, а поредната разгърната фаза на стария вътрешно партиен конфликт между членска маса и ръководство. Ясно е, че все повече редови социалисти отказват да крепят това ръководство. В България все повече хора, които по някакъв начин биха приели да имат нещо общо със социализма, отказват да се идентифицират с лидера Станишев и екипа около него. Сериозно основание за това беше подредбата на евролистата. За да стигнеш до относително смислени слоеве, в нея трябва да правиш археологически разкопки – да минеш през Пирински, през самолетоносача Илияна Йотова, през странната фигура Курумбашев. Съмнително е и присъствието на Достена Лаверн. Не знам на какво отгоре се нарича българска социалистка. Всичкото й е във Франция, появява се тук само за да издаде някаква книга и да изчезне отново. Връзката й с България е майка й, която е свръх амбициозна и свръх активна. Но да се върнем към нашите реалности.

Българските социалисти на тези избори бяха поставени да избират между Курумбашев и социализма. И те избраха съвсем нормално социализма, отказвайки да гласуват. Тези, хора нанесоха такъв оглушителен шамар на ръководството си, че от удара на „Позитано” им тече кръв от носа и им се развърза вратовръзката.

- Този шамар ще предизвика ли предсрочни избори?

- Няма съмнение, че това беше наказателен вот на избирателите към това ръководство, но от това не следват предсрочни избори. Ако се стигне до предсрочни избори, те ще бъдат мотивирани от друго място, а не заради слабото представяне за европарламент.

Предсрочните избори винаги се правят след генерални вътрешнопартийни скандали в париите и коалицията, които държат властта. В България никога е нямало предсрочни избори по други причини. От началото на прехода мога да припомня за няколко предсрочни вота, но винаги те са били резултат от решението на тези, които са били на власт. По-добре е обществото да се заинтересува кой е на власт сега, защото аз не съм убеден, че Станишев е на власт.

- Кой дърпа конците вместо него?

- Непонятно е. Правителството е еманципирано. То може при определени условия да бъде торпилирано от БСП, но не може да бъде управлявано от тази партия. То просто е еманципиран политически продукт. Това правителство е най-независимото от партиите, които уж го подкрепят. Тоест, те могат да го торпилират – спират да гласуват за него и то ще се удави, но тези партии не могат да го управляват. Например, на мен ми е много интересно как ще изпълнят новите обещания за мащабни правителствени промени.

- Кой все пак е тайнственият кукловод на държавната власт?

- Не знам, можем да гадаем. Това е нещо като държавен комитет или парламентарен комитет, който на първо място гарантира реализацията на българо-руските икономически отношения и спогодби. Там има за изпълнение една основна задача и те даже не я крият – целта е изграждането на „Южен поток” и сме все по-близо до техническото начало на старта на този проект. Буквално, ако следващите 45 дни някой не събори това правителство, после и с ядрени удари „Южен поток” не може да бъде спрян. Да не забравяме, че противниците на този проект са два вида хора – едните са идейни американисти, които смятат, че руската тръба ще озлочести България, а другите - просто се сърдят, че не са поканени. Няма съмнение, че от Русия са се задали няколко влака претъпкани с пари. Тези композиции някого ще позлатят, а други ще бъдат размазани от тези пари.

- На „Позитано” не се ли притесняват, че егоизмът на червените барони ще фалира партията им?

- На „Позитано” изобщо не ги е страх. Освен Станишев, става дума за още около 200 човека, които са изпълнили своите лични планове. Те са на принципа, че всичко трябва да продължи колкото може по-дълго, щом след тях ще е потоп. Това е разбирането на тези 200-300 българи, които се олицетворяват със Станишев, защото той не е интересен с личността си, а със своята представителност спрямо днешния елит. За тази група хора желанието е просто времето да спре. Те много добре разбират всичко, какво се случва, какво искат хората, но на тях просто така им е добре. Това е малката партийка в голямата партия. Малката партия е като свинска тения - тя сама никога няма да излезе. За тях тази ситуация е нормална. Става дума за отношение на паразитизъм и този паразитизъм го наблюдавам отдавна. Всъщност Станишев много отдавна реализира идеите на Нора Ананиева за малка, бяла и пухкава, евро, ляво, либерална партийка, която е добре приета в евросъюза.

- Може ли инстинктът за самосъхранение и национална отговорност да проработи при ДПС?

- В ДПС отдавна няма политика. ДПС е етно-политическа далавера, със здраво българско участие и това са хора, които контролират огромен ресурс от финансови и материални активи. Това е една много богата група български граждани, които нямат политическо излъчване, сигнал, послание, нямат политически модел за страната. За пред хората те са либерали, а за пред жените си - каквито трябва. Там просто няма никаква политика, там се движат просто едни големи пари. Това може да го има и без ДПС, но новата визия на партията носи безпокойство. Докато Доган носеше някаква по-лична отговорност, ДПС беше относително изолирана от всякакви външни нашепвания. По-спокойно ми беше, че няма да слушат шепота на турското разузнаване, на други служби. Сега вече там има друго тик-такане. Не е ясно какво мисли новият лидер. Детската учителка Лютви Местан, който каканиже чудесно на български, дали е способен да контролира ситуацията? ДПС може да бъде бомба с голяма тротилов еквивалент, ако не се контролира. Навремето тези, които я измислиха – нашите служби разбира се в съюз с вселенските служби, нито за секунда не се съмняваха, че могат да владеят ситуацията. Но онези служби ги няма, съветските също ги няма, Доган се скри някъде, а ДПС ми навява известно безпокойство сега, дано да е защото не съм информиран.

- ГЕРБ са победителите и се готвят да се завърнат във властта, какви са подводните камъни пред Борисов?

- Разбирам, че в ГЕРБ веселбата е голяма, но ако Борисов не вкара хората си до 6 м. във властта, ще го изядат и след това ще се разбягат. Отдавна предлагам Борисов да се опита да направи истинска партия и да не нагнетява очаквания, че утре се връща във властта и даже няма да изстинат местата, където седяха. ГЕРБ трябва да се подготвят за опозиционно пребиваване, което може би няма да е дълго, но това е пътят към партията. Сега ГЕРБ още са група мераклии да бъдат на власт, но за утвърждаването на истинската партия технологията е друга.

- Как ще приключи все пак драмата на „Позитано”?

- Не става дума за драма, а за ревматизъм, който се изостря от време на време. Тактически е възможно Станишев да направи някакви промени в правителството и то с 300 зора, но не и сериозен ремонт, а просто смяна на един двама, за да се похвали, че това е реформата, която хората искат. Паралелно с това всеки, който противоречи на партийната линия ще бъде обявен за идеен враг, за агент на Първанов, който трябва да завърши в канализацията на историята. Сега всеки, който иска оставката на Станишев е Бойковист, дълбоко законспириран агент под миндера на партийното ръководство. Навремето пак в тази партия всеки опонент на Първанов бе заклеймяван като Костовист, но сега Бойковистите са опасни. Въпреки, че навремето Георги и Костов тайно се договарях да се върне властта от Първанов, за да има мир и любов в къщата. Сега няма сведения за интимно общуване между Станишев и Борисов, но всеки несъгласен е Бойковист. И тази бойковистка агентура трябва да бъде окачена на стената на позора.

За ръководството на „Позитано” няма да има никакви морални драми. Става дума само за стабилни, дългосрочни политически проекти. В БСП съществуват двете култури – едната е масовата, популистка, традиционалистката, общонародната, а другата е – елитарно-брюкселската. Едната култура се опира на простолюдието, на нашата махала, а другата - на социализма в почивната станция на ЦК на БКП. Става дума за космически разлики между хората. В БСП витаят два социализма – големият, който навремето модернизира и модернизираше страната и малкият социализъм, който няма никакви чувства, бъдещето му е в Брюксел, а България му е просто точка за отскок. Не очаквам никакви морални пориви в това ръководство, ще бутат ситуацията така. Ако стане революция, аз ще бъда изненадан.

30.05 2014 в 12:12

Избори през есента и широка коалиция или удар в стената
Илиан Василев

Не съм изненадан от резултатите от вота на недоверие. Дори не смятам, че си струва да се коментират.

Миналата година прогнозирах, че въпреки, че ценя хората в това правителство и вероятно много от тях имат достатъчен капацитет да свършат добра работа, те няма оперативния простор и политическата подкрепа за да проведат реформа. Година по-късно нищо не се е променило и нищо значимо не е свършено като реформаторско действие.
Шансовете година по-късно при още по-ниско и на практика отсъстващо обществено доверие правителство да може да стори нещо значимо клонят към нулата.

Това, което ме тревожи, че изглежда никой не забелязва, че се намираме в някакъв брежневски тип застой и управленско самодоволство, в който освен политическа целесъобразност няма място за нищо никакво логично и разумно съждение. Задава се огромно цунами, което може да помете години на саможертви и усилия на българския народ и на редица правителства за да се укрепи държавата след краха от 1997 година, Държим се като на пътници на Титаник - поръчваме шампанско и хайвер и говорим за нуждата от "допълнителни" анализи. .

Затова направо.

1. Това правителство и Парламент няма да паднат сами нито сега нито по-късно. тази година - корпоративният контрол върху тях е прекалено силен за да позволи разпадането на Парламента без нов договор, който да му гарантира интересите на задкулисието. Политиката вече не е нищо друго освен бизнес проект. Проблемът на този корпоративен интерес е, че той паразитира върху държавния бюджет и способността да контролира финансови потоци от държавните дружества или чрез държавата. А те вече не са в състояние да генерират устойчиви финансови постъпления. Нали не се заблуждаваме, че някой иска да укрепи държавните дружества в енергетика за алтруистичната цел да спечелят потребителите, а не за продължават да ги източват?
.
2. Без стартирал Южен поток - няма как същия този корпоративен интерес да компенсира загубата на финансови постъпления и от вътрешни да премине към външни източници на финансиране - вагоните с пари, които се чакат. Тези близо 2 милиарда евро корупционна възглавница в проекта Южен поток са основния детерминант в политическия процес у нас - те определиха свалянето на правителството на Бойко Борисов. Те определят и необходимостта от задържането на всяка цена на власт на това правителство. Очаквайте навлизането на руски корпоративни спонсори в българския футбол, за да гарантиран нови лостове за обществено въздействие. Не случайно т.н. "собственици" на клубове са сред най-активните лобисти на Южен поток и на интересите на Газпром.

3. Европейската Комисия колкото и да се опитва да контролира процеса не може да наложи подмяна на правителство в нито една страна членка, особено ако няма достатъчно устойчиви и силни вътрешни процеси. Тя формално не може да спре Южен поток, освен ако не приложи радикални мерки като разшири сферата на санкциите до степен, до която да направи невъзможна реализацията на проекта Южен поток.. Тактиката на това правителство и на Газпром е да поставят комисията пред свършен факт, да печелят време, да създават впечатление, че всичко е съгласувано и в реда на нещата. За Тимченко и за избраните български изпълнители на проекта няма никакво значение каква е неговата икономика или дали има възвръщаемост на средствата щом Кремъл плаща. Главното е да си получат парите, съответно да ги преразпределят към стоящите зад тях политически и бизнес олигарси в България и Русия.

4. Вървим с борда стъпка към неконтролиран срив - единствената причина това да не е видно с просто око е, че няма единен консолидиран финансов баланс на активите на държавата, в това число и в енергийните дружества. Само те могат да хванат декапитализацията и срива в стойността на публичните активи и особено на активите в енергетиката. Сривът в енергетика ще дръпне надолу и свързаните активи в икономиката, в банките и финансите.

5. Това е тиха ерозия на валутния борд отвътре, която също трудно се регистрира ако гледаде чисто финансовите баланси на борда. Но ерозията на борда върви по линия на тоталната декапитализация в икономиката, отлива на чуждестранни инвестиции, затруднения в изпълнение на приходната част в бюджета, устойчиви нива на безработицата, свиването на износа и неизбежния срив в търговския и особено платежен баланс и най-вече гледайте състоянието на банките. Вижте бягството на човешки капитал и квалификация през граница, тоталното оголване откъм кадри на критично сектори като здравеопазването, образованието. Обърнете внимание на влошената прогноза за продажби и приходи, която срива оценката на активите в енергетиката и икономиката като цяло.
Защото валутния борд не отразява само макроравнището на финансовата политика, но и огледално отражение на състоянието на икономиката. Няма как да има устойчив валутен борд върху деградираща икономическа структура - поне не в средносрочен план. България не е Гърция за да ни се притекат на помощ. Не е достатъчно само валутните резерви да покриват паричното обръщение, особено ако то не расте с динамични темпове - защото е важно на какво равнище се реализира това съответствие.. БНБ може и да не отпуска кредити на правителството, но то само си емитира дълг колкото и както иска, за да покрие всякакви свои дефицити и предишни дългове. Нещо като Понзи схема, вземаме нови дългове за да покрием стари плюс малко за да текущи нужди, следващия път малко повече и така необратимо нагоре. Напомням на ентусиазираните, че може публичния външен дълг да не е висок, но съвокупно с частния външен дълг България се намира в червена зона и предверието на "ада". Стойността на публичните активи, особено в енергетиката се срива - само в БЕХ сривът в капитализацията е най-малкото няколко милиарда лева и единствената причина това да не се забелязва, че дружествата не са публично листване и информацията за състоянието му е затворена между принципала и корпорации. Масажират се счетоводни баланси и най-вече се отлага или манипулира бизнес оценката на активи въз основа на реалните перспективи за бъдещи приходи на съответните дружества. А тя е - свити и несигурни приходи при нарастваща междуфирмена задлъжнялост и изчезване на ликвидността от системата. При неизбежната либерализация нашите енергийни дружества просто ще потънат и ги чака приватизация за лев.. В добрия случай.

Има два варианта за изход от кризата - първият, който на този етап е по-вероятен - е сценария "удар в стената" - срив в енергетиката и здравеопазването, който ще повлече и другите сфери. С тази политика в енергетиката няма никакъв шанс да се избегнат тежки и скъпи арбитражи, които с голяма доза вероятност ще натоварят бюджета при бъдещи правителства със стотици милиони евра плащания. Политическите сили не могат да се разберат за управляем изход от кризата, системата се разпада и започваме отново от нулата. Както през 1997 година.

Другият е контролиран и солидарен изход, т.е. управляем процес, в който се терапират крайните и екстремни прояви на кризата. Но политиците трябва да проявят минимален инстинкт за самосъхранение, защото при първия вариант "колапс" мнозина от тях ще останат за дълго или окончателно на резерванта скамейка на историята. Следователно трябват нови избори и нова по-широка обществена легитимност, дори нетрадиционни коалиции и най-вече управленци с капацитет и обществено доверие. Тъй като това правителство и този Парламент сами няма да си отидат - единственият вариант за случване на този сценарий е сваляне на правителството чрез уличен натиск и парламентарни избори през есента. Така, че изборът си остава пак наш - оставаме у дома, или излизаме на улицата.

30.05 2014 в 11:57

ХОРА, КАК НЕ РАЗБИРАТЕ, ЧЕ СМЕ ИЗПРАВЕНИ ПРЕД НАЦИОНАЛНА КАТАСТРОФА?!!! СЕГА Е ВРЕМЕ ДА СЕ ОБЕДИНИМ, ЗА ДА СПАСИМ ДЪРЖАВАТА СИ!!! ЗА ДА СЕ СЛУЧИ ТОВА, ТРЯБВА ДА СЕ МИНЕ ПРЕЗ ИЗБОРИ ВЪЗМОЖНО В НАЙ-БЛИЗКО ВРЕМЕ !!! МИСЛЕТЕ ПОВЕЧЕ И НЕ СЕ ПОДДАВАЙТЕ НА ОБЛЪЧВАНЕТО С ЛЪЖИ ОТ БСП,ДПС И АТАКА, ЗА КОИТО УДЪРЖАНЕТО НА ВЛАСТТА Е НА ВСЯКА ЦЕНА,ТА ДОРИ ТЯ ДА Е УНИЩОЖЕНИЕТО НА ДЪРЖАВАТА НИ!!! МИСЛЕТЕ И СЕ ОБЕДИНЕТЕ ЗА БЪЛГАРИЯ !!!!!!!

30.05 2014 в 11:57

S-S
Прав си, много са.
Сичкото бивш комунист стана пръв гербераст.
Партията на бившите каскети, по настоящем - мутро-милиционери.

30.05 2014 в 11:56

Имайте предвид, че тия точно преди да се разбере колко е затънала държавата, ще дадат оставка и ще си заминат. Това не трябва да го допускаме, ще ги гоним до последно!

30.05 2014 в 11:51

МНОГО комунистически ТРОЛ СЕ Е НАВЪДИЛ ТУК

30.05 2014 в 11:36

... малка грешка... малка!

... в комунистическия разговорник единствено Лъщи думата "власт"...

... всички останали говорят за управление! (е, за дуписету не мога да кажа, щото не ги следя... щото не им разбирам)

... хахахахахахахаха

30.05 2014 в 11:09

Тоя тюфлек не разбра ли че е в народното събрание не да си мерят пи6ките а да защитава интересите на избирателите си (без значение колко са заблудени)

30.05 2014 в 10:59

@вива
Не гласувах за ГЕРБ, но то се вижда кой държи да е на власт на всяка цена. Борисов си подаде оставката след началото на протестите миналата година. Сравни го с поведението на Орешарски. Едно е да спечелиш избори, друго е да се окопаваш във властта със подмяна на вота и сранни коалиции, дори без коалиционно споразумение.