ПП-ДБ обяви, че връща контрола на държавата над Росенец: ''Русия използва пристанището в своя полза за войната'' (обновена)

Предложението е на ГЕРБ и включва още неща - реагира два часа по-късно с раздразнение лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов. Пеевски също го припозна от името на ДПС

Александра Маркарян 19 юли 2023 в 08:14 5304 2

Кирил Петков

Снимка БГНЕС/Надежда Пеева

Кирил Петков

Коалицията "Продължаваме промяната - Демократична България" внася проект в Народното събрание, с който пристанище "Росенец" да се върне под контрола на българската държава, обявиха в общо изявление тази сутрин съпредседателите на ПП и на ДБ Кирил Петков и Атанас Атанасов в кулоарите на парламента. Впоследствие лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов заяви, че всъщност предложението е било тяхно, било взето на среща между ПП-ДБ и ГЕРБ, в която участвали представители на ДПС.

Сега пристанището, намиращо се на юг от Бургас, е под контрола на втората по големина руска нефтодобивна компания "Лукойл". Концесията на "Лукойл Нефтохим Бургас" беше удължена без мотиви за още 24 години миналия октомври от служебното правителство, назначено от президента Румен Радев, твърди Петков. В отговор президентът отрече да има удължаване и напомни, че 35-годишната концесия е дадена на "Лукойл" от правителство на ГЕРБ с премиер Бойко Борисов.

"Тази сутрин ние внасяме предложение за вкарване обратно на контрола на българската държава в пристанище "Росенец". Нашето предложение ще прекрати концесията на пристанище "Росенец", която бе увеличена от служебния кабинет с 24 години без мотиви", заяви Кирил Петков от кулоарите на парламента. - Вярваме, че контролът върху това пристанище е ключов за българската държава и по принцип всички ключови инфраструктури трябва да бъдат в контрола на България. Особено тези по границата.

Знаете, в миналото винаги е имало съмнения какъв е контролът върху това пристанище. Наша стратегическа цел е влизането в Шенген и това е една голяма, ясна стъпка в тази посока.

Министерството на транспорта вчера ни каза, че може да оперира това пристанище, няма да има никакви проблеми с неговото опериране. Вместо да има концесионни такси, ще има приходи от оперирането на пристанището, но изцяло под български контрол.

Тази стъпка също е и в съответствие с регламента на ЕС във връзка със санкциите срещу (Русия заради) войната.

По този начин ние заявяваме ясно, че Шенген е наша национална цел, че оттук нататък няма да се предават български ключови обекти без мотиви и да се удължава с неясни цели и това е подходът, който това правителство и този парламент ще продължат."

Атанас Атанасов бе още по-директен:

"Ние от години говорим, че българската държава трябва да възстанови контрола върху пристанище "Росенец" и сега, когато Русия обяви България за вражеска страна във войната, която води в Украйна, предприемаме действия за това да се ограничат възможностите за това Русия да използва българска инфраструктура, която да снабдява с финансови средства Русия. Това е основната цел на това, което предприемаме, защото имаме данни и това нещо е публично известно, че, освен всичко друго, след като българската държава няма контрол върху това пристанище, там минава контрабанда, тоест една голяма част или определена част от нефта, който се внася, не се декларира пред българската държава и приходите, които реализират концесионерите отиват за подпомагане на Русия във войната".

Вносителите са предвидили едноседмичен срок за изпълнението на решението след приемането му. Оттам нататък "Лукойл" ще продължи да използва пристанището срещу такса, а не като концесионер, потвърди Петков.

"Даваме си къс срок, защото вярваме, че Министерството на транспорта е с пълните възможности да оперира това пристанище и няма смисъл от забавяне. Щом сме взели това стратегическо решение, то ще бъде изпълнено" - увери бившият премиер.

Изявлението на Петков и Атанасов от рано сутринта провокира реакция, издаваща раздразнение, у лидера на ГЕРБ Бойко Борисов. Възражението му не бе по съществото на предложението, а защото двамата са пропуснали да споменат, че то е било направено от ГЕРБ.

„Предложението за концесията на пристанище "Росенец" е направено от ГЕРБ, ДПС и ДБ“, заяви лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов около два часа след изказването на Петков и Атанасов. Той разкритикува Петков, че е избързал с обявяването на новината, която не включва единствено „Росенец“.

"Вчера имахме доста дълга среща с Петков, Василев, Иванов, Атанасов, Мария Габриел, колегите от ДПС Цонев и Пеевски по отношение на тези няколко решения. Щом толкова са бързали, искам да кажа, че в нашите предложения на колегите от ДБ, ДПС и нас влизаха и транспортните тръби, и фигурата на особен управител, т.е., държавата да поеме целия контрол. Яростна съпротива имаше от ПП относно тръбите и особения управител."

Решението за концесията било взето вчера на среща между лидерите на ГЕРБ и ПП-ДБ, като на нея са присъствали представителите на ДПС Йордан Цонев и Делян Пеевски – каза още лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов.

Той анонсира и завършването на управленската програма между ПП-ДБ и ГЕРБ-СДС и предстоящо подписване на споразумение между двете коалиции, което щяло да указва как се обявяват такива решения. "Мисля, че колегите трябва да поработят малко върху некоалиционната култура. Млади са, учат се", отбеляза той.

ДПС също припозна съавторство в инициативата за отнемането на лиценза чрез санкционирания по закона "Магнитски" депутат Делян Пеевски. "Това е инициатива, която изработихме заедно с ГЕРБ. ДБ веднага се включиха, а ПП умуваха, а днес с изненада наблюдавам, че била тяхна инициатива. Това не е така. Това е много стара наша идея" - заяви Пеевски в парламента.

От БСП видяха двоен аршин в казуса с концесията на "Росенец". Корнелия Нинова каза, че левицата би подкрепила текстовете, но държавата трябва да поеме контрола над всички стратегически обекти.

Договорът за предоставяне на концесия върху Пристанищен терминал "Росенец" е сключен на 12 май 2011 г. между министъра на транспорта и „Лукойл Нефтохим Бургас“. През 2011 г. управлява първият от трите кабинета с премиер Бойко Борисов (ГЕРБ). Министър на транспорта е Александър Цветков.

С решението на служебния кабинет с премиер Гълъб Донев от 6 октомври 2022 г. Министерският съвет „разрешава продължаването на изпълнение“ на договора. Да, в решението не са посочени мотиви - въпреки наложените от ЕС санкции срещу Русия заради войната служебният кабинет отказва да развали концесията, а впоследствие премиерът Донев обяснява това с дерогацията, договорена от предишното редовно правителство с премиер Кирил Петков.

Информация за взетото от кабинета "Донев" решение излезе не от официалните канали, например от пресслужбата на МС. За него съобщи съпредседателят на "Демократична България" Атанас Атанасов в социалните мрежи седмица след въпросното правителственото заседание. В публикацията си Атанасов нарече пристанищния комплекс "руски анклав".

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    За писането на коментар е необходима регистрация.
    Моля, регистрирайте се от TУК!
    Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

    -529

    2

    6екеr4о

    19.07 2023 в 10:32

    Двуту дружества "Лукойл" и "Нефтохим - Бургас" владеят не само единствените 2 пристанища, през които могат да се транспортират петрол и петролни продукти, но и единствения нефтопровод Бургас - София заедно с разклонения до всички петролни бази, както и 70-80% от нефтохранилищата.

    Горецитираните данни са добре известни на властимащите, наскоро КЗК врътна на 2-те дружества парични санкции в размер на близо 200 милиона лева за нарушения на конкурентното законодателство и не ми се вярва да се намери някой, който би се обзаложил, че българският съд няма да отмени тези решения на комисията!?

    22558

    1

    dolivo

    19.07 2023 в 08:19

    Ееее, разгеле!

    Откога чакам!

    Това национално предателство трябва да спре.

    Да видим воя до кои небеса ще е, и какво ще намерят Натовските служители, като влязат там.
     
    X

    НАТО възпира Армагедон от 1949 г. Свилен Спасов за новата книга от поредицата Власт и отговорност