Московски намекна за поскъпване на винетките

Последна промяна на 18 септември 2015 в 12:54 2430 6

Московски намекна за поскъпване на винетките

Снимка БГНЕС, архив

Министърът на транспорта Ивайло Московски намекна за нуждата от увеличаване на цената на винетките. При откриването на Министерска среща за развитието на пътния транспорт, организирана от Световната банка във Варна, Московски обясни, че ниските цени на винетките в България не позволяват да се събират достатъчно средства за поддържане на пътната мрежа. 

По думите му, съществуват сериозни различия между начина на управление на пътната инфраструктура на България и на съседни страни от региона. Като пример Ивайло Московски посочи транзитните пътни такси за еднакво разстояние от 400 км. В България дневната винетка за товарен камион е около 10 евро, в Австрия цената е около 142 евро, а в Словения и Германия – около 100 евро. „Това е изключително голям дисбаланс“, коментира министърът, цитиран от пресцентъра на Транспортното ведомство.

Годишните приходи от винетни стикери в България са около 160 милиона лева, а в същото време за базовата поддръжка на пътната мрежа, и то на основните коридори, е 600 милиона лева, каза още той. По думите му това означава, че държавата е неспособна да поддържа мрежата, "а да не говорим да инвестираме и да я развиваме без еврофондове". 

Друг дисбаланс според транспортния министър е между транзитните такси в пътния и железопътния транспорт.

"В жп сектора от години таксите се заплащат на база тон/км за товарните и на километър за пътните превози. Европейската комисия стриктно следи размера на инфраструктурните такси, за да не се позволи скрито субсидиране на железниците през прекалено ниски такси. Като резултат, транзитните жп такси са на европейско ниво, а пътните са много по-ниски", коментира Московски. По думите му, това води до абсурдната ситуация превозването с влак на товари през територията на страната, да бъде няколко пъти по-скъпо от това с пътни превозни средства. В същото време, в Европа предпочитаният транспорт е железопътният.

Така се стига до положение, в което държавата субсизира поддръжката на пътищата и железницата, на фона на ниските приходи. 

Московски смята, че разходите за поддръжка на пътната инфраструктура трябва да се покриват по справедлив начин от тези, които я използват и от тези, които я износват и причиняват замърсяване. Новите тарифи трябва да гарантират честна конкуренция между двата вида транспорт. Това ще осигури ефективно използване на ресурсите и инфраструктурата.

„Трябва да намерим методика, която да позволява държавата да балансира приходите. Тези механизми може да са свързани с въвеждане на система за електронно събиране на такси от разстояние или на смесени варианти. Това ще позволи на държавата да балансира политиката си освен в изграждането и в поддържането на пътната мрежа“, каза в заключение министърът.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

18.09 2015 в 14:49

" В България дневната винетка за товарен камион е около 10 евро, в Австрия цената е около 142 евро, а в Словения и Германия – около 100 евро. „Това е изключително голям дисбаланс“"
То и хората тук вземат по 50лв на ден а в Германия по 500
Това не е ли изключително голям дисбаланс а?

18.09 2015 в 14:23

Решението е ясно! Вдигат се винетните такси за всичко по-тежко от Toyota Landcruiser и се изравняват с тези в Австрия.

18.09 2015 в 14:10

Сега последно за кои винетки става дума, за дневните на товарните камиони или за годишните на леките коли? Защото, ако е за леките коли сравненията никак няма да са в полза на желанието за увеличението. И за пример мога да посоча Швейцария, където годишната винетка е за смешните 42 франка (за магистралите, другите пътища са безплатни), но пък качеството на пътищата и тяхната подръжка е несравнима с пародията в БГ, където цената на винетката е почти същата.

18.09 2015 в 13:54

Ш-ш-шшшшшшт!

Това е държавна тайна! За заемите и дълговете съм ви забранил да говорите!
За тях ще се изказвам САМО АЗ!

18.09 2015 в 13:48

Еми да ги вдигат за товарните камиони, какво чакат, да ги направят колкото в Австрия. И без това те най-много рушат пътищата.

18.09 2015 в 13:30

Да вземат първо да оправят пътищата, че ни се смеят по света. Вие разбрахте ли, че София за последните години е натрупала задължения за над 2 милиарда и сега пак същата кметица ще ни сложат!? Колко данъци се плащат, а най-задлъжнелия град стана. Много крадат тия бе!Нямат срам!