Министърът на транспорта Ивайло Московски намекна за нуждата от увеличаване на цената на винетките. При откриването на Министерска среща за развитието на пътния транспорт, организирана от Световната банка във Варна, Московски обясни, че ниските цени на винетките в България не позволяват да се събират достатъчно средства за поддържане на пътната мрежа.
По думите му, съществуват сериозни различия между начина на управление на пътната инфраструктура на България и на съседни страни от региона. Като пример Ивайло Московски посочи транзитните пътни такси за еднакво разстояние от 400 км. В България дневната винетка за товарен камион е около 10 евро, в Австрия цената е около 142 евро, а в Словения и Германия – около 100 евро. „Това е изключително голям дисбаланс“, коментира министърът, цитиран от пресцентъра на Транспортното ведомство.
Годишните приходи от винетни стикери в България са около 160 милиона лева, а в същото време за базовата поддръжка на пътната мрежа, и то на основните коридори, е 600 милиона лева, каза още той. По думите му това означава, че държавата е неспособна да поддържа мрежата, "а да не говорим да инвестираме и да я развиваме без еврофондове".
Друг дисбаланс според транспортния министър е между транзитните такси в пътния и железопътния транспорт.
"В жп сектора от години таксите се заплащат на база тон/км за товарните и на километър за пътните превози. Европейската комисия стриктно следи размера на инфраструктурните такси, за да не се позволи скрито субсидиране на железниците през прекалено ниски такси. Като резултат, транзитните жп такси са на европейско ниво, а пътните са много по-ниски", коментира Московски. По думите му, това води до абсурдната ситуация превозването с влак на товари през територията на страната, да бъде няколко пъти по-скъпо от това с пътни превозни средства. В същото време, в Европа предпочитаният транспорт е железопътният.
Така се стига до положение, в което държавата субсизира поддръжката на пътищата и железницата, на фона на ниските приходи.
Московски смята, че разходите за поддръжка на пътната инфраструктура трябва да се покриват по справедлив начин от тези, които я използват и от тези, които я износват и причиняват замърсяване. Новите тарифи трябва да гарантират честна конкуренция между двата вида транспорт. Това ще осигури ефективно използване на ресурсите и инфраструктурата.
„Трябва да намерим методика, която да позволява държавата да балансира приходите. Тези механизми може да са свързани с въвеждане на система за електронно събиране на такси от разстояние или на смесени варианти. Това ще позволи на държавата да балансира политиката си освен в изграждането и в поддържането на пътната мрежа“, каза в заключение министърът.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
18.09 2015 в 14:49
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
18.09 2015 в 14:23
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
18.09 2015 в 14:10
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
18.09 2015 в 13:54
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
18.09 2015 в 13:48
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
18.09 2015 в 13:30
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
Последни коментари
pisnamiotmutri
Влизането в Шенген е близо, австрийското вето за България и Румъния пада през декември
baba Yaga
Кючюк реагира на изключването му от ДПС: Пеевски e като едноличен търговец и диктатор
baba Yaga
Домашен арест за Димо Алексиев. Актьорът се извини, че е действал глупаво и самонадеяно
Владè
Нарязаната с макетно ножче поиска насилникът да бъде пуснат на свобода
Владè
Кючюк реагира на изключването му от ДПС: Пеевски e като едноличен търговец и диктатор