МФ отговори на 'Продължаваме промяната' за одита на европроектите

OFFNews 21 септември 2022 в 09:00 475 0

Архив

Снимка МФ

Министерството на финансите

Министерството на финансите отговори на "Продължаваме промяната" за одита на европроектите и т.нар. "Случай Добринка".

ПП с брифинг пред затвора: ГЕРБ са манипулирали одитите на евросредствата през популярен сайт 

В понеделник съпредседателите на ПП Кирил Петков и Асен Василев заявиха, че одитите на европроектите са манипулирани - реална проверка е правена само на проекти без нарушения, които вместо на случаен принцип са били подбирани.

Вчера Изпълнителна агенция „Одит на средствата от ЕС“ излезе с позиция, в която заявяват, че изказванията на ПП са направени в чисто политически контекст в предизборна обстановка, уронват доброто име на Агенцията и могат да имат сериозни последиците върху системата за управление и контрол на средствата от ЕС.

В позицията се посочва, че одитните органи във всички държави членки, в това число ИА ОСЕС, извършват одитните си ангажименти при стриктно спазване на приложимите регламенти и издадените от Европейската комисия указания, включително Указанията за одитиращите органи относно методите за формиране на извадки. От Агенцията заключват, че твърдението, че ползваната външна платформа random.org не позволява да се пазят следи как са подбирани проектите за одит, е необосновано, както и че ако е имало нередности, то европроектите биха били спрени.

От Агенцията съобщават още, че за текущия програмен период Одитният орган е изпратил до Прокуратурата на РБ сигнали с индикатори за измама за 77 проекта, за 13 проекта проверките продължават, за 54 проекта е отказано образуването на наказателно производство, за един проект случаят е потвърден. Следва да се отбележи, че за 9 проекта има образувано наказателно производство под егидата на делегираните прокурори на Европейската прокуратура (в резултат на одит от 2019 г. Одитният орган е изпратил сигнала с информация за индикатори за измама по тези проекти). 

В края на позицията са отхвърлени и четири от твърденията на Василев и Петков:

„софтуер, който са купили за 770 хил. лв., който е трябвало да пази следи как точно се избира кои проекти ще се одитират“

През 2011 г. въз основа на проведена открита процедура за обществена поръчка с предмет „Доставка и внедряване на софтуер за управление на одиторската дейност“ ИА ОСЕС е закупила софтуера Pentana – PAWS на стойност 303 900 лева. Pentana – PAWS не е софтуер за избор на извадки и няма функционалности за избор на извадки или избор на случайни числа. Посоченият софтуер е за управление на одитната дейност и съдържа одитни досиета, но няма функционалност за извадки.

Предвид горното и във връзка с изложеното за извадките, не отговаря на истината твърдението за „софтуер, който са купили за 770 хил. лв., който е трябвало да пази следи как точно се избира кои проекти ще се одитират“.

„изтрити файлове от компютри“

Служебната информация се съхранява на сървъра на Агенцията, включително одитни досиета и доклади. На тази информация регулярно се правят резервни и архивни копия и не би могла да бъде загубена.

Всички Годишни контролни доклади (с приложени извадки и резултати), доклади от системни одити и доклади от проверки на проекти са разпространени веднага след издаването им до потребителите – съответно Европейската комисия, управляващи и сертифициращ органи, бенефициенти. Така резултатите от одитите съгласно одиторските стандарти са предоставени на всички заинтересовани лица и предвид това не биха могли да бъдат последващо коригирани или изтрити.

„разходи за недопустими юридически услуги“

В националното ни законодателство юридическите услуги са допустим разход съгласно чл. 20 от ПМС № 189/2016 г., но разходите за решаване на спорове глоби, финансови санкции и разходи за разрешаване на спорове са недопустими съгласно чл. 26, ал. 1, т. 1 от посоченото постановление. В тази връзка не са допустими конкретно само разходи за услуги по разрешаване на съдебни спорове и арбитражи, включително разходи за процесуално представителство.

В публикацията става въпрос за проект (бюджетна линия) на МРРБ за юридически услуги BG16RFOP001-8.002-0003-C09 „Специализирани юридически услуги за подпомагане работата на Управляващия орган на Оперативна програма “Региони в растеж“ 2014-2020, финансирана със средства на Оперативна програма “Региони в растеж“ 2014-2020, Приоритетна ос 8 „Техническа помощ“, процедура № BG16RFOP001-8.002 “Бюджетна линия за УО на ОПРР2014-2020“. Общият бюджет на проекта е 8 917 778,92 лв. По него са разходвани 4 777 128,37 лв. Същите са включени от бенефициента в 15 искания за плащане, представени през пет счетоводни години. За информация през изминалите шест счетоводни години с декларирани разходи по Оперативна програма „Региони в растеж“ са налични общо 1 771 искания за плащане с обща стойност на сертифицираните разходи по тях 1 829 051 637,52 лв. В статистическите извадки на Одитния орган не е попадало искане за плащане от посочения проект. Направена е извънредна проверка на проекта от Одитния орган и е подготвен предварителен доклад, в който се отправят препоръки за фиксиране на точната сума на разходите за процесуално представителство и същите ще бъдат оттеглени от сертифицираните разходи и възстановени от бенефициента МРРБ на програмата и ще бъдат на разположение за използване по други проекти.

„разследвани лица“

МФ и ИА ОСЕС не разполагат с информация, че Европейската прокуратура разследва бивш или настоящ служител на МФ или на ИА ОСЕС.

Всякакви публични изказвания на недоказани неправомерни действия от страна на Одитния орган и необосновани съмнения за качеството на неговата работа уронват пряко професионалното име на всички служители и одитори от Агенцията, притежаващи национален (63 бр.) и международни (24 бр.) одиторски сертификати, удостоверяващи техния професионализъм и етика. Подобни необосновани твърдения уронват и репутацията на одиторите от Европейската комисия и Европейската сметна палата, които са проверявали и потвърждавали резултатите от работата на Одитния орган.

Следва да се отбележи още, че доказани недостатъци в работата на одитните органи водят до прекъсване или спиране на плащанията от Европейската комисия по оперативните програми (чл.83 и чл.142 от Регламент 1303/2013).

Одитният орган следва да бъде и винаги е бил независим експертен орган. Всяка политическа намеса в работата на Одитния орган е абсолютно недопустима от гледна точка на международно признатите одиторски стандарти, които одитните органи прилагат задължително (чл.63, параграф 7 от Основния финансов регламент на Съюза (ЕС, ЕВРАТОМ) 2018/1040 и чл.127 от Регламент (ЕС) 1303/2013).

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови