Изграждането на ''Хемус'' през 2018-2019 г.: Желанието за плащане е по-голямо от възможности за строителство

Няма да дупчим цялата тангента за ядки, защото само това ѝ остава, каза министърът на регионалното развитие и благоустройство

OFFNews 10 март 2023 в 22:10 1629 1

Иван Шишков

Снимка БГНЕС/Владислава Григорова

Иван Шишков

Голямо желание за плащане, но малко възможности за строителство. Това е основният проблем при строителството на автомагистрала "Хемус", възложено в периода 2018-2019 г.

Това коментира министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков пред Нова ТВ.

"Не малки възможности за строителния бранш, а малки възможности като готови процедури, проекти, разрешителни, за да започне строителството. Този дисбаланс в момента се връща като бумеранг и към фирмите, и към цялата държава", каза министърът.

Според него това, че желанието е било по-голямо от възможностите, е вкарало всички в капан.

"Фирмите са получили 35% от сумите предварително като аванс, но останалите 65% ще се окажат страшен проблем, защото компаниите трябва да изработят този аванс, но на старите цени на суровини и материали. Едва след това може да се търси вариант да се индексират цените. Според мен е най-справедливо за цялото общество да бъде изработен целият аванс, за да сме спокойни, че парите, които е дала държавата, ще отидат по предназначение и то по цените от времето, в което са дадените авансите", каза още той.

По думите му така ще има смисъл в целия процес, но губещ ще е строителният бранш, който е ощетен и имиджово. "За съжаление, големият проблем е начинът, по който е възлагано и правено строителството", категоричен е Шишков.

"Не съм подведен за проверките на Северната скоростна тангента. Публично, пред медиите, бяха извадени две ядки от асфалта. Едната се оказа с дебелина 13,8 см, а другата 13 см. Това е с 1/3 по-малко от заложените по проекта за строителство 20 см. Няма как да съм подведен при измерването", повтори той.

Думите му са в отговор на обвинения, че е бил подведен за резултатите от инспекцията на отсечката. Той подчерта, че до момента не е упреквал някой и не е вменявал вина.

"Анализът на пробите все още продължава. Очакваме данните за вложените материали от всички пластове и основата на пътя и тогава ще знаем за всички проблеми", подчерта Шишков. Той увери, че цялата тангента ще бъде проверена със специален скенер, за да се знае състоянието на трасето: "Няма да дупчим цялата тангента за ядки, защото само това ѝ остава".

За днешната инспекция на участък 1 на „Хемус“ от страна на представители на фирма изпълнител регионалният министър коментира, че така обществото се е запознало до къде са стигнали строителните дейности.

"Това е най-малко проблемният лот на магистралата. Там имаме повече от 60% напредък в строителството. За него държавата има най-малки опасения и притеснения за раздадените аванси. Надявам се той да бъде завършен до края на годината", посочи той.

По думите му по-бавно като изпълнение е строителството на втори и трети участък, но те са възложени и по-късно.

"Въпросът не е в участъци 1, 2 и 3. Проблемът е в 7-ми и 8-ми участъци, където има раздадени аванси, но в момента, в който са дадени, е имало само идея за трасе, което се оказва в последствие, че не може да бъде направено. В момента правим предпроектни проучвания за трасе", каза още министърът на регионалното развитие и благоустройството.

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    За писането на коментар е необходима регистрация.
    Моля, регистрирайте се от TУК!
    Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

    5837

    1

    pisnamiotmutri

    10.03 2023 в 23:09

    След Магнитски и данните за ниското качество на единствената им гордост - магистралите ГЕРБ запази % според социолозите обикалящи медиите, единствено 4% загубиха ПП и ДБ.

    Така става като живеем в режим на руски партии и превзети институции не упражняващи адекватен контрол.
     
    X

    Как се раждат снежинките?