Допускането охраната на българското въздушно пространство да се извършва не само самостоятелно от Българската армия, но и съвместно с други въоръжени сили, е официално признание за мизерното състояние на изтребителната ни авиация. Това се казва в позиция на "Движение 21", обявена от зам. председателя на партията Данаил Георгиев.
Отговорност за днешното положение носят управлявалите от 2001 г. насам. Напомням че проектът „Придобиване на многоцелеви изтребител“ е един от 11-те приоритетни проекти за модернизация на въоръжените сили на Република България, приети с Решение на Министерския съвет от 27 май 2004 г. Съгласно тогавашния План за организационно изграждане и модернизация на въоръжените сили (План 2015), до 2015 г. българските ВВС трябваше да имат 20 оперативно готови многоцелеви изтребители, припомнят от партията.
Никое от правителствата от 2001 г. насам не намери воля, кураж, капацитет да даде началото на дългосрочен проект, простиращ се далеч извън срока на един управленски мандат, със стойност милиарди левове, предполагащ значителен лобистки и корупционен натиск.
Във време, когато Българската армия изпитва трудности да охранява въздушното ни пространство с наличните въоръжения и бойна техника, не бива повече да се отлага придобиването на съвременен тип многоцелеви изтребител.
Удължаване на ресурса, модернизация на МиГ-29 не са целесъобразни по няколко причини.
Този самолет не отговаря на изискванията за многоцелеви изтребител. Докато МиГ-29 изпълнява само задачи по противовъздушна отбрана, съвременният многоцелеви изтребител е в състояние да изпълнява едновременно няколко задачи – поразяване на наземна и въздушна цел, прехващане, въздушно разузнаване и др.
За да се постигне необходимото повишаване на бойните способности на МиГ-29 се изискват съществени подобрения по конструкцията и редица важни системи, на стойност стотици милиони левове. При което пак няма да бъдат изцяло постигнати необходимите способности.
Но, най-сериозната причина за отказ от МиГ-29 са високите разходи за поддръжка – по-високи от стойността на модернизацията, по-високи от тези на алтернативните самолети. За сравнение – един летателен час на МиГ-29 струва близо 50 000 лева, а на многоцелеви „Грипен“ – 6600 лв. Средствата за поддръжка на МиГ-29 ще продължат да бъдат непосилни за отбранителния бюджет, а и ще изчерпат финансовия ресурс за придобиване на друг самолет.
Закупуването на многоцелеви изтребител е необходимо, най-вече за да не изразходваме огромни средства за поддържане на неефективни стари бойни платформи.
Процедурата по придобиване на самолети трябва да бъде максимално прозрачна – както при взимане на решение, така и при възлагането и при контрола на изпълнението. Ако това правителство и този парламент нямат волята и не са в състояние да защитят обществения интерес в подобна сделка, имаме още една причина да искаме оставка и разпускане, заявяват от "Движение 21".
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
09.02 2016 в 00:24
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
08.02 2016 в 17:26
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
08.02 2016 в 17:13
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
08.02 2016 в 16:55
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
Последни коментари
Nedejte taka
''Медицински надзор'' проверя кюстендилската болница, отказала прием на дете
CAHDOKAH
ГЕРБ към ПП-ДБ: Не е правилно срещите да са през социалните мрежи и медиите
dolivo
Пулмолог: Слушайте любима музика, като ви нападне вирус, не духайте силно носа при хрема
dolivo
Руснаците се готвят за настъпление в района на Донецк
Анализи
Празнична украса на над 50 локации в София (снимки)