
Днес AirBG.info обяви данни за нивата на азотен диоксид (NO2) в столицата: През август, в средата на все още намален интензитет на автомобилния трафик, 20 локации са в нормите, 9 са с по-високи нива, а при 2 са отчетени критично високи стойности (близо 2 пъти превишение) на азотен диоксид. От началото на учебната година, в продължение на 10 дни интензивен трафик (за периода 16.09 - 26.09), над 60% от резултатите са над средногодишната норма, като на места превишенията са над 2 пъти.
Високото замърсяване с азотен диоксид в най-натоварените от трафика места крие огромни опасности. Азотният диоксид (NO2) е токсичен и при високи концентрации може да причини дори и смърт. Високите нива на азотен диоксид във въздуха имат неблагоприятни здравни последици, свързани с респираторни проблеми (включително възпаление на дихателните пътища при здрави хора и повишени респираторни симптоми при хора с астма) и чернодробни заболявания. Установена е връзка между краткотрайните излагания на замърсяване с NO2 и увеличения брой посещения в спешна помощ, както и хоспитализации поради респираторни заболявания.
На застрашени от риск са хората, които живеят или работят близо до натоварени пътища, както и хората с белодробни заболявания, деца, възрастни и хора, извършващи активно дейности на открито
Азотният диоксид се отделя при горенето на изкопаеми горива при високи температури. Основните източници на азотен диоксид са превозните средства, електроцентралите, промишлени източници на емисии и нетранспортни източници, като строителство и градинско оборудване (моторни резачки, косачки). Всички тези източници работят с изкопаеми горива.
В София основният източник на азотен диоксид са моторните превозни средства, като дизеловите имат повече емисии. Според официалните източници в града няма наднормено замърсяване през последните години. Следва да отбележим обаче че през годините такова е имало. Например през 2011 г. и 2012 г. станция Орлов мост е показвала превишение на средногодишната норма. Заради преместването на станцията не можем да бъдем спокойни за качеството на въздуха там. В някои станции като „Хиподрума“ и „Павлово“, които са в близост до бул.“Цар Борис III“, въпреки че не са транспортно ориентирани станции и тази в „Хиподрума“ е отдалечена от пътното платно, през годините сме наблюдавали превишение и на средно часовата норма.
Изнесените днес данни от гражданската организация AirBG за измервания на азотен диоксид през изминалото лятото от юни до края на септември в София, както и измервания на Сдружение За Земята през зимата на 2017-2018 г., показват притеснителни резултати в редици точки на града. И двата източника показват, че в районите с висок трафик измереното замърсяване за съответните периоди е над допустимите годишни норми. Например на Лъвов мост, на Орлов мост и въобще по протежението на Цариградско шосе и бул. "Сливница", а тревожни данни има дори и за станции разположени в квартални улици край училища и детски градини. Всичко това налага засилен мониторинг за нивата на NO2 и мерки за намаляване на трафика в града.
Основните притеснения са свързани с това, че броят на автомобилите, както и задръстванията в града непрекъснато растат. Освен това има изключително натоварени артерии, на които няма мониторинг, например бул. „Сливница“.
Мерките, които ще предприеме Демократична България са:
1. Засилен мониторинг:
- Ще настояваме Изпълнителна агенция по околна среда да върне максимално бързо станцията на Орлов мост, за да имаме информация за състоянието в тази критична точка.
- Ще разположим станции на СО по най-натоварените артерии
- Ще работим с гражданските и научните организации като използваме и анализираме съвместно техните данни.
2. Намаляване на използването на МПС (включително тежки машини), особено на най-замърсяващите за сметка на придвижване с градски транспорт, велосипеди, пеша.
Нашата програма предвижда радикална промяна на мобилността в София: ще реализираме мерки като развитие на мрежата, честотата и удобството на обществения транспорт и продължаване на електрифицирането му, ускорено развитие на велосипедната и пешеходна инфраструктура и микромобилността, промени в достъпа на автомобили до центъра на града, забрана за движение в града на определени категории превозни средства, въвеждане на ефективни стимули за употреба на електромобили и хибридни автомобили - мерките ще имат значителен ефект за повишаване на качеството на въздуха в столицата.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
23293
3
11.10 2019 в 00:24
Освен това е възможно най-тежкият наркотик. Абстиненцията настъпва по-малко от 20 секунди след последната доза, а зависимите умират най-много три минути след това.
Нямам идея кои и какви са тия въздушни информатори, но очевидно са тежко неграмотни хора, с които не си струва да се свързва нормален човек.
4022
2
10.10 2019 в 20:24
Колко трябва да е цената на билета?
Година Цбилет Средна работна заплата
1989 г. 0.06 лв 274лв
2019 1.60лв 900 лв
900:274=3.28 пъти
Следователно цената на билета би трябвало да е:
Цена билет(2019 г.)=0.06 х3.28=0.20 лева
Тоест 8 пъти по-висока или в любимите проценти 800%
14564
1
10.10 2019 в 14:18
Последни коментари
Johnny B Goode
Експериментални стрелби в Шабла с преносим зенитно-ракетен комплекс Стрела-3
dolivo
Много шум за нищо! ''Лукойл'' все пак ще ползва руски петрол още година
dolivo
Много шум за нищо! ''Лукойл'' все пак ще ползва руски петрол още година
dolivo
САЩ поставиха ултиматум на Украйна. Какво значи това?
WOW
Експериментални стрелби в Шабла с преносим зенитно-ракетен комплекс Стрела-3
Valioka
САЩ поставиха ултиматум на Украйна. Какво значи това?
Алдарон
17 години затвор за мъж, убил с ритници баща си