Жители на Нова Загора се оплакват от обгазяване със сероводород, институциите си прехвърлят топката

OFFNews Последна промяна на 01 август 2019 в 15:45 3149 0

Снимка Фейсбук

Жители на Нова Загора сигнализират с години институциите за обгазяване със сероводород в града, което е потвърдено и от замервания, но мерки така и не са взети. Сигналът беше изпратен до OFFNews от Инициативен комитет "Нова Загора иска да диша". 

Замервания, направени от 15 до 18 юли 2019 г. потвърждават, че има сероводород над допустимата концентрация, като в някои часове завишението е повече от 2 пъти над допустимото. Според инициативния комитет много от жителите на града се оплакват от дразнене в очите и гърлото, главоболие, замаяност и умора, които свързват с обгазяването. 

Гражданска инициатива по проблема е сформирана още в началото на 2015 г. Тогава са изпратени сигнали във връзка с обгазяването до различни институции, в това число до Министерския съвет и Президентството.

Според инициативния комитет източникът на замърсяването е инсталацията за биогаз „Енерджи 2" ООД, която е собственост на група „ГРАДУС". Инсталацията произвежда електрическа и топлинна енергия чрез анаеробно разграждане на биомаса от растителни и животински субстанции (птичи и кравешки тор).

Гражданите настояват и за среща с премиера Бойко Борисов, защото именно той прерязва лентата при откриването на предприятието през 2014 г. 

През 2017 и 2018 г. са организирани два протеста пред инсталацията за биогаз с искане инсталацията да бъде изведена от експлоатация до отстраняване на причините водещи до неприятните и заплашващи здравето ни миризми, а през миналата година е внесена и петиция в Европарламента с 1176 подписа. 

До решение на проблема обаче така и не се стига, доказателство за което са и съвсем скорошните замервания на въздуха, показващи завишени количества сероводород. 

Министерството на околната среда и водите прави проверки, но излиза със заключението, че са спазени всички изисквания на европейското и българското законодателства. 

"Като граждани и сигналоподатели се съмняваме в коректността на извършваните проверки, които се извършват на обекта. У нас се поражда съмнение, че инвеститорът, контролиращите институции и местната власт са в странна симбиоза, която е в ущърб на интересите на обществото", обясняват от организацията.

През 2018 година Министерството на здравеопазването излиза със становище във връзка с негативното влияние на неприятните миризми върху хората. В становището се казва, че редица проучвания предполагат връзка между "ниски нива на смес от емисии с неприятна миризма (включително и сероводород) и оплакванията на експонираното население от умора, депресия, безсъние, главоболие, световъртеж, нарушена концентрация, променливо настроение, гняв, несигурностили се наблюдават промени в неврофизиологичните и невропсихологичните функции". 

От ведомството посочват, че всички държавни органи и институции трябва да провеждат дейности по опазване на здравето, с което обаче насочват вниманието към останалите институции и утвърждават, че МЗ не е единствената такава, която трябва да полага грижи за здравето на хората. Оттам допълват, че ако предприятието е приложило всички мерки, за да не се изпускат неприятни миризми, то тогава контролните органи трябва да изискат от него план от допълнителни мерки. 

От министерството обаче допълват, че, както били посочили многократно и пред МОСВ, са необходими основни законодателни промени, които да гарантират здравословна среда на гражданите още на етапите на издаване на екологична оценка и оценка на въздействието на околната среда при оценяване на инвестиционното предложение. Според тях е необходимо и да се удължи срокът за даване на оценка на здравния риск, когато става въпрос за "високо рискови от здравна гледна точка инвестиционни предложения, чиято реализация впоследствие би довела до влошаване на факторите на жизнената среда и повишаване на заболеваемостта на населението в съответния регион". 

От МЗ говорят дори и за цялостна промяна в концепцията за оценка на инвестиционни предложения. 

Всичко това обаче не излиза от сферата на пожелателното и изразените от МЗ надежди институциите да работят заедно в името на опазването на общественото здраве. Така и не се стига до реални стъпки, които са свързани със завишените нива на сероводор или до препоръчаните от МЗ промени в законодателството.