Защо пак опряхме да ни вози Карат-С

OFFNews Последна промяна на 22 юни 2017 в 13:42 13113 3

По 14 автобусни линии в София столичани ще продължат да се возят на рейсовете на Карат-С. Гласуваното удължаване с до две години на договора с фирмата на Миролюб Столарски всъщност е за 15 линии, № 114 обаче вече е закрита. 

Внесеното от общинските съветници Ваня Тагарева от ГЕРБ и независимия Симеон Славчев се отнася до номера 1, 3, 5, 6, 7, 8, 10, 14, 123, 204, 306 69,70, 4 и 114. Пакетът е по споразумение от 2008 година. Подкрепиха го 38 общински съветници, 8 се въздържаха, "против" бяха седмината от БСП, Карлос Контрера, Станил Станилов и Войслав Тодоров. 

Предложеното от Тагарева и Славчев се свежда до: Или вози Карат-С, или се качвате на 30-годишни автобуси.

Звучи грубо, но фактите са такива. Ако линиите бъдат поети от "Столичен автотранспорт", общинското дружество разполага само с тази възможност - да пусне рейсовете на достолепната възраст 3 десетилетия, които пушат като кремиковски комини и нямат никаквъв еко стандарт, при това на цена от 3 лв. и 5 стотинки на километър. Тоест по-висока от договорената с Карат-С от 3 лв., при това нейните автобуси са на 8 години и си имат поне стандарт евро 1. Тоест - общинското предприятие може да предложи само по-лоши возила срещу повече пари и по-сериозно замърсяване на въздуха. 

От гледна точка на хората, които трябва да се возят по рейсовете по тези 14 линии, изборът е ясен. На никой не му пука как се казва превозвачът, ако пътуването е по-добро. Предложението в случая е поне "да не се влоши качеството" на услугата. При това с намаление на цената в сравнение с тази, която Столична община е плащала досега от около 60 стотинки - по 3,60 лева на Карат-С. 

Проблемът е, че СО беше взела решение да не подновява договорите с частни фирми превозвачи, а да закупи автобуси и Столичен автотранспорт да поеме превоза на софиянци. Това е и разковничето, което обяснява защо договорите ще се удължават "до" 2, а не "за" 2 години. Защото, ако обществената поръчка за нови 30 автобуса се проведе до година например, договорът с Карат-С ще бъде прекратен. Според Тагарева, която при всяко изказване пред комисиите на СОС в последните дни акцентира върху това "до". Съветникът Трайчо Трайков от РБ даже предложи бас в смисъл - ако "до"-то стане реалност и срокът е по-кратък от две години, ще си счупи компютъра. От ГЕРБ приеха баса, но не казаха какво ще счупят, ако го загубят. 

Столичен автотранспорт няма по-качествени автобуси, за да поеме линиите, защото обявената обществена поръчка за закупуването на 30 нови автобуса бе прекратена от столичния кмет Йорданка Фандъкова. Причината - в надпреварата остана само един кандидат. 

Отделен въпрос е защо цената за превоз на Столичен инспекторат е изчислена само на базата на разходите от 30 -годишни автобуси, а не като средна между разходите на нови и стари автобуси. Тогава можеше да се окаже, че Столичен автотранспорт може да вози срещу 2,50 лв. например и Карат-С да стане излишен с по-високата си цена от 3 лева. 

През май зам.-кметът по транспорта Евгени Крусев внесе подобен доклад, в който се искаше продължаване на договора с Карат-С за 11 линии. СОС обаче не го прие.