Вълчев: Програмата за наука е направена така, че да я изпокрадат НПО-тата

Един от авторите ù е министър Денков, припомни бившият министър на образованието

OFFNews 14 февруари 2017 в 14:13 5024 9

Даниел Вълчев
Даниел Вълчев

Дизайнът на Оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж" е лош. Тя не е измислена добре и от самото начало се управлява по неправилен начин. Една от мерките, например, отваря врата пари да бъда окрадени чрез НПО-та. Именно за да бъде спряно това, министър Меглена Кунева пое лично управлението на програмата.

Това обясни бившият вицепремиер и министър на образованието Даниел Вълчев в разговор в студиото на сутрешния блок на bTV по повод проблемите с програмата, коментирани отново заради писмо от Европейската комисия до МОН след одита на програмата.

"Това, което се е случило през последните дни е наличието на едно писмо с резултатите от т. нар. предварителен одит по Оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж", която се управлява от Министерството на образованието и науката.

Този предварителен одит се прави, защото това е нова програма и ЕК в такива случаи иска да знае дали има достатъчно надеждни системи за контрол и дали има оценяване, каквото трябва да бъде на съответните грантови схеми.

В това писмо са направени два типа констатации - неблагоприятни за България. Първият тип констатации са, че има някакъв проблем при оценяването на грантовите схеми.

Да припомня - когато през лятото имаше скандал с три или повече проекти по ромски пари, тоест пари, които НПО получават, за да работят с ромски деца, тогава г-жа Кунева, като министър на образованието и науката, спря плащанията по тези проекти и предаде документи в прокуратурата. Правилно ли е това? Според мен е правилно.

Вторият тип констатации са за това, че МОН не е изградило достатъчно добра система на управление. Защо? Защото за един период от време министър на образованието е бил и ръководител на органа, а министерството - получател на пари по програмата, но и в останалото време чиновник от министерството е ръководил програмата, а министерството е било бенефициент", каза Вълчев.

Къде е коренът на проблема според него:

"Дизайнът на тази програма е лош. Като цяло тя не е добре измислена. По една от мерките - "Твоят час" - се дават пари за две неща: за извънкласни дейности, например кръжоци, и за да може да се работи допълнително с деца, които изостават.

Възниква въпросът кой трябва да изразходва тези пари. Дали трябва да ги изразходва МОН, така че тези пари да отидат до всяко дете, учителите да получат тези пари преимуществено, за да работят с децата, с които така и така работят, или трябва да ги дадем на неправителствени организации, които да работят където си харесат, на някакви грантови принципи. Според Вас кое е правилно? Според мен правилното е да ги разходва МОН. 

...

Тя е лошо измислена, защото трябваше да им дойде на ум, че когато ти даваш средства за допълнителна работа с изоставащи деца, няма да ги дадеш на НПО-та да ги изпокрадат. Няма да ги дадеш на тях, защото това си е една обикновена кражба. Ти ще трябва да ги дадеш в системата - министерството да ги даде на училищата, на директорите, да могат учителите да ги получат и да работят с децата, с които така и така работят.

...

Госпожа Кунева констатира, че има едно НПО, регистрирано във Варна, тоест на един и същи адрес регистрирани няколко НПО-та, работещи с ромски пари, които получават няколкостотин хиляди лева по тези грантове, без въобще да знаем дали има такива деца. Тя ги спря и ги изпрати в прокуратурата. И затова взе на ръчно управление програмата, а не защото просто така ù е хрумнало и е голям кеф да управляваш програма".

Според служебния министър проф. Николай Денков обаче проблемът НПО-тата и ромските пари "е съществен, но не изисква такова решение". Той твърди, че Кунева е променила структурите на системите за управление и контрол и ги е вкарала в противоречие с европейски регламенти, което, ако се съди по думите му, е по-големият проблем от опасността да се източат пари.

На репликата на Денков, излъчена от bTV по време на разговора, Вълчев отговори:

"Ако е така, както министърът казва, защо просто не възстановят старата система, която и без това е възстановена? Защо говорят, че трябва да се промени структурата - ще изнасят ръководния орган извън министерството в агенция, защо, нали преди си е била добре? Да, ама не е била добре - това е цялата работа. Системата, цялата програма е неправилно измислена".

Вълчев заяви още, че от самото начало програмата и се управлява по неправилен, от гледна точка на регламентите, начин.

"Между другото, господин служебният министър е един от хората, които са измислили тази програма", допълни Вълчев.

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    За писането на коментар е необходима регистрация.
    Моля, регистрирайте се от TУК!
    Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

    7568

    9

    Tabadatko

    15.02 2017 в 20:20

    Да не са* :)

    7568

    8

    Tabadatko

    15.02 2017 в 20:19

    @Денис. Прав си. Сега като повтори аргументите на Вълчев и очевидно, че е вярно. Искам да кажа, то си е като боксов двубой. Излизаме на ринга и ти ми праскаш един по носа веднага. После аз те смазвам от бой с 15-16 коршето и ти повече не си в състояние, да си кажеш първото име, но след мача си намерил сили, да ми напомниш 100 пъти, как си ме праснал първи. Това е достатъчно за съдиите и те ОЧЕВИДНО присъждат победата на тебе, защото 100 > 15. Така е, прав си. ... добре, че на света има арбитри, за да не могат такива като Вълчев и тебе да са безконтролни. :)

    42249

    7

    Denis Rizanov

    15.02 2017 в 14:23

    сякаш на НГО-тата по принцип нещо им има. Накланя с гласа си незнаещия зрител да се съмнява в тях. И разбира се, ползва дума, която набира скорост сред популистите от доста време - “грантове"

    Вълчев не накланя нищо, тебе са те наклонили или ти сам си се поставил с стойка партер с отворена уста.
    Той много ясно подчертава, че това са пари ЗА ВСИЧКИ ДЕЦА във ВСИЧКИ УЧИЛИЩА В България и дава мнение какво би се получило, ако тези пари бъдат разпределение някъде по разни съмнителни нпо-та, които не се знае къде и с колко деца работят. Преди това каза, че 6 или 7 от кандидатствалите нпо-та за суми по този проект са регистрирани на един и същ адрес, едни и същи хора участват в регистрацията на повече от едно нпо.
    ДАЛИ ИМ ИМА НЕЩО? Как мислиш?
    Айде стига ти толкова. Няма да си губя времето с теб повече. Наклонен непеошник.

    42249

    6

    Denis Rizanov

    15.02 2017 в 14:18

    хА-ХА-ХАХХХ!
    Ти си нискочел, дори бих казал недочел демагог. Прочетох първото изречение и нататък видях, че няма смисъл да продължавам.
    Виж се как си го написал ти:
    "Вълчев задава въпросът с 3 отговора, кой да похарчи парите:
    МОН
    За Учители
    За НГО-та
    като демагог. Забележи как поставя последните с гласа си в отделна графа."

    Виж какво казва той на 3:12 "Според вас, Кой трябва да изразходва тези пари? Дали трябва да ги изразходва Министерство на образованието, тъй щото да може навсякъде да отидат тези пари, до всяко едно дете, учителите да получат тези пари преимуществено, за да работят с децата, с които така и така работят ИЛИ трябва да ги дадем на "енджиота", ма НОВА Е МНОГО ВАЖНО, което казвам! На "енджиота", КЪДЕТО си харесат, на някакви грантови принципи. Според вас кое е правилното? Защото според мен правилното е да ги изразходва Министерството на образованието и науката"

    табашматко, не ме карай да ставам служебен защитни пробоно на Вълчев. И спорно учене, че куцаш здраво.

    7568

    5

    Tabadatko

    15.02 2017 в 08:39

    @Денис - ето отговора ми. https://docs.google.com/document/d/1gCHVPP2j9aFviKepOcOxWbpQtAto4KBAAYp96yLyKzM/edit

    42249

    4

    Denis Rizanov

    14.02 2017 в 18:07

    Конкретизирай претенциите си, за да мога да ти отговоря, ако желаеш. А още по-лесно ще е, ако преди това изгледаш мнението му.
    http://ow.ly/73ao308ZUmA

    7568

    3

    Tabadatko

    14.02 2017 в 17:16

    " .. но аргументацията му е стегната, издържана, последователна и логична."? :)

    " ... няма да ги дадеш на НПО-та да ги изпокрадат. Няма да ги дадеш на тях, защото това си е една обикновена кражба."

    Според мен и двамата не сте чели едни и същи книги. :)

    42249

    2

    Denis Rizanov

    14.02 2017 в 14:49

    Не харесвам политическата позиция на Вълчев, но аргументацията му е стегната, издържана, последователна и логична. Не мога да си обясня какво го кара да стои до тая изтръпнала кукувица пред пенсия?
    От друга страна единственият ми въпрос към него и кукувицата му е:
    ЗАЩО БЕ?! Защо мълчахте 2 години и си търкахте половите и отходни органи по министерските столове? ЗАЩО?!
    Защо не излезе още след миналите избори да кажеш тези неща? Защо чак сега?
    И не е ли точно кукувицата за отстрел, че знаейки за този непреодолим порок на системата го е затаила и скрила от обществото? ЗАЩО?!

    29585

    1

    Izalina

    14.02 2017 в 14:39

    Време е някой да излезе със становище за нещо що-годе читаво, свършено от кое да е министерство в милата ни държавица за последните 30 години, защото така ми се струва, че никой не трупа доверие, а тъкмо напротив.
     
    X

    Спас Малинов, който оцеля от лавината, която погуби 11 души