И 2-годишни деца ще учат български и математика, макар и под формата на игра, в детските градини. Това става ясно от проекта за Държавен образователен стандарт за предучилищното образование на Министерството на образованието и науката. С него се разрешава на родителите да не пращат децата си в детска градина, а да ги подготвят сами, чрез т. нар. самостоятелна организация. Нова е и възможността за почасови занимания в детската градина.
Проектът бе представен днес на пресконференция в МОН.
Той предвижда в детската градина да има следните образователни направления:
- Български език и литература;
- Математика;
- Околен свят;
- Изобразително изкуство;
- Музика;
- Конструиране и технологии;
- Физическа култура.
В сегашния стандарт за предучилищното възпитание и подготовка също има образователни направления, чийто училищен еквивалент са учебните предмети. Сегашният стандарт обаче се отнася за възрастта 3-7 години, а проектът за нов стандарт допуска подготовката да започва от 2-годишна възраст.
Направленията в сегашния стандарт са:
1. Български език и литература;
2. Математика;
3. Ориентиране в социалния свят;
4. Ориентиране в природата;
5. Изобразително изкуство;
6. Физическа култура;
7. Музика;
8. Конструктивно-технически и битови дейности;
9. Игрова култура.
Играта не изчезва от детските градини, каза по повод отпадането на направлението "Игрова култура" зам.-министърът на образованието Диян Стаматов. Всичко, по думите му, щяло да бъде поднесено под формата на игра - и уроците по математика, и тези по български, и по останалите направления.
В проекта за нов стандарт за пръв път е определено е и седмично разписание на часовете. Във всички групи - от първа до четвърта включително - ще има по три часа седмично за физическа култура. В първа група (за деца до 4 г.) са предвидени по един час за всяко от другите направления. Във втора група (4-5-годишни деца) ще има по 1 час математика, музика и конструиране и по 2 часа - български, околен свят и изобразително изкуство. В трета група (5-6-годишни деца) всички направления, без физическа култура, са с по 2 часа седмично. В четвърта група (6-7-годишни деца) ще има по три часа български, математика и физическа култура и по два часа за останалите направления.
В проекта са заложени и очаквани резултати в края на съответната група, каквито има и в сегашните държавни образователни изисквания за предучилищната подготовка. Те не бяха подробно представени от представителите на МОН, дали пресконференцията. Те посочиха само един пример, за очаквания резултат по математика - в края на подготовката си в градината детето трябва да може да брои до 10 - нещо, което се изисква и от сегашния стандарт.
Проектостандартът предвижда четири форми на организация в детските градини, две от които са нови за системата:
1. Целодневна (10 часа на ден)
2. Полудневна (6 часа на ден)
3. Почасова (3 до 5 часа на ден)
4. Самостоятелна
Последните два вида организация не се прилагат към момента, а от МОН не уточниха какви са мотивите за въвеждането им. Позоваха се единствено на Закона за предучилищното и училищното образование, който предвижда да има такива, но не обясниха защо те са необходими.
Почасова организация на подготовка означава, че детето е записано в дадената детска градина и я посещава 3 до 5 часа, през които с него да работи възпитател.
При самостоятелната организация детето не посещава детската градина, а родителят "гарантира", че то ще усвои необходимото знание от различните направления. Въпреки въпросите на журналистите как точно родителят ще гарантира това и как при самостоятелната организация ще се осигури социализация на детето експертите не дадоха повече яснота. Единственото, което стана ясно, е, че ще има комисии към Регионалните управления на образованието (бел. ред. бившите регионални инспекторати по образованието, които са 28, по един във всеки областен град), които ще преценяват дали един родител може да осигури адекватна самостоятелна подготовка на детето си.
Децата ще се обучават при самостоятелна организация по желание на родителя и разрешение на съответната комисия.
Какви ще са таксите и дали ще има разлика в тях за децата, които учат целодневно, полудневно, самостоятелно или почасово ще реши всеки общински съвет.
Проектът за нов стандарт не поставя и ограничение на броя дни, през които детето, записано в градина, може да отсъства. Оставен е текстът, че то може да отсъства по здравословни или други уважителни причини, обясниха от МОН.
Предстоят обсъждания на проекта - през март ще има шест регионални срещи. Новият стандарт трябва да влезе в сила на 2 август, заедно с всички текстове от Закона за предучилищното и училищното образование.
Проектът за нов държавен образователен стандарт на МОН
Математика
Български език и литература
Околен свят
Изобразително изкуство
Музика
Физическа култура
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
01.03 2016 в 18:01
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
01.03 2016 в 17:51
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
01.03 2016 в 16:45
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
Последни коментари
''Най-доброто предстои!''. Пеевски сменя устава на ДПС в НДК (видео, снимки)
Депутатите ще разгледат Бюджет 2025 на 7 януари
PISA: Българчетата са най-функционално неграмотни в Европа. Къде сме година след теста
Орбан обвини имиграцията за нападението в Магдебург
Коледна проповед: Папа Франциск забрани на служителите на Ватикана да клюкарстват
Терористът на коледния базар в Германия бил противник на исляма
Орбан обвини имиграцията за нападението в Магдебург