Ще има ли стари коли в центъра на София – ново законодателство и мерки

OFFNews 17 юли 2022 в 12:00 1747 0

Еcometal

Снимка Еcometal

Еcometal

От 1992 г. насам действат регламенти на Европейския съюз, които обхващат новите автомобили, с цел подобряване на качеството на въздуха. Това означава, че автомобилът ви трябва да отговаря на определен стандарт за евро емисии, когато е произведен. Във връзка с нарастващата необходимост от ограничаване на въглеродните емисии на националния транспорт, постоянно се въвеждат нови мерки за ограничаване на най-замърсяващите автомобили. Това може да стане през определени сезони и в някои градове.

Например, в София се планира ограничен достъп до градските централни части за стари и замърсяващи автомобили. Предлага се забраната да влезе през следващата 2023 г. чрез промени в Закона за чистотата на атмосферния въздух (ЗЧАВ). Този закон именно позволява на общините да прилагат мярката в определени дни с превишени норми на вредните емисии във въздуха.

Защо обаче се стига до тези забрани, какво е еко таксата и какъв е коренът на проблема „вредни емисии“, ще разберете от статията.

Какви са европейските стандарти за емисии?

Въпреки че регулациите за емисиите датират от 1970 г., първият общоевропейски стандарт – известен като Евро 1 – не беше въведен до 1992 година. Според него катализаторите станаха задължителни за новите автомобили, ефективно стандартизирайки впръскването на гориво.

Оттогава има поредица от стандарти за емисиите на автомобилите, водещи до сегашното Евро 6, въведено през септември 2014 г. за нови типови одобрения и въведено за по-голямата част от продажбите и регистрациите на превозни средства през септември 2015 г.

Регламентите, които са предназначени да станат по-строги с течение на времето, определят приемливи граници за емисиите на отработени газове от нови леки превозни средства, продавани в страните-членки на ЕС и ЕИП (Европейското икономическо пространство).

Според регламента „Намаляване на емисиите на CO2 от нови леки пътнически автомобили и от нови леки търговски превозни средства“, в сравнение с 2021 г. се изисква годишният среден обхват на емисиите на CO2 за автомобилния парк на ЕС от нови автомобили и микробуси да бъдат намалени както следва:

• с 15% за периода 2025—2029 г.;
• с 37.5% за нови коли и с 31% за нови; микробуси от 2030 г. нататък.

Защо имаме евро стандарти за емисии?

Всички превозни средства по европейските пътища трябва да имат рейтинг на емисиите, който отчита резултатите от тестовете, извършени от производителите на превозни средства, за да симулират нивата на вредни емисии, произведени при определени условия на шофиране.

ЕС заяви, че „емисиите на замърсители на въздуха от транспорта са значителен принос за цялостното състояние на въздуха в Европа“, като промишлеността и производството на електроенергия са другите основни източници.

В самия регламент са описани и други конкретни насоки, както и стимули, които могат да помогнат за постигане на набелязаните цели. С влизането му в сила от 2020 г. европейските законодатели прокарват мерки, с които да се намали големият принос на авто транспорта за влошеното качество на въздуха, редом до индустрията и производството на електроенергия. Европейският съюз се стреми да ограничи емисиите на основните замърсители, сред които азотни оксиди (NOx), въглероден оксид (CO), въглеводороди (HC) и твърди частици (PM).

Целта на Евро стандартите за емисии е да намалят нивата на вредните емисии на отработени газове, главно на:

• Азотни оксиди (NOx)
• Въглероден оксид (CO)
• Въглеводороди (HC)
• Прахови частици (PM)

Тези стандарти имат положителен ефект, като SMMT (Society of Motor Manufacturers and Traders) твърди, че към днешна дата ще са необходими 50 нови автомобила, за да произведат същото количество емисии на замърсители като едно превозно средство, построено през 70-те години на миналия век. През 2017 г. SMMT цитира следните цифри в подкрепа на тези твърдения:

• Въглероден оксид (CO): бензинът намалява с 63%, дизелът намалява с 82% от 1993 г.;
• Въглеводороди (HC): бензинът намалява с 50% от 2001 година;
• Азотен оксид (NOx): намаление с 84% от 2001 година;
• Прахови частици (PM): дизелът е по-нисък с 96% от 1993 година.

Тъй като бензиновите и дизеловите двигатели произвеждат различни видове емисии, те подлежат на различни стандарти. Дизелът, например, произвежда повече прахови частици – или сажди – което води до въвеждането на дизелови филтри за твърди частици (DPF).

Бензиновите и дизелови автомобили и микробуси трябва да отговарят на различен набор от критерии за всеки евро стандарт. За съжаление, тъй като те се определят с лабораторни тестове, те не показват непременно действителните емисии, произведени и отделени по време на шофиране в градовете, които могат да бъдат много по-високи от оценките в евро стандарта.

Освен всички останали разходи, при закупуване на нов автомобил един от многото разходи е така наречената „еко такса“, която се определя от няколко фактора:

• Възрастта на автомобила (пътното превозно средство);
• Категорията (лек или товарен);
• Двигателя на автомобила (бензин/дизел, електро или хибрид).

Ентусиазирани да паркирате новата кола пред блока или в гаража си, може и да не знаете за тази такса, но тя се дължи също както Гражданската отговорност и разходите в КАТ, но поне се заплаща само веднъж при закупуване на автомобила. Размерът ѝ е по-висок при по-старите автомобили, например за над 10-годишна кола еко таксата възлиза на повече от 300 лева.

Всъщност разходите по един стар автомобил на повече от 10 години ще продължат да стават все по-големи. Това е така, защото тези автомобили обикновено са с висок въглероден отпечатък, замърсявайки повече околната среда, подлежат на скъпи ремонти и са вече амортизирани. Поради това едно от най-добрите решения е да се сменят за по-съвременен, икономичен и екосъобразен автомобил, с по-малки данъци и разходи за поддръжка.

По отношение на еко стикерите има смесени мнения и дори предложения те да отпаднат. След въвеждането им обаче броят на върнати МПС-та поради технически неизправности е много по-висок, отколкото в предходни години.

Какви са евро стандартите за емисии: проверете колата си

Списъкът по-долу е възпроизведен от стандартите, определени от Европейската комисия и служи като ръководство, за да покаже как различните категории емисии се прилагат към нови модели превозни средства, одобрени след определена дата.


1. Евро 1 - Автомобили, регистрирани от 1 януари 1993 г. Евро 1 беше първият европейски стандарт за емисии за дизелови и бензинови автомобили, но не включваше отделно изискване за измерване на NOx.

2. Евро 2 - Автомобили, регистрирани от 1 януари 1997 г. Евро 2 намали границите за някои мерки както за бензинови, така и за дизелови двигатели, но не включва отделно изискване за измерване на NOx.

3. Евро 3 - Автомобили, регистрирани от 1 януари 2001 г. Евро 3 въведе отделна граница на емисиите на NOx за дизелови (500 мг./км.) и бензинови (150 мг./км.) двигатели.

4. Евро 4 - Автомобили, регистрирани от 1 януари 2006 г. Евро 4 намали наполовина допустимата граница на въглероден оксид за бензинови двигатели, както и намали границите на NOx за дизелите до 250 мг./км. и 80 мг./км. за бензинови, както и ограничения на праховите частици за дизелите.

5. Евро 5 - Автомобили, регистрирани от 1 януари 2011 г. Евро 5 ограниченията за NOx са намалени за дизел до 180 мг./км. и за бензин до 60 мг./км. Беше въведено изискване дизелите да имат филтри за твърди частици (DPF).

6. Евро 6 - Автомобили, регистрирани от 1 септември 2015 г., но автомобилите, продавани преди септември 2016 г., все пак могат да имат рейтинг на двигателя Euro 5. С Евро 6 се въведоха по-ниски приемливи нива на емисии на NOx за дизелови автомобили до 80 мг./км. и за бензин до 60 мг./км.

Важно е да спомене, че евростандартите за емисии са различни за микробусите! Стандартите варират леко в рамките на категориите на микробуса (известни като „класове“), те се диференцират според теглото на микробуса - Клас I (1305 кг.), Клас II (1305 1760 кг.) и Клас III (макс. 3500 кг.). Като цяло стандартите за микробусите обикновено се прилагат по-късно, отколкото за леките автомобили, в някои случаи повече от една година.

Защо се ограничават старите коли в центъра на София

На специална конференция „Предизвикателства и възможности за подобряване на качеството на въздуха“ през 2021 г. бяха дискутирани проблемите на Столична община във връзка с нивата на замърсяване. Те са сред най-високите в Европа, като най-старите дизелови автомобили с евро 4 или по-нисък, допринасят за 56% от общите емисии на азотен оксид и 85% от общите емисии на фини прахови частици.

Тази притеснителна статистика беше изведена с помощта на специализирано проучване по инициатива на TRUE в София и беше коментирана на самото събитие. Според проучването „Въвеждане на нискоемисионна зона в София: Очаквани ползи по отношение на емисиите на NOX и ФПЧ“, жителите на София са изложени на едни от най-високите нива на замърсяване, наблюдавани в европейските градове. Не е изненадващо, че резултатите посочват като основен виновник за това използването на лични автомобили и възрастта на автомобилния парк.

Според обществено достъпна информация, от декември 2022 година се планира да влезе в сила забрана за достъп до центъра на София на най-замърсяващите автомобили. Предвижда се на първо време ограниченията да обхванат колите с екологичен стандарт Евро 1 до Евро 3. Тези рестрикции няма да важат за адресно регистрираните граждани в обсега на нискоемисионните зони. Първоначално се смяташе, че ограниченията ще започнат от автомобили Евро 3 според ускорения план. За протокола е важно да споменем, че има два плана за поетапно ограничаване на достъпа на автомобили с ДВГ до централните зони на столицата. Първият от тях е с край през 2032 г., а другият – по-ускорен и с приключване още през 2027 г.

На този етап властите се опитват да преодолеят нормативни пречки, за да въведат нискоемисионните зони в София. Това споделя в интервю за „Капитал“ Зафир Зарков - зам.-председател на транспортната комисия в Столичната община и оглавяващ работната група по въпроса с въвеждането на нискоемисионни зони. По-рано през юни започнаха обществените обсъждания на Наредбата за нискоемисионните зони, като се предлага създаването на две нискоемисионни зони по отношение на транспорта. Според информацията на сайта на Столична община, зоните ще са разпределени по следния начин:

1. Първата е зоната „Малък ринг“ в карето между бул. „Васил Левски“, бул. „Патриарх Евтимий“, бул. „Ген. Скобелев“, ул. „Опълченска“, бул. „Сливница“.

2. Втората е зоната „Голям ринг“ в карето между бул. „Сливница“, бул. „Данаил Николаев“, бул. „Ситняково“, бул. „П. Яворов“, ул. „Атанас Дуков“, бул. „Х. Ибсен“, бул. „П. Ю. Тодоров“, бул. „И. Е. Гешов“, бул. „К. Величков“. Предложените ограничения в двете зони засягат поетапно автомобилите в ниските екологични групи (от първа до трета екологична група). Предложението е за ограничение на движението им в периода от 1 декември до 28 февруари, в който се регистрират най-сериозните превишения на нормите на фини прахови частици. Първото ограничение ще обхване само "Малкия ринг" на градския център, като влезе в сила от 1 декември 2022 година и ще важи за най-замърсяващите автомобили от първа екологична група с ЕВРО 1 и ЕВРО 2 стандарт.

Дали ежедневно минаващите над 170 000 коли през центъра на София ще намалеят зависи от одобряването и влизането в сила на тази наредба, както и от спазването ѝ. Алтернативите са много – пешеходство, колоездене, електрическа тротинетка, градски транспорт, както и ограничаване до един семеен автомобил. Друг вариант е замяна на стария замърсяващ автомобил, който може да отиде за скрап, с по-нов икономичен и с по-малко данъчни тежести автомобил. Глобата, която се предвижда за първо нарушение е 50 лв., като при по-чести нарушения глобата може да достигне до 500 лв.

Освен автомобилите, тази наредба предвижда да обхване около 55 000 домакинства, които се отопляват на твърдо гориво и които генерират около половината замърсяване на града. Затова ще бъде въведена и нискоемисионна зона и за този вид отопление, като тя ще влезе в сила през 2025 година и ще обхваща районите, в които вече има изградена инсталация на топлофикация или възможност за свързване с газ.

В тази връзка Столична община разработва два безплатни проекта за цялостна подмяна на уредите, които работят с твърдо гориво. Ако използвате такива, помислете за смяната им с друг вид отопление потърсете съдействие от Столична община за подаване на заявление.

Ново европейско законодателство от 2035 г.

На 29 юни беше оповестено какво са се споразумяли европейските страни за окончателната забрана за продажба на коли с двигатели с вътрешно горене от 2035 година. Това ще бъде следващата ни тема, а дотогава помислете:

• Каква кола карате;
• Дали колата ви вече не е амортизирана, ударена, с повреда или извадена от движение;
• Колко разходи имате на месец за нея;
• Дали може да я смените за по-малка и икономична;
• Дали искате бързо да получите максимална сума за нея, ако я дадете за скрап.

Ние ще превърнем този скрап в ценен шредиран скрап, който се използва от металургичните заводи. Това е възможно благодарение на най-модерната шредерна инсталация, която спестява на природата всички отрови както от самите изпарения на автомобилите, така и от отпадъците при преработката на други компоненти.

Свържете се с нас за повече информация още сега: https://ecometal.bg/ и +359 885 771 777

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови