Събарят Вития мост над Дунав. Вместо него двуетажна пасарелка за милиони

Русе на бунт. Покрай реконструкция на крайбрежната алея внушителният мост отива в историята

Антония Чорева Последна промяна на 10 юли 2017 в 14:28 8075 2

"Русенци, снимайте се на Вития мост, докато можете - ще го събарят!" - този призив се носи в Русе последната седмица, след като стана ясно, че един от най-красивите мостове в България, ще бъде съборен, за да бъде построена на негово място двуетажна пасарелка. 

В общината на Русе отдавна текат процедури за няколко проекта за обновяване на града, от единия проект обаче миналата седмица стана ясно, че Витият мост отива с историята заради разширяването на бул. Придунавски. Мостът обаче е любимото романтично място на русенци. 

Именно за това в града се надигна недоволство и тръгна петиция за защита на Вития мост. 

От поръчката на общината става ясно, че консорциум "Дунав инфра" ще изпълнява проекта: Рехабилитация и изграждане на зона за обществен отдих по крайбрежната ивица в района на жп прелеза на речна гара до ул. "Мостова", гр. Русе – първи, втори и трети етап.

Именно тук е включено събарянето на култовия за русенци мост. А поръчката е с прогнозна стойност 6 158 257 лв. без ДДС. 

В нея е записано: "Централната Крайбрежна зона на град Русе обхваща територията от Речната гара до ул. "Мостова". В проекта се предвижда на основната придунавска тераса алеята да се реконструира и разшири, за да се запази и обогати нейното значение. Тя реално ще осъществява няколко важни функции – главна алея за пешеходци, локално обслужваща пристигащите туристи по реката, спешни наложителни дейности – пожарна, бърза помощ и други.

На две места са предвидени малки амфитеатрални площадки за изяви и концерти с гледки към р. Дунав. В централната територия са организирани тематични детски площадки и фитнес на открито.

Цялостното композиционно решение е подчинено на идеята за създаване на преходно пространство между реката и урбанизираната среда чрез използването на природните дадености. Преходът ще се осъществи чрез разнообразяване на ландшафта с геопластиката, промяната в ниските нива на пасарелките и въвеждане на широки стъпала за постепенен преход към ниската крайречна тераса". 

А всъщност после сайтът "Дунав мост" уточнява, че "старата пасарелка пред Гимназията по облекло ще бъде съборена" - Витият мост, а на негово място ще бъде изградена нова двуетажна с още един кръг, за да бъде по-малък наклона при изкачване и слизане от нея и ще има площадка за отдих и наблюдение на залезите на Дунава".

Като предимство на новата пасарелка се изтъква, че тя ще позволява по-лесно и удобно изкачване и слизане на детски и инвалидни колички, като наклонът ще е до 6%. В заоблените участъци са предвидени панорамни площадки. В частта си над ж. п. линията тя ще е висока 1.80 метра над жиците. Ще бъде обезопасена с парапет и бордюри. 

Останалите две пасарелки на кея – при ул. „Баба Тонка“ и при ул. „Омуртаг“ ще бъдат рехабилитирани, а между трите съоръжения за слизане към кея ще бъдат разположени две арт площадки. 

Цялата сума за проекта ще глътне над 6 млн.лева, като ако се запази стария мост, голяма част от парите могат да бъдат спестени. 

Опитахме се да се свържем с отдел "Строителство" в община Русе за повече подробности по проекта и коментар по темата, но неуспешно.  

Това е проектът, но се оказва, че русенци предпочитат стария си мост и са готови да скочат да го защитават и да протестират. 

Сред общественото недоволство се изтъква, че мостът е здрав и е символ на Кея на града и няма нужда да се харчат милиони, за да се строи нов. В борбата си с общината из града тръгна петиция в защита на Вития мост. 

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

12167

2

поп Дръвчо

10.07 2017 в 19:12

Хубав си е старият мост.

Е, заради наклона си е популярна дестинация за пребиване с колело, а когато имаше лагерни колички и що-годе равна настилка по моста - и с тях. Също предразполага към катерене по опорите със съпътстващите рискове. И трите моста, в съчетание с кръчмите и капанчетата наоколо предразполагат към пикаене над ЖП линията и контактната мрежа, пак със съответните рискове.

Нооо са си част от облика на града.

Освен това ако човек иска да слезе с бебешка количка до долу това е почти единствена възможност, ама в новия проект изглежда да са я запазили. Друг въпрос че докато построят новия бебето от количката може и да тръгне на училище.

7671

1

Hissarion

10.07 2017 в 15:28

Ако е строен преди 89-та ще го бутнат, защото е комунистически.