Приложение открива и идентифицира отпадъците и неправилно изхвърлените фасове в София (галерия)

#ПромениКартинката вече трета година фокусира вниманието на обществото към проблема с неправилно изхвърлените фасове и апелира към отговорно потребителско поведение

OFFNews 12 май 2023 в 16:20 7718 0

Джеф Киршер разказва за кампанията на Literatti

Снимка Active Group

Джеф Киршер разказва за кампанията на Literatti

Едни от най-често неправилно изхвърляни отпадъци в световен мащаб са именно цигарените филтри, чието разграждане отнема до 15 години в зависимост от външните условия. Информационната кампания #ПромениКартинката започна партньорство с Litterati – международна организация, чиято основна мисия е свят без отпадъци посредством събиране и обработване на геопространствени данни за потребителското поведение и неправилно изхвърлените отпадъци.

Създателите на Litterati Джеф Киршер и Дик Айрес са в София, където извършват тридневно проучване какви отпадъци, включително и фасове, изхвърлят неправилно потребителите, какво количество и къде най-често ги изхвърлят.

Приложението, разработено от Litterati (б.а - игра на думи от английското "litter" - отпадък), e способно за стотни от секундата да различи дали става въпрос за пластмасова чаша, алуминиево кенче или фас от цигара. За една секунда пък може да разпознае над 100 фаса.

Събраните чрез апликацията данни за боклука по улиците, тротоарите и плажовете в над 185 държави по света може да се анализира от експерти. Чрез своето мобилно приложение Litterati създават общности от хора, които идентифицират неправилно изхвърлените отпадъци и се обединяват около идеята за един по-чист свят. Работата на Litterati е разделена в два основни раздела – Ангажиране (Engage) и Анализ (Analyze).

Аналитичната функция на приложението помага на общини, организации и компании да разберат какви отпадъци къде точно се появяват най-често, за да стартират успешни стратегии и действия за тяхното намаляване и премахване. Разделът "Ангажиране" обединява хора и общности около идеята за по-чист свят и нашата лична следа, когато говорим за справянето с глобалния проблем. Технологичното време за обработка и анализиране на резултатите от потребителското поведение в София е около 2 месеца. 



Вижте как организацията партнира успешно с Филип Морис Интернешънъл в различни страни - PMI & Litterati: Working Together - YouTube
.

„Ние, от Litterati, превръщаме отпадъка в данни. Всяка снимка на даден отпадък дава информация кой, какво, кога и къде изхвърля. След това компютърна технология разпознава от снимката - предмета, материала и марката на отпадъка, които често не са разпознаваеми и видими за човешкото око. И цялата тази информация служи за 3 неща: да се разработват политики, да се произвеждат по-устойчиви опаковки и потребителите да бъдат стимулирани да се държат по-отговорно“, разказа един от основателите на Litterati Джеф Киршер пред българските журналисти на събитие на #ПромениКартинката в София.


„Всички искаме да живеем в по-чиста градска среда и природа. Това няма да се случи за ден или два. Но се надявам след 5 години да видим истинска промяна. И точно това правим с информационната кампания #ПромениКартинката и партньорството с Litterati – използваме данните, за да продължим целенасочената си работа в посока устойчиво намаляване на замърсяването в България с неправилно изхвърлени цигарени фасове, но и всякакви други отпадъци “, сподели Диляна Якова, мениджър „Регулации и устойчиво развитие“ във Филип Морис България.

Диляна Якова

Идеята на информационната кампания #ПромениКартинката е да постигне положителна промяна в поведението на хората, като се фокусира върху фактите чрез силата на изкуството.

Една вълнуваща инициатива на #ПромениКартинката беше възобновена тази година - колаборацията с НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“. Вдъхновени от посланията на кампанията, студенти от академията по театрално и филмово изкуство създадоха нова серия от кратки видеа, посветени на темата, като част от обучителния модул „Социална реклама“. Можете да ги гледате тук: Специални проекти - Промени Картинката (promenikartinkata.bg)

„Истинско предизвикателство беше да работим по тази тема, особено да създадем послания, които да ангажират хората и те наистина да обърнат внимание на проблема с неправилно изхвърлените фасове. Искаме да се случи промяна“, разказаха студентите от Академията по театрално и филмово изкуство.

Друга успешна активност на кампанията стартира отново - втората пътуваща изложба в колаборация с фондация Optimistas. Тя започна от Велико Търново и след това пристигна в Габрово. Следващите спирки ще са Русе, Видин и Бургас. Докато #ПромениКартинката пътува из България, провокативните визии и послания на кампанията привличат погледите на минувачите и в парка пред Народен театър "Иван Вазов".

До 16 май ще можете да видите изложбата в красивия парк пред театъра, създадена със съдействието на вестник Стандарт и Столична община. Посланията на #ПромениКартинката ще "облекат" и съблекални и спасителни постове на над 50 български плажа, за да напомнят, че всеки от нас има своя принос в опазване на планетата чиста.


Повече за кампанията:

#ПромениКартинката, информационна кампания на Филип Морис България, стартира през лятото на 2021 г. От тогава до днес на десетки плажове по българското Черноморие бяха поставени въздействащи визии, бяха организирани доброволчески акции по почистване в София, Пловдив, Благоевград, Варна, Бургас, Стара Загора, Добрич и Русе. През изминалата година кампанията организира пет информационни изложби в страната и се включи в десетки културни събития. Посланици на #ПромениКартинката са популярни личности, които се отличават със своята силна гражданска позиция – Ива Екимова, Ники Кънчев, Гери Турийска, момчетата от група Остава, Анна Цолова. 



Научете повече за инициативата и следващи активности в нея тук и тук.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
X

Подкастът на OFFNews