Посланик Рубин: България сама избра F-16, не сме оказвали натиск

OFFNews 04 февруари 2019 в 08:41 3059 9

Снимка бТВ

Никога не е имало натиск върху България да избере F-16. Това заяви aмериканският посланик Ерик Рубин в интервю за бТВ.

През януари Народното събрание реши да започнем преговори със Съединените щати за нов изтребител за армията ни.

"Това е суверенно българско решение, България е суверенна държава, наш партньор и съюзник, член на НАТО и ЕС. България сама взима решения. Не сме се свенили да заявяваме, че считаме F-16 за най-добрия самолет за България. Вярваме, че решението за започване на преговори с нас беше правилното решение, ние го аплодираме, но никога не е оказван натиск", подчерта той.

Окончателната цена ще бъде определена, като свършим преговорите, каза още посланик Ерик Рубин.

Следва целият разговор на журналиста Светослав Иванов с посланик Рубин:

– Ваше Превъзходителство, до каква степен вашето правителство играе роля в процедурата за решението да се започнат преговори за закупуването на F-16? Имахме посещение на високо ниво преди два месеца, когато господин Съливан дойде в София. И след неговото посещение всичко започна и тази процедура се превърна в една от най-горещите теми за нашето общество.

– Преди всичко, най-важното нещо, което трябва да се подчертае, е, че това е продажба между двете правителства. Правителството на САЩ участва, според нас е добра идея правителствата да преговарят за тези продажби, заедно с фирмите, които са засегнати, защото правителствата имат отношения, което гарантира, че интересът на всички ще бъде опазен. Това не е обикновена търговска трансакция, всъщност не е поначало търговска сделка, а стратегическо решение от страна на България за модернизиране на армията, за предоставяне на невероятните военнослужещи оборудването, което заслужават, за да отбраняват държавата си и да помагат за отбраняването на всички останали членове на НАТО – нещо, което ние силно подкрепяме. Ние участваме, истина е, че бе обсъждан въпросът, когато заместник-държавният секретар г-н Съливан беше тук през декември. И ще продължим да участваме и да работим с напредването на преговорите.

– Българското правителство защитава процедурата. В същото време, българският президент, г-н Радев, я разкритикува, с думите: „Българското правителство не е успя да балансира политически и технически критерии в купуването на изтребители“. Оказахте ли натиск на българския кабинет да придобие F-16?

– Никога не е имало никакъв вид натиск. Това е суверенно българско решение, България е суверенна държава, наш партньор и съюзник, член на НАТО и ЕС. България сама взима решения. Не сме се свенили да заявяваме, че считаме F-16 за най-добрия самолет за България. Вярваме, че решението за започване на преговори с нас беше правилното решение, ние го аплодираме, но никога не е оказван натиск. Спазвали сме стриктно българските закони, придържали сме се към процедурата за офертите, чак до писмото, всяка една точка е съгласно законите. Ние сме прозрачни, открити, но не крием факта, че вярваме, че България заслужава най-добрия самолет и в този случай най-добрият самолет е F-16 блок 70.

– Добре, но има и обвинения в лобизъм в различни посоки. Например президентът обвинява правителството, правителството обвинява президента. Как бихте коментирали тази обстановка?

– Преди всичко, от наша гледна точка, на правителството на САЩ и „Локхийд Мартин”, производителя на F-16, категорично заявявам, че не е имало лобизъм. Бяхме много прозрачни, „Локхийд Мартин” проведе обществена пресконференция тук, на която всички медии бяха поканени. Правителството на САЩ, в нашите преговори с България, наистина сме насърчавали България да модернизира армията си, но в никакъв момент не сме оказвали натиск или да е имало неправомерни действия. В крайна сметка това, което видяхме, бе гласуване в демократичния парламент, демократично избрания парламент на България, която е парламентарна република, със значително мнозинство за продължаване с преговори за F-16. Няма как да бъде по-прозрачно и демократично.

– А как ще отговорите на изказването на вицепрезидента на СААБ, госпожа Стоянова, която каза: „Този вид самолети не съществува наистина, няма производствена база за тях и този модел не се използва в никоя друга армия по света“?

– Първата ми реакция е да се почувствам неудобно за СААБ, че прави такива коментари. Защото това показва именно защо вярваме, че това е правилният избор за България. F-16 блок 70 е нов изтребител. Причината да не е във Военновъздушните сили на други страни по света е, че това е последната версия, обновената версия на F-16. F-16, които България ще може да купи, ако завършим успешно преговорите, са много по-добри от F-16 в щатските Вoенновъздушни сили. Те имат способности, включително способности за спасяване на пилота, ако изпадне в безсъзнание по време на полета, способности за авионика и комуникации, които са последен модел. Причината да не го виждате да лети е, че България купува най-новата версия на F-16. Вече редица други държави са ги поръчали, включително Словакия в ЕС и много други по света. Това е нова поточна линия в Южна Каролина, но се изгражда, ще бъде завършена скоро. Това е най-доброто от своето поколение изтребители и въпросът ми би бил: „Защо да не получи България най-доброто“?

– Споменахте в началото на разговора ни, че не е типичната сделка между дружества или между държави и компании, не е типична търговска трансакция. Затова ще Ви попитам за някои технически въпроси. Например – Вашето мнение за възможния сценарий, ако София забави процедурата или не получи пълната политическа подкрепа в парламента, за да увеличи сумата, необходима за F-16. Какво би се случило в такъв случай?

– Преди всичко, нека поговоря малко за цената. Аз съм бил пределно ясен в коментарите си, както и правителството, че окончателната цена ще бъде определена, като свършим преговорите. Много ясно сме заявили, че окончателната ни оферта ще отговаря на разбиранията ни за нуждите на България, нейните оперативни и финансови нужди, и че окончателната цена ще бъде изготвена спрямо нуждите на България, разбирайки ограниченията, които има България, както и оперативните нужди, това е много важно. Второ, не приемам и не мисля, че който и да било от наша страна приема, този самолет да е по-скъп от алтернативите. Истина е, че първоначалната цена ще бъде сравнително по-висока от тази за другите изтребители, които се предлагат, но тази цена включва всичко – обучение, поддръжка, инфраструктура, включва и отношения със САЩ занапред, които ще продължат с десетилетия. Другите конкурентни изтребители в някои случаи дори нямат въоръжение. Те са самолети за разглеждане, за туризъм, които може да бъдат надградени с покупката на оръжия и авионика, както и друго оборудване от САЩ на търговска база. В крайна сметка тези разходи може би ще бъдат по-високи от цената на F-16. Погрешно е да се съди по първоначалната цена, без да се вземат предвид всички тези фактори. Второто нещо, което бих казал в това отношение, е, че много се надяваме решението на парламента за започване на преговори да доведе до успешен договор и успешна продажба, защото вече твърде дълго България отлага закупуването на модерни изтребители. Толкова дълго, че вече няма способността, която трябва да имат Военновъздушните сили. Тази държава има много достойна традиция като една от първите държави в света, която има Военновъздушни сили. Това е славна традиция във ВВС, която България трябва да опази, със способни, модерни и оперативно съвместими самолети. Не много, говорим само за 8 изтребителя. Никой не говори за мащабна флотилия. Но да имат способностите, необходими на България, за да се отбранява в света днес, за да участва в отбраната на региона заедно с други съюзници в НАТО. Следва да се отбележи също, че всяка друга държава-членка на НАТО в региона има F-16, така че България ще се присъедини към група държави, с които могат да летят заедно, да имат оперативна съвместимост, да правят съвместни обучения за поддръжка.

– Говорейки за цената, готови ли сте да промените някои други аспекти, например като предварителното заплащане, което искате? Готови ли сте да приемете лизинг или дори плащане след изпълнение на поръчката?

– На първо място, както казах, сме готови да променим окончателното предложение за договор съгласно нуждите и изискванията на България, това включва и финансовата страна. Не мога да си позволя преди започване на преговорите да говоря по телевизията за това как може да изглежда окончателен договор. Но мога да кажа, че това ще бъде тема на преговори. Ще работим усърдно, за да постигнем споразумение с българската страна окончателно предложение за договор, което отговаря на нуждите и изискванията на България.

– С кого ще преговаряте? Имаме четирима отговорни министри, министър-председател, както и президент, който е държавен глава. С кого ще преговаряте?

–Това ще се реши от българското правителство, не е наше решение. Все още не сме посочили окончателни екипи по преговори, но е ясно, че Министерството на отбраната ще участва задълбочено, както и трябва да бъде, както и нашият Департамент на отбраната, но и несъмнено Министерството на външните работи и Държавния департамент. Това е въпрос за българската страна, кои ще бъдат преговарящите.

– Фактът, че приближават избори и два пъти ще гласуваме за една година, ще забърза или ще забави процеса според Вас?

– Като американски посланик се старая усърдно да стоя настрана от българската политика и ще продължа и днес да стоя настрана от българската политика, така че няма да коментирам избори или нещо подобно. Но ще повторя, че вярваме, че това е добра възможност за България най-накрая да постигне модернизация на Военновъздушните сили, нещо необходимо от много отдавна, и да се даде на славните Военновъздушните сили оборудването, което нейните талантливи и патриотични хора заслужават. Вярвам, че това е възможността да се направи. Надяваме се преговорите да напредват бързо и да се стигне до положителен край сравнително скоро, но е твърде рано да се каже и всъщност трябва първо да започнем преговорите.

– Посланик Рубин, много Ви благодаря за това интервю.

– За мен беше удоволствие, благодаря.

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    За писането на коментар е необходима регистрация.
    Моля, регистрирайте се от TУК!
    Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

    16193

    8

    SC

    04.02 2019 в 22:09

    Няма натиск. Само леко сръчкване.

    20699

    7

    Новак

    04.02 2019 в 13:31

    А бе хора, толкова ли сте ограничени та да не разбирате, че не става въпрос за МиГ-ове, Грипени, Ф някакви си, а ставаше въпрос може ли България да взима решения без да е подлога на някой? Е, не може! И това е жалкото. Това решение е толкова без външен натиск, колкото и онова през 1968 да се изпратят войски в Чехословакия. Може би и тогава посланикът на СССР е давал подобни интервюта.
    Това е жалката истина, а иначе клакьори и от едната и Пт другата страна винаги е имало.

    10524

    6

    Комита

    04.02 2019 в 12:55

    Ха, руститутките се активирали! Подкрепям мнението на Оги и баш ме брига за савушкините 10-20 нехаресвания.

    Колкото и да ви е мъчно, МиГ-овете ще отидат в историята, а кумирите ви в Кремъл ще се лишат от няколко десетки милиона, плащани от българските данъкоплатци (между които сте и вие, тъпаци!) на годишна база.

    Накрая ще ви спрат хонорарите и няма да имате пари за „Бояришник“ :D

    5900

    5

    Старши

    04.02 2019 в 12:26

    Естествено че не е имало, пък да е имало ще си признаеш ли??????????????

    12415

    3

    senester

    04.02 2019 в 12:04

    Ама как,Нахалник Рубин.За какъв натиск говориш?Само шест пъти те показаха по всички централни телевизии как многозначително поклащаш кратуна в уверението,че ние сме приятелски страни,което се заключава в очакванията ви да закупим само и единствено от вас тези скъпи играчки.Това е наше задължение,а вие такива нямате,разбира се

    11948

    2

    Oggie Petkov

    04.02 2019 в 11:08

    Лошото е единствено, че американците оказват много слаб натиск, а трябва непрекъснато бой по кратуните на нашите червеногъзи макаци с американска сопа.

    12319

    1

    Чичо ви

    04.02 2019 в 09:30

    Aбе, що го няма баркода в долния ъгъл, нали така се прави като има платени съобщения...
    Не били оказвали натиск. То и за спирането на Южен Поток не оказвахте натиск, оня шизо маккейн ей така си се разходи тогава до София, за да се повози на метрото, може би!?
     
    X

    Тодор Живков - герой в италиански филм за Берлингуер