Омбудсманът пита защо никой не получава помощи за вода

OFFNews 24 март 2023 в 09:36 1453 0

Диана Ковачева

Снимка БГНЕС

Диана Ковачева

Омбудсманът Диана Ковачева алармира, че хората в затруднено положение не получават полагащите им се по закон помощи за вода, когато не могат да платят сметките си.

Законът за ВиК предвижда "водни помощи" в размер на близо 3 кубика вода месечно. Институциите обаче не прилагат тази мярка.

"Съвсем скоро изпратих едно запитване до МТСП, в което попитах през м.г. колко души са получили водни помощи. Отговорът, който получих много ме озадачи, защото от него излиза, че министерството смята, че не е целесъобразно да се прилага текста на закона. Не разбирам като юрист как така при действащ закон, една институция, пък била тя и МТСП, отказва да приложи текста на закона. Интересното е, че не всички институции отказват да признаят, че има водни помощи. От КЕВР казват, че няма нужда да се безпокоят хората от цените на водата, защото има водни помощи, а от МТСП казват, че това не е целесъобразно да се прилага този текст", обясни Диана Ковачева.

Омбудсманът посочи какъв е редът за получаване на тези помощи: отива се в дирекцията за социално подпомагане, подава се молба - декларация и съответно се преценяват по критериите за социално слабите. Има жалби от граждани, които са провокирали омбудсмана да започне тази дискусия.

"Не мога да си представя, когато цената на водата е над 5 лева и когато м.г. тя поскъпна с близо 40% средно за страната, реално има хора, на които им спират водата, защото не могат да си я платят. Тяхно право е да си търсят правата. Не разбирам как е възможно да откажеш да прилагаш действащ текст в закон", коментира Ковачева.

По думите ѝ тревожната тенденция е, че жалбите на гражданите нарастват. За 2022 г. писмените жалби, които са подадени до нея, са над 15 000. Над 73 000 души са се обърнали към омбудсмана по телефона или са отишли лично в приемната. От там с близо 30% нарастват и препоръките, които е изпратила.

"На първо място са потребителските жалби. Те са над 30% от всички жалби. Сред тях най-честите са оплакванията за лошото качество на водата и високата цена. Следват проблеми с електроснабдяването, топлоснабдяването, със социално-икономическите права на хората - пенсии, социални плащания, здравеопазване, ТЕЛК решенията, образование и т.н.", уточни омбудсманът.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови