Омбудсманът Диана Ковачева изпрати писма до председателите на НСИ Сергей Цветарски и на Комисията по дигитализация, електронно управление и информационни технологии Ивайло Мирчев, в които ги информира за десетките жалби и сигнали във връзка със системата за електронното преброяване.
Оплакванията са заради начина, по който се осъществява преброяването, съмнения за застрашени права и основателни въпроси, свързани с различните аспекти от „Преброяване 2021“.
„Значителна част от жалбите са по отношение на електронното преброяване, което се оказва, че всъщност не е докрай електронно“, пише Диана Ковачева.
Тя посочва, че при е-преброяването системата генерира уникален преброителен код, с което обаче не приключва участието на гражданите, които са се преброили онлайн. Ако лицето (лицата) в едно жилище вече са се преброили по интернет чрез електронен въпросник, преброителят трябва да поиска кода, генериран от системата, който удостоверява това и за тях не трябва да се попълват преброителни карти от преброител.
„На практика това означава, че дори гражданите да искат да бъдат е-преброени, за да си спестят очакване и разговори с преброителя, което е нормално в условията на пандемия, все пак ще трябва да осъществят контакт с него, за да му предадат кода си. По този начин се намаляват задълженията единствено на преброителя, но не се облекчават гражданите в изпълнение на задължението им да се преброят“, допълва омбудсманът.
Ковачева добавя, че гражданите поставят въпроса за усъвършенстване на системата, с добавянето на бутона „submit“, с който да се изпрати този код и с това да се финализира процесът по е-преброяване.
Тя допълва, че хората поставят въпроси и за осъществяване на преброяването на българските граждани, които са извън страната по време на преброяването.
„Оказва се, че е-преброяване не може да се осъществи от IP адрес извън страната, а е възможно гражданите по служебни или здравословни причини да са извън България точно в този период. Ако те не бъдат преброени от член на семейството им, които са в страната, могат дори да бъдат глобени“, подчертава доц. Ковачева.
Сред другите въпроси на хората са - какво се случва, ако имотът им не е отразен на картата и системата не отчита наличието на такъв адрес - нова пречка за получаването на въпросния код, която води до невъзможност имотът и домакинството да бъдат преброени.
„Не по-маловажен проблем, изтъкнат от гражданите, е липсата на достатъчна информираност относно начина, по който ще се осъществи на практика преброяването, например кога ще осъществява посещенията си преброителят, в работно или извънработно време, само в работни дни или и в почивни дни, по какъв начин ще се легитимира т.е. взети ли са мерки, за да не се допуснат злоупотреби като лица с престъпни намерения се представят за преброители, по какъв начин ще се преброяват лица с увреждания, както и такива поставени под карантина. Също така не за всички граждани е достъпна информацията, публикувана в интернет и е необходимо да се търсят и други подходящи алтернативни канали, така че тя да достигне до всички“, допълва омбудсманът.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)