Обмисля се въвеждането на двугодишен гратисен период за въвеждането на задължително предучилищно обучение за 4-годишните деца, заяви министърът на образованието Красимир Вълчев пред БНР и допълни, че в момента в МОН подготвят нормативната база за целта.
"Може би ще подходим като при 5-годишните – да има двугодишен гратисен период, в който общините да решат дали да се включат в мярката, така че не говорим за задължително, повсеместно (въвеждане - бел. ред.) от идната учебна година", каза той.
Той мотивира политиката с необходимостта децата, за които българският език не е майчин, да го научат, за да мога да се справят в училище и да не отпадат.
"Предучилищната възраст е периодът, в който в най-голяма степен се формират когнитивните социално-емоционални, най-вече езикови способности. В най-голяма степен тогава се формират нагласи за учене, създават се най-много мозъчни връзки, които формират интелигентността, езиковите способности. Лишаването на децата от образователна среда в този период може да има отрицателни последствия", подчерта министърът.
Много трудно училището компенсира образователните дефицити на децата, в чиито семейства не се говори български и които не са посещавали градина. Обикновено тя ги "избутва" до пети, шести клас и след това отпадат - допълни той.
Министърът подчерта, че в групите за 4-годишни не става въпрос за образование - там няма да се учат да пишат и да четат и да им пишат оценки, говорим изцяло за педагогически взаимодействия с игра.
Обхванатите в момента в задължителните предучилищни групи (сега те обхващат 5- и 6-годишните) са 78-79% от децата. България е поела ангажимента за достигането на 95% включени в образованието деца от 4 до 6 г. С включването на 4-годишните в градините ще трябва да влязат още около 15 хил. деца, но от МОН очакват реално те да са между 8 хил. и 10 хил.
По закон има санкция за родителите, които не пускат децата в задължителна за образование възраст. Тя е между 50 и 100 лева. По-значимата обаче е спирането на социалните и семейните помощи. От тази година бяха добавени и енергийните. Според министъра обаче основният инструмент не трябва да бъде санкциониращият, а мотивиращият. Затова и са назначени над 200 медиатори, в т.ч. в детските градини, които да убеждават родителите, че е правилно да пускат децата.
Недостигът на места в градините в София и други големи градове Вълчев коментира с думите, че за последните 10 г. в столицата са построени 100 градини, които осигуряват още около 1000 места, а актуалният недостиг варира от 500 до 1500. За 2020 г. са предвидени 70 млн. лева за строеж на градини и дострояване на училища. Към тях ще бъдат добавени и 13 млн. лева по механизма на ЕИО. Очаква се през 2020 и 2021 г. да бъдат построени между 80 и 100 градини в цялата страна, включително села. С тях ще могат да се осигурят места за още между 8000 и 10 000 деца.
В София ще трябва да продължи да се работи и след това, защото там проблемът няма да се реши напълно - ще останат проблемите с високата пълняемост на групите и наличието на подготвителни групи в училище, което е компромисен вариант, разрешен заради недостига в градините.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Amethyst
Цонев: Момчето порасна, стана лидер и партията го припозна. Доган нека почива
Джендо Джедев
Бедните държави са гневни, че богатите им дават едва 300 млрд. долара за климата
Джендо Джедев
Цончо Ганев на събитие за ''модернизация'' на Китайската комунистическа партия в Пекин
Джендо Джедев
Украйна има одобрението да атакува Русия с френски ракети с далечен обсег