"Музиката не е разточителство, тя изгражда детето като личност" (писма на учители до министър Танев)

Александра Маркарян Последна промяна на 03 ноември 2015 в 08:47 14305 21

Тодор Танев

Снимка БГНЕС/Боби Тошев

Проф. Тодор Танев, министър на образованието

Проектът на нов рамков учебен план за езиковите гимназии на Министерството на образованието и науката предвижда драстично намаляване на часовете по изкуства - музика и изобразително изкуство. Хорариумът се свива наполовина - от 36 учебни часа (т.е. по 1 ч. седмично) на 18 часа за всеки от двата предмета, т.е. 1/2 учебен час седмично. Проектът предизвика възмущние в културните среди. Учители изразиха протеста си, а вчера директори на училища се срещнаха и със зам.-министъра на образованието, отговарящ за средното образование, Ваня Кастрева. На срещата присъства и председателят на Синдиката на българските учители към КНСБ Янка Такева.

Учители реагираха и с писма до министъра на образованието проф. Тодор Танев, който е син на композитора Александър Танев. Проектите за нови рамкови учебни планове (такива има за всеки вид училища, не само за езиковите гимназии) са разработени и преди години и за приемането им настоява основният им вносител, а и вносител на новия Закон за предучилищното и училищното образование Милена Дамянова. Дамянова - сега депутат от ГЕРБ и председател на комисията по образование в Народното събрание, беше зам.-министър на образованието по време на първото правителство на ГЕРБ.

Публикуваме две от писмата, изпратени до министъра на образованието проф. Тодор Танев.  Готови сме да публикуваме и аргументирани мнения, защитаващи противоположната теза - "за" намаляването на часовете.

Ако искате да изразите позицията си за решението, можете да пишете до Министерството, което е дало срок до 9 ноември за становища по проектите за нови учебни планове, както и до OFFNews на адрес: offnews@offnews.bg.

"Благодаря на съдбата, че навреме разбрах, че хората на изкуството са единствените възможни учители......"
Георги Тошев

Уважаеми г-н Министър,

Честит Празник!

На този ден се обръщам към Вас, като родител, като музикант и като човек радеещ за бъдещето на младите българи. Разбирайки за решението за премахване на часовете по изкуствата (музика и изобразително изкуство) в гимназията (8, 9 и 10 клас), изказвам своето възмущение и непрмиримост към опитите за изгонване на културата от училището!

Не искам да си представя на какво унижение са подложени учителите, отпускайки им половин час (под санитарния минимум) като допълващ предмет, който ще може да се доработва от учителите с недостигащи часове! Музиката не е разточителство, тя е елемент и основа от изграждането на детето като личност, като култура.

Преди години във Франция е имало подобен прецедент, но след излъчването на фр. филм "ХОРИСТИТЕ" се въвежда задължителното изучаване не само на музика, но и на музикален инструмент в горните класове. Дали пък не трябва една прожекция за служителите от тези ведомства, които с лека ръка приемат недомислени предложения? Повечето европейски държави държат на културата си и на израстването на такива личности, защото каквито деца образовате и възпитате - такива ще Ви управляват в бъдеще.

В държавата на чалга ценности, децата ще мислят, че Моцарт - това са шоколадови бонбони, а Бетовен е куче от американски филм.

Една мъдрост казва, че "в обществото на слепите, едноокият е цар." В момента ние избождаме очите на нашите деца, за да може след време, тези които не виждат, да бъдат управлявани по-лесно от недовиждащите, които въвеждат безкултурността, като основа на образованието!

Уважаеми г-н Министър,

Искам да Ви благодаря за това,че сте радетел на изкуствата и останахте верен на музиката, като не допуснахте премахването на часовете в първи гимназиален етап. Поклон пред това, че устояхте и сте на път да проведете една разумна културна политика в гимназиите.

Проф.Танев, едно не разбирам и не само аз, питам Ви от името на цялата колегия: що за феномен е 1/2 учебен час на седмица? Както е заложено в новите стандарти в 8, 9 и 10 клас, учениците ще учат само по 1 срок музика, което, само по себе си, е несериозно и непрофесионално.
Мисля,че изкуствата имат огромно значение за израстването на личността и заслужават достойно място в учебния план.

От името на хората, които искат да работят сериозно в образователната система, Ви моля да преосмислите решението си и да запазите този единствен час в 8.ми, 9-ти клас и по възможност и в 10-ти.

Благодаря Ви предварително, че няма да допуснете тази дискриминация и ще вземете необходимите разумни и честни спрямо музиката и децата решения.

OFFNews не публикува имената на авторите на писмата заради желанието им да останат анонимни.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

04.11 2015 в 23:14

Суха материя, усложнен учебен материал и учебници пълни с куп излишна информация, a насреща едни роботизирани пишещи машини. Сега и напът да бъдат отнети единствените предмети, вдъхващи цвят и живец у подрастващите.Това ли е високата цел? Да заличим изкуството и музиката от съзнанието на учениците. Да убием всички таланти , отнемайки им възможността да се развиват. Защото това не са просто часовете, в които разпускаш, тези дисциплини карат младият човек да твори, да мисли извън границите на предела, да се учи на култура и да я създава. Да надникнем в схващанията на други хора. В други европейски страни, в Америка и изобщо по целия свят музикалното обучение е задължителна част от образователния процес. Как само нашето правителство не осъзнава, че това е една от основните съставки за да се развиваме ние младите.

04.11 2015 в 20:13

Ако не училището то какво би обогатило културното израстване на младите хора ? Една от малкото възможности подрастващия да изрази себе е точно чрез този тип занятия, в които авторитетите в образователната система могат и са длъжни да подпомогнат с каквото е необходимо.

Каква е следващата стъпка ? Да се премахне предмета История ? А може би и Български език не ни е толкова нужен колкото си мислим..

България за да има балансирано развити личности е нужно тя самата да ги създаде, защото това, което учи училището не може да бъде научено никъде другаде, а дори и да може то когато интереса към него не е подхранен, то и усилията ще отсъстват.

04.11 2015 в 10:58

Музиката развива децата, прави ги по-добри и емоционално възприемащи заобикалящия ги свят.
По-добре повече музика, отколкото разкази от преди 150 г, които отразяват действителност, която не достига като смисъл и разбиране до съвременните деца.

03.11 2015 в 21:27

Да превърнем обществото от млади таланти в сган... Това ли е новата цел на образованието в България?!
Аз съм ученик в Езикова гимназия "Пейо Яворов" и това засяга мен, моите връстници, всички Яворовци и т.н. Дори в 11 клас аз предпочитам час по музика от колкото час по информационни технологии, където уверявам ви всеки един ученик, от който и да било клас, 45 минути "виси" във Facebook. Часовете по изкуствата те карат не само да разпуснеш от другите занятия, но изграждат нюх към културата и те карат да погледнеш отвъд видимото. За 11 години съм видяла не много учители, но знам че тези по изкуствата не просто те забавляват по образователен начин, но те карат да излезеш извън черупката. Какви ще бъдат децата на бъдещето?! Чалгата ли ще бъде предаваната от поколение на поколение песен?! Да погледнем страните от Европейския съюз. Във всяка една от тях децата не само изучават изкуства, те задължително се занимават по разширено с някое от тях. Нали уж към това се стремим-да бъдем добре устроена икономически, социално и политически държава?! Е... май сме пообъркали посоката. Изразявам категоричното си неодобрение по тази немислимо глупава идея. Ясно ми е, че мнението на един средностатистически ученик, без връзки в политическата среда не е от никакво значение за "управителите" на държавата ни и не може да промени нищо, но може би ако сме повече и се обединим, можем да се вземем в ръце и да ПРОМЕНИМ!

03.11 2015 в 18:57

Поредната абсолютна простотия, забъркана от кабинета Герб-Реформаторски блок! Вместо да подобрят програмата по музика (действително търпи много подобрения), те смятат да "решат" проблема като махнат музиката и рисуването въобще! Политиката към опростачаване на нацията стана още по-целеустремена и очевидна! Другата тъпотия, която е от много десетилетия и продължава с пълен напред е изучаването на 2 чужди езика! И по колко часа? При нас (завършил съм 1997) бяха по 2 часа на език седмично, което естествено беше напълно недостатъчно? Ако имаш по-4-5 часа за един език, по-добре да не го изучаваш, ами да имаш свободно време, което да използваш именно за учене на чужд език на частно. Най-хубавото е да имаш в у-ще 1 език, но да го научиш качествено. Завършваш гимназия на 19 г., когато си достатъчно млад, за да подхванеш нов език, изучавайки го сериозно.

03.11 2015 в 18:49

В учебника за четвърти клас по музика, а пресполагам и не само, има такива безумни текстове - кавър на Sex bomb и др., кой ги одобрява тези учебници?!? По музика, рисуване и физическо в начален курс преподава класната ?!?, която използва тези часове ако има да наваксва по другите предмети.

03.11 2015 в 18:10

Абе вие нещо съвсем изтрещяхте! Знаете ли, че бащата на този министър е големия български композитор Александър Танев, а сестра му е световно известна пианистка? Намерили те на кого да обясняват що е то музика и има ли полза от нея!

03.11 2015 в 17:04

Песента на Витошара:'Само от спортист в планината ти ще се спасиш, защото долу е полиция, горе е милиция и навсякъде е авиация без комуникация'.

03.11 2015 в 16:29

Обучението по и най-вече ЧРЕЗ Музика развива не просто слуха - то развива интелекта. Способността за запомняне, концентрацията, чувството за дисциплина, умението да работиш в екип ( за хоровете и училищните оркестри). В Швеция и другите скандинавски страни, в Америка, по целия свят музикалното обучение е задължителна част от образователния процес. Нашите учебници по музика са написани от сухари и хора, загубили живия досег с музиката и децата преди десетилетия, или от пълни продажници. Пример - в учебника по музика се описват "постиженията" на чалга -културата, или се описват обичаите на различните националности в България - турци, цигани, ( за благозвучие са добавени евреи и и арменци). Това е престъпление спрямо вродените музикални заложби на българските деца, които често остават неразкрити или напълно осакатени естетически. Ето, това не бива да допуска повече министър Танев!

03.11 2015 в 16:14

Прав е професорът и Доган го знае затова тук с приоритет за адаптация на български са американската чалга(рап) и турската чалга(поп-фолк) Музиката има най-лесен достъп до душата на обществото. Нашите слушат циганинът Азис, слушат силиконки и ромът 100 кила как проповядват към лесна любов и разврат на по 12 годинки и после очакваш да си мислят, че кучка е лошо. Не кучка е хубаво виж и Rihanna - лапа на поразия, но има пара да харчи бе има модни парцали пуши един джойнт и и става едно лекичко да поеме и два че и отзад вече всяка свикна, а за свирката си е задължително лапай чедо и си мисли, че имаш ниво над средното - ти си долу ма разпоретинооо!! :D