"Модернизирането на образованието е задължително условие, ако искаме децата ни да бъдат подготвени за живота и за работните места на бъдещето. В ЕС повече от 60% от 9-годишните посещават училища, които не са цифрово оборудвани. Между 50 и 80% от учениците никога не използват цифрови учебници, софтуер за симулации или обучаващи игри. Това се отразява върху възможността за качествено образование и обучение по цифрови умения. Модернизирането на образованието предполага по-добро интегриране на цифровите технологии в учебната среда."
Това заяви българският еврокомисар Мария Габриел във видео обръщение към участниците в Петата международна среща на високо равнище по информационни технологии в образованието (EDUsummIT 2017 «Преосмисляне на обучението в дигиталната ера»), която се проведе от 18 до 20 септември в Боровец.
Домакини бяха Университетът по библиотекознание и информационни технологии (УниБИТ), София, България, чрез неговата Катедра на ЮНЕСКО „ИКТ в библиотечните науки, образованието и културното наследство“ и Холандският институт за развитие на учебните програми.
EDUsummIT 2017 се проведе под патронажа на ЮНЕСКО, на Мария Габриел, еврокомисар по въпросите на цифровата икономика и общество и на Ева Майдел, евродепутат, член на Комисията по вътрешен пазар и защита на потребителите (IMCO).
В обръщението си Габриел подчерта ролята на учителите и необходимостта от подкрепа за тях, така че да бъдат обучени за по-ефективна работа в цифрово-свързаното общество.
"Комисията се стреми да гарантира, че всеки в Европа има достъп до най-новите технологии и ресурси за цифрово обучение", каза Габриел.
С тази цел ЕК създаде коалицията за цифрови умения и работни места, която събира държавите членки, компании, социални партньори и образователните институции, които да поемат ангажимент за действия, за обучение на европейците за цифровата ера. Сред първите няколко милиона, обучени през първите 8 месеца, 20 хил. бяха учители. 17 държави членки участват, включително и България. Във всяка има национална коалиция със свой собствен план за действие и набор от инициативи, за да се преодолее липсата на умения, допълни още българският еврокомисар.
Тя не пропусна и темата за сигурността на децата в тази среда:
"Днес децата растат във все по-цифровизирана среда, което им позволява да играят, учат и общуват онлайн. Тази цифрова ера носи много възможности - в образованието, в общуването, в забавлението и работата в мрежа, но възможностите никога не идват без рискове. Децата са особено уязвими. Те не са толкова наясно за вредното съдържание и поведение, с които могат да се сблъскат онлайн.
Имаме нужда образователните системи да се адаптират така, че децата и младите хора да се научат да се възползват от възможностите на цифровите технологии и в същото време да съхранят собствената си неприкосновеност. За ЕК това е много важно".
Участниците в срещата пък приеха декларация, озаглавена "Покана за действия", чрез която се обединиха около следните приоритети:
• Да припознаем способността на отделния човек за контрол и адаптиране към дигиталния свят като основна цел за постигане на социално, гражданско и икономическо благосъстояние.
• Гражданите, включително младите хора, да се разглеждат не само като потребители, но и като активни създатели и творци, определящи взаимодействието между технологии и общество.
• Да се повиши осведомеността на семейството и общностите по отношение новите възможности на дигиталното гражданство, както и за предизвикателствата и рисковете пред възпитанието в дигиталния свят.
• Да се преосмислят диалогът между поколенията и динамиката в междукултурните отношения в семейните и образователни институции, свързани с възпитанието през целия живот.
• Да се признае ролята на творчеството като важен компонент за развитието на обучаващите се.
• Да се вгради творческият подход в образователния процес – в учебните програми, в методите на преподаване и оценяване и в професионалните стандарти за подготовка на учителите.
• Да се разработи богат набор от казуси и примери, илюстриращи и визуализиращи как изглежда прилагането на творческия подход в контекста на преподаването и ученето.
• Да се насърчава неформалният подход в образователния процес чрез стимулиране на изявата на обучаващите се. Отговорните за образователните политики лица и организации трябва да подпомагат взаимовръзката между неформалното и формалното обучение и да създадат подкрепяща среда за преподавателите да припознаят и интегрират неформалното обучение в педагогическата си практика.
• Да се насърчава професионално развитие, което изгражда лидери, прилагащи технологично-базираното обучение, като важни действащи лица в търсената промяна за приложение на политиките.
• Да се насърчават отговорните за образователните политики лица и организации да създават възможности за развитие на преподавателските способности за идентифициране и за подпомагане на развитието и формиране на умения за 21-ви век (като креативност, разрешаване на проблеми, саморегулиране, критично мислене, взаимодействие, комуникация, цифрова грамотност).
• Да се създадат глобални и локални мрежи за професионално развитие на обучители-лидери, мултиплициращи технологично обогатени образователни подходи и методики.
• За да се постигне уеднаквена и хармонизирана образователна система, трябва да се разработи единна и изпълнима визия с участието на всички заинтересовани страни.
• Да се използва ефективно Рамката на ЮНЕСКО за ИКТ в образованието (2011) като наръчник за внедряване и приложение в образователните системи.
• Да се осъществят продуктивни партньорства между всички заинтересовани страни, за да се повишава капацитетът за приложение на ИКТ в образователните структури чрез съвместно проектиране с участието на изследователи и всички заинтересовани страни на всички равнища.
• За да се осъществят изпреварващи приложения на информационните технологии в образованието, политиците трябва да разчитат на изследователи и учени при дефинирането на политики, основани на обективни факти и знания.
• Да осъзнава потенциала и предизвикателствата, когато заинтересованите страни използват данните при вземане на решения за формираща оценка.
• Създаване на възможности за съвместна работа със заинтересованите страни, за да се проучат сложните връзки между събирането на данни, интерпретирането на данни и интелигентно използване на данни за подпомагане на учителите и обучаващите се.
• Използване на системи за данни в реално време за наблюдение и оценка на образователните процеси и резултати чрез баланс на подходящи индикатори в моделите на динамични системи.
• Разработване на политически визии за бъдещето, които са съобразени с глобалните цели за развитие на ООН
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
23293
2
26.09 2017 в 21:03
Работещо "дигитално училище", е описано многократно във фантастиката от 60-те - 80-те години. Тъпото за днешните му радетели е, че всички сценарии са от жанра антиутопия. Иначе казано - това води до катастрофа на обществото.
Комисарина обаче - си е комисарин. Кво през 1917, кво през 2017. Безмозъчна, идеологично истерична твар.
Маце, купи си Парабел, и кожен реглан. Иначе няма да ти отива да стреляш в мозъците на европейските деца.
Калинката може да е красива, но си остава насекомо. Не сапиенс.
Последни коментари
Того
Борисов към Бориславова: Гърбът ми е голям и хлъзгав, който се е катерил по него - все е падал
мнение от IP
Борисов към Бориславова: Гърбът ми е голям и хлъзгав, който се е катерил по него - все е падал
borisboris
Браншът благодари на Милошев: За пръв път властта работи за туризма
Constanza
Петков: Борисов има и голям, хлъзгав врат, на който виси воденичният камък Пеевски
borisboris
Хотели по морето може да не отворят през лятото, никой не иска да им работи за малко пари
ПР
Хотели по морето може да не отворят през лятото, никой не иска да им работи за малко пари