КЗП: Доставчици на телекомуникационни услуги ограничават правата на потребителите

Последна промяна на 21 май 2018 в 13:01 1269 0

Димитър Маргаритов

В шест от десет проверени сайта на доставчици на телекомуникационни услуги Комисията за защита на потребителите (КЗП) е установила различен тип неравноправни клаузи, съобщи нейният председател Димитър Маргаритов в ефира TV+.

Поводът за проверката е информация на Европейската комисия за констатирани от националните контролни органи в страните-членки Исландия, Норвегия и Лихтенщайн редица нарушения при прегледани 207 уебсайта на търговци в сектора в рамките на кампанията Sweep 2017.

Темата е избрана с оглед обстоятелството, че според Индекса на Европейския съюз за развитие на пазарите на дребно в предходната година потребителите търпят най-много щети от търговци на далекосъобщителни услуги.

Консатираните при българските доставчици неравноправни клаузи се изразяват основно в ограничаване договорната автономия на потребителите, както и в предвиждането на възможност да им се спират услугите при задължения към същия оператор по други договори или дори към различен търговец, обясни Маргаритов.

Председателят на КЗП припомни, че Комисията има произнасяния по подобни казуси, включително потвърдени със съдебни решения. Според него преодоляването на новите случаи ще стъпи на този опит и нарушенията бързо ще бъдат изчистени.

Към момента само един от операторите не се е съобразил с дадените от Комисията препоръки за отстраняване на несправедливите уговорки и срещу него предстои завеждане на колективен иск в съда за прогласяването им за нищожни, каза още Димитър Маргаритов.

Той уточни, че кампанията на КЗП е двуфазна: от една страна, чрез скрининг на сайтовете се събира статистическа информация, от друга – при установяване на нарушения институцията в съответната държава налага санкции.

„Резултатите от тазгодишната кампания показват, че темата е избрана много подходящо, защото се оказва, че в над 70% от случаите на общоевропейско ниво се установява симптоматичното нарушение като липсата на информация за алтернативното решаване на потребителски спор“, обобщи Маргаритов.

Председателят на КЗП изрази предположение, че този пропуск може да се дължи на обстоятелството, че изискването е сравнително ново и някои оператори все още не са запознати с него. В същото време е важно потребителите да разполагат с тази информация, тъй като помирителното производство дава възможоност за бързо, безплатно и ефикасно уреждане на даден казус с помощта на националните правоприлагащи институции.

Димитър Маргаритов обясни, че потребителите могат да се възползват от процедурата, като подадат заявление в Комисията за защита на потребителите, а експертите насочат случая към съответната секторна помирителна комисия в зависимост от характера на проблема.

След образуването на помирителното призводство се обменя информация между страните, като това може да стане неприсъствено, и на следващ етап Комисията предлага на страните проект на споразумение, което предстои те да приемат.

Други установени нарушения в рамките на кампанията са заблуждаваща информация за характеристиките на продуктите, както и липса на насоки към потребителите как да постъпят, ако решат да променят параметрите на сделката или да се откажат от нея, допълни Маргаритов.

Той коментира още, че съгласно данните от проверката България стои сходно с другите участващи в нея страни.