Край с претрупаните учебници: забранява се всяко съдържание над учебната програма

Александра Маркарян Последна промяна на 25 март 2020 в 15:22 18575 2

Снимка МОН

Министерството на образованието и науката слага край на претрупаните от информация учебници.

С промени в Наредба 10 от 2017 г. за познавателните книжки, учебниците и учебните помагала се забранява на авторите на проектите на учебници да включват съдържание, което надвишава предвиденото в учебната програма.

Проектът за изменения в наредбата е публикуван за обществено обсъждане, след което ще бъде гласуван от Министерския съвет.

Сега тя не забранява на авторите да включват допълнително съдържание над предвиденото по учебна програма. Но то "затруднява учениците при усвояването на учебния материал и се превръща в предпоставка обучението им да се фокусира по-скоро върху придобиването на знания, отколкото върху използването на придобитите знания за постигане на резултати" - посочва министър Красимир Вълчев в мотивите си за предлаганата промяна.

С нея се цели интересът на учениците към ученето да се повиши, те да имат възможността да приложат знанията си на практика, а не да бъдат затрупвани с нова и нова теория, която нямат време да осмислят и приложат.

"Оптимизирането на учебното съдържание в учебниците е една от предпоставките за смяна на фокуса в обучението от преподаване на знания към овладяване на ключови компетентности и развитието на способности да се решават проблеми - пише министър Вълчев.- Усвояването на определено учебно съдържание не трябва да се изчерпва само в придобиването на обем от знания и възпроизвеждането на основни понятия, факти, закони, правила и т.н., а и с практическата насоченост на придобитите знания и със способността на учениците да правят пряка връзка с дейностите."

Очакваните резултати от предлаганите промени са: по-лесно усвояване на учебния материал от учениците и преодоляване на негативните им нагласи към учебното съдържание; придобиване не само на знания, но и изграждане на умения за тяхното прилагане от учениците в реални ситуации от живота.

Проектът трябва да бъде гласуван след 15 април. Ако наредбата бъде обновена, ще влезе в сила след обнародването ѝ, тоест новите за предстоящата учебна година учебници вече ще трябва да бъдат съобразени с актуалните изисквания. Останалите ще продължат да се използват такива, каквито са до одобряването на нови по съответните предмети за съответните класове.

С проекта и мотивите може да се запознаете тук.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

15248

2

Стефан

26.03 2020 в 11:43

С физиката е същата работа. Просто грешки не съм виждал, но често пъти изложението е безумно. Даже закона на Ом се пише, да кажем слабо адекватно.

1000

1

Неук

26.03 2020 в 10:07

Г-н Министър. Проблемът не е в обема , а в самото съдържание. Преди две години ми се наложи да замествам педагог по музика. Запознах се детайлно със съдържанието и се потресох. Сред авторите имаше хабилитирано лице, но грешките бяха безброй. Ще дам фрапиращ пример преведен на разбираем за масовия читател език. В учебника имаше безумно твърдение, което ако го изложа като математик ще звучи така:
"...степенуването е съкратен запис на еднакви множители ( до тук добре и изведнъж ) СТЕПЕНУВА СЕ САМО НА ВТОРА СТЕПЕН ..."
В учебника ( за висок клас ) музикалното твърдение беше още по-абсурдно от това. Следователно обемът не е проблем, а съдържанието. Седнах и изброих в единия учебник над 30 фактологически, грешки горе долу още толкова терминологични. Твърдения, отдавна оборени в науката, стояха на видно място, че и подчертани. Не знам как са подбирани авторите, но аз изпаднах в ужас как да обучавам деца на нещо, което с елементарна проверка в речник или справочник се вижда , че е грешно.